Hej!

Vi skall bygga ut och tänkte då ha vattenburen golvvärme. Vilket/vilka system skall man titta på om man vill ha det bästa, i den meningen som krånglar minst och håller längst?

Skippa rumstermostater, ställdon, reglercentral.
Gv-shunten och gv-slingorna injusteras så att "rätt" flöde/tryckfall erhålls, temperaturen regleras med framledningstemperaturen ut från "pannan".

Vill man gå på ett välkänt märke så är t.ex LK bra. Jag har lagt ett par system från billigtVVS och kan väl säga att prisskillnaden upp LK är svår att motivera.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Absolut att man vill ha termostater för man vill ju kunna reglera olika temperatur i olika rum..
LK har det bästa vattenskåpen till fördelaren annat själva slangen är väl typ samma hos många..

R Rejäl skrev:
Absolut att man vill ha termostater för man vill ju kunna reglera olika temperatur i olika rum..
LK har det bästa vattenskåpen till fördelaren annat själva slangen är väl typ samma hos många..
Det går fortfarande för i regel när det är injusterat så rör man det inte. Har jag satt 20 grader i sovrummet kommer jag inte vilja ha 22 om 3 dagar för att sedan ha 18 grader två veckor senare och sen ytterligare en vecka senare vilja ha 20 igen.

R
Purre Purre skrev:
Det går fortfarande för i regel när det är injusterat så rör man det inte. Har jag satt 20 grader i sovrummet kommer jag inte vilja ha 22 om 3 dagar för att sedan ha 18 grader två veckor senare och sen ytterligare en vecka senare vilja ha 20 igen.
Håller inte med vi justerar ofta beroende på om det är sällskap mm. Har man öppen spis så vill man sänka i förebyggande syfte om man har betongplatta så ser bara fördelar med rumstermostater..
Förstår inte dom få som väljer att inte ha det..

Solinstrålning och hur mycket folk som är i rummet gör att värmebehovet ändras, så vill man inte komma undan med billigaste lösningen så är det termostater som gäller.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.