Hejsan alla glada människor!

Var på Hem och Villamässan igår. Funderar på att bygga hus i Örebro-län och letar efter en bra hustillverkare. Vi är intresserade av en hustillverkare som har hög kvalité på väggkonstruktion, bra standard, FTX, KNX etc. Många har tipsat om att man ska välja ut en 4 st hustillverkare och jämföra dessa mot varandra.

Just nu funderar vi på dessa:

Götenehus (känns som ganska given att de borde få vara med och räkna)
A-hus (känns också ganska givna)

Sedan blir det svårare. Jag vill verkligen jämföra Äpplen med Äpplen.

Vilka mer tycker ni ligger på samma nivå som dessa av:

Trivselhus (lägre nivå än de andra två?)
Myresjöhus (ja, jag har läst allt negativt som skrivits, och som jag sa till säljaren på mässan är jag väldigt skrämd av dem. frågan är om de är så dåliga som det skrivs, eller om alla som är nöjda blir sopade under mattan?)
Ekeforshus (lägre nivå än de andra två?)
Eksjöhus (lägre nivå än de andra två?)
Fiskarhedenvillan (lägre nivå än de andra två?)

För mig som har byggt med Myresjöhus för 2 år sedan ;
vad sade säljaren när du sa detta till honom?
Lite nyfiken på hur de bemöter sånt här :)

• Gilla
JackSnackAttackPack
  • Laddar…
LB-Hus kan vara ett alternativ nu efter konkursen, de bör ju inte gå under närmsta tiden igen iallafall... dessutom lär de gärna sälja ett hus :)

Finns ju massvis med företag. Vi ska med största sannolikhet bygga med Ekeforshus.

Men sen har du ju lite mindre bolag med. Vallsjöhus, Smålandshus tex.
Kolla ekonomin på allabolag.se eller liknande bara med.

Jag vill egentligen inte citera någon utan personens godkännande. Men han förstod min oro. Han tycker det hela är mycket olyckligt.

Jag jobbar i en helt annan bransch, och vet samtidigt hur ensidiga forum kan vara. Nu menar jag INTE att det är så i detta fallet, så ingen ta åt sig tack. Men i min bransch så har vi tusentals nöjda kunder, som lovordar oss. Men sen finns det 2-3 missnöjda kunder, som ställer orimliga krav som ingen i hela branschen skulle klara av. Och har gjort det till sin livsuppgift att prata illa om oss på forum.

Men jag vet inte hur vi skulle kunna bygga med Myresjöhus idag utan att vara konstant oroliga att bli lurade. Är du lika missnöjd som de andra?

dhanjel skrev:
Finns ju massvis med företag. Vi ska med största sannolikhet bygga med Ekeforshus.

Men sen har du ju lite mindre bolag med. Vallsjöhus, Smålandshus tex.
Kolla ekonomin på allabolag.se eller liknande bara med.
Ekeforshus ser intressanta ut. Ska kolla lite mer på väggkonstruktion. Tack för tipset med allabolag!

Vi bygger med Trivselhus i Örebro så vill du ha info om det är det bara att du hör av dig... Bloggar också om bygget här:
http://nummeriv.blogspot.se/

Jag skulle spontant säga att de ligger i nivå med G-hus och A-hus, om inte snäppet högre (brukar vara en känslig diskussion, jämför vad du får för pengarna och vad som är tillval osv).

Jag vill också tipsa om ett "wild card", Intressanta Hus, som länge var ett alternativ från oss innan de spelade bort sig i sista stund; www.intressantahus.se.

• Gilla
rightnow
  • Laddar…
Kanske också ska nämna Willa Nordic som vi tittade på, men det blev problem när deras lokala närvaro (Örebrokontoret) avvecklades precis i den vevan. Där är väl dock prisnivån något högre än övriga nämnda även om WN gärna berättar att prisskillnaden är motiverad. Rätt eller fel får väl du som kund avgöra.

matsa79
Vill ni ha ett arkitektritat hus som inte kostar speciellt mycket mer kan jag rekommendera Ziphouse. Jag och min sambo har byggt med dem i Kumla utanför Örebro och vi är väldigt nöjda med allt. Huset är dessutom ett passivhus vilket medför billiga boendekostnader. Om ni vill veta mer så är det bara att ni hör av er till mig.
(Jag är ingen säljare, bara en nöjd kund som jobbar med data i vanliga fall.)

