3 284 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Välja ny normcentral/elcentral
Jag har ett gammalt torp med el installerat på 60-talet med kuloledningar. Två av rummen har jag bytt ut till nya kuloledningar och uttag - det är kontrollerat och slutkopplat av en elektriker. Än har jag inte råd att byta ut resten av elen - vilket görs ett rum i taget vid helrenovering - men jag vill byta ut elcentralen till en modern istället för det gamla proppskåpet, Det är viktigt nu när jag ska installera luftvärmepump och måste därmed ha jordfelsbrytare. Naturligtvis kommer en elektriker att utföra jobbet men jag måste köpa hem materialet. Någon som kan tipsa om vad jag ska köpa? Det är som en djungel för en som inte kan...
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Är det inte enklare om Elektrikern köper hem det material som behövs till elcentralen så slipper vi sitta och gissa vad du behöver.
Iaf HB. JFB Någon 16A 3 fas säkring och en drös med 10A och en centralkapsling i stora drag så.
Vill du ha någon mer utförlig hjälp så behöver vi bilder på nuvarande central och gärna en bild på innandömet och vad du har för planer på utbyggnader i framtiden.
Iaf HB. JFB Någon 16A 3 fas säkring och en drös med 10A och en centralkapsling i stora drag så.
Vill du ha någon mer utförlig hjälp så behöver vi bilder på nuvarande central och gärna en bild på innandömet och vad du har för planer på utbyggnader i framtiden.
Redigerat:
"Det är som en djungel för en som inte kan..."
Ja det är bra om vi får lite mer info ex. hur många säkringar har du idag, samt vad går de till.
Vad tänker du göra i framtiden ex. utbyggnader mm.
jag skuller precis som "fullmoon" skrev rekomendera att du diskuterar med din elektriker.
annars kan du kompletera den gruppen "säkringen" som du ska ha till värmepumpen med jordfelsbrytare / eller personskyddsautomat i en liten normkapsling brevid den befintliga centralen.
När du byter central senare kan du flytta över grejerna till den nya centralen. Då det kan vara en fördel att ha egen jordfelsbrytare till värmepumpen.
Ja det är bra om vi får lite mer info ex. hur många säkringar har du idag, samt vad går de till.
Vad tänker du göra i framtiden ex. utbyggnader mm.
jag skuller precis som "fullmoon" skrev rekomendera att du diskuterar med din elektriker.
annars kan du kompletera den gruppen "säkringen" som du ska ha till värmepumpen med jordfelsbrytare / eller personskyddsautomat i en liten normkapsling brevid den befintliga centralen.
När du byter central senare kan du flytta över grejerna till den nya centralen. Då det kan vara en fördel att ha egen jordfelsbrytare till värmepumpen.
Ja, då är vi där som så många andra har kommenterat har jag sett. Jo, visst kan jag fråga en elektriker men problemet är att det är svårt att få tag på en elektriker över huvudtaget, nu ska