1 836 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Välja rätt tjocklek på nytt golv
Jag ska lägga nytt trägolv, jag tänker troligtvis lägga det nya trägolvet över den gamla parketten.
Dock måste jag ta hänsyn till 2 st dörrar som kommer öppnas mot det nya golvet.
Frågan är då vilken tjocklek på det nya golvet jag ska välja, hur mäter man på bästa sätt marginalen mellan dörren och det golvet idag?
Jag har tagit en tumstock och mätt, då har jag mellan 20-30 mm marginal mellan dörr och golv. Kan jag då t.ex. ta ett nytt golv med tjocklek 14 eller 20 mm utan att dörren kommer slå i golvet? eller räknar jag fel?
Dock måste jag ta hänsyn till 2 st dörrar som kommer öppnas mot det nya golvet.
Frågan är då vilken tjocklek på det nya golvet jag ska välja, hur mäter man på bästa sätt marginalen mellan dörren och det golvet idag?
Jag har tagit en tumstock och mätt, då har jag mellan 20-30 mm marginal mellan dörr och golv. Kan jag då t.ex. ta ett nytt golv med tjocklek 14 eller 20 mm utan att dörren kommer slå i golvet? eller räknar jag fel?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Om du utnyttjar hela marginalen mellan dörrblad och befintligt golv till det nya golvet så finns det i te plats till någon tröskel. Det kan ju vara både snyggt och praktiskt men man bör ha med det i planeringen då det kan finnas begränsningar i form av hur långa sträckor golvet får läggas utan rörelsefogar etc.