• Gilla
rightnow
  • Laddar…
Vi har nog klarat oss relativt bra, men jag tycker att dom är väldigt dåliga på att bemöta oss kunder vid frågor och problem , svåra att få tag på, under vårt bygge så hade vi ex. tre olika byggledare ( alla med sina egna synpunkter och standardsvaret " ja, det kan ju inte jag svara på som inte har varit med från början ". Det är ett stort företag som mest är ute efter att tjäna stora pengar....vi kunder är inte lika viktiga. Inte heller de referenser som vi för vidare , verkar det som. Vilket är tråkigt då de borde vara mer intresserade av ett bra rykte. Är det så illa att de kallt räknar med att ett hus bygger man bara en gång i livet och då blir det inte lika viktigt att bygga upp ett förtroende för ev. fler framtida affärer ??

• Gilla
rightnow
  • Laddar…
ginnfilt skrev:
Vi bygger med Trivselhus i Örebro så vill du ha info om det är det bara att du hör av dig... Bloggar också om bygget här:
[länk]

Jag skulle spontant säga att de ligger i nivå med G-hus och A-hus, om inte snäppet högre (brukar vara en känslig diskussion, jämför vad du får för pengarna och vad som är tillval osv).

Jag vill också tipsa om ett "wild card", Intressanta Hus, som länge var ett alternativ från oss innan de spelade bort sig i sista stund; www.intressantahus.se.
Tack så mycket! Då var min tanke om trivselhus rätt då med andra ord. Jag hör av mig! :)

matsa79 skrev:
Vill ni ha ett arkitektritat hus som inte kostar speciellt mycket mer kan jag rekommendera Ziphouse. Jag och min sambo har byggt med dem i Kumla utanför Örebro och vi är väldigt nöjda med allt. Huset är dessutom ett passivhus vilket medför billiga boendekostnader. Om ni vill veta mer så är det bara att ni hör av er till mig.
(Jag är ingen säljare, bara en nöjd kund som jobbar med data i vanliga fall.)
Inte hört talas om dessa. Ska undersöka mera! Tack för tipset. Kommer nog med någon mer fråga senare, så tack :)

Har byggt med Ekeforshus i Kumla, väldigt nöjd med både Ekeforshus och Byggarna. Hojta om du vill ha info :)
Lycka till!

• Gilla
rightnow
  • Laddar…
Lite roligt att det heter "arkitektritat". Är inte en arkitekt någon som ritar hus (i det här fallet?), är då inte alla hus arkitektritade eftersom alla är ritade av någon och den då därmed är arkitekten bakom, även om det är en lekman.

Borde isåfall heta "välbetald-arkitekt-ritat".

• Gilla
carmar
  • Laddar…
Vi och våra grannar är några av de som är drabbade av Myresjöhus men det har jag skrivt om. I vårt område byggs det med alla olika husfirmor.

Jag har dock inte hört något dåligt om Götenehus, så de kan vara värda att kollas upp. Vi har en granne som byggt med dem, och de verkar vara ensamma i området med att inte ha råkat ut för någonting alls. Annars har alla sina små problem, men de som har haft det absolut värst är de som byggt med Myresjöhus och Älvsbyhus.

Faluhus skriver nästan ingen om, de var egentligen vårt förstahandsval när vi skulle bestämma oss men de var dyrare. I slutändan kanske det inte hade blivit det, men det var så vi resonerade då. Faluhus hade ypperlig teknisk standard, riktiga avdrag om man ville välja bort något, och hade utgångspunkt att alla hus kundanpassas. När bygget med Myresjöhus sedan hade satt igång läste jag att Faluhus även hade rankats högst i nån kundnöjdhetsundersökning, så kolla på dem, om de fortfarande lever (man hör ju som sagt sällan om dem.

• Gilla
rightnow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.