Har surfat runt och kommit fram till tre olika alternativ för min Durawood (Bauhaus skit...) ekskiva:

1. Parafinolja där de första omgångarna stryks med 50% balsamterpentin för att det ska tränga in bra.
2. Kallpressad rå linolja med balsamterpentin enligt ovan.
3. Liberon Finishing Oil (Skulle tydligen vara bäst enligt järnaffärn och hälsomässigt ok för matlagning)

Det lutar åt alternativ 3 då det är lättast att få tag på. Dock är det dyrt 219kr/0.5liter. Hur står de andra sig prismässigt? Ska jag välja alternativ 1 eller 2 istället?

Här är 2 minst lika bra alternativ:
http://www.fargriket.com/
Ekologiska oljor och vaxar (garanterat hälsomässigt ok för matlagning). Kolla på deras Oljeguide.
Har själv kört med oljor och vaxar därifrån i 2 år nu.

Kinesisk Tung Tree Oil 179 kr 1 liter
TUNG OIL, (CAS-nummer: 8001-20-5) är ej klassificerad som hälsofarlig eller miljöfarlig produkt enligt Kemikalieinspektionens föreskrifter (KIFS 1994:12) om klassificering och märkning av kemiska produkter.

http://www.kungsfarg.se/traoljor.htm#kina

Var en sväng på stan och blev definitivt inte klokare...

- Kungsholmens färgbutik tyckte inte det spelade nån större roll, det var samma skit i alla oljor :-0 De rekomenderade tillslut nån no-name linolja.
- Järnia 1 tyckte parafinoljan var det man skulle ha, helt oförstående angående att blanda i balsamterpentin...
- Järnia 2 tyckte Liberon Finishing Oil var det som gällde.

Jag skulle använda linolja + balsamterpentin ( 50-50) två gånger, därefter två tunna lager Danish Oil, för att få en tåligare yta.
Linoljan läggs på flödigt, det som inte sugts in torkas bort efter en halvtimme med en luddfri trasa. Danskoljan stryks ut mycket tunt med luddfri trasa, i fiberriktningen.
Tänk på att ta hand om de använda trasorna på ett säkert sätt.

Är också i tagen o ska behandla min nya ekskiva. Kan man gå på o slipa nåt mellan de gånger man stryker på om träet reser sig? Eller ska det räcka att gör det innan.

Hemmakatten
Vi har använt Danish Oil till våra nya valnötsskivor (massiva, stavlimmade). Strykt på bara två ggr, men skivorna är hur släta och fina som helst.

Till skåpsluckor har vi använt lacknafta-linoljeblanding. Dansih Oil passar bäst på bänkskivor.

fredrikandersson skrev:
Är också i tagen o ska behandla min nya ekskiva. Kan man gå på o slipa nåt mellan de gånger man stryker på om träet reser sig? Eller ska det räcka att gör det innan.
Förra veckan när jag oljade in mina obehandlade ekskivor så slipade jag skivorna väldigt lätt med 240 papper mellan oljestrykningarna. Det tog ner lite av det som hade rests sig. Resultatet blev en fin och slät yta :)

Oljade mina ekskivor i förrgår. Började med att putsa med 320 papper så de blev släta o fina. Sen drog jag på rikligt med parafinolja, lät det suga en timme ungefär, sen gick jag på med mer olja där det hade sugit lite extra. Avslutade med att torka bort överflödig olja. Gick hur lätt som helt och det blev en väldigt fin lyster i skivan.
Kan tillägga att träet inte reste sig det minsta när jag oljat, lika lent o fint som innan.

Biolin är annars en bra blandning för att skydda träet och samtidigt behålla en fin lyster. Biolin tillreds av råpressad linolja, terpentin och bivax. Finns också att köpa färdigblandad.

Brukar använda schotchbrite för puts av träskivor.
Finns speciella för trä.

Mvh Putte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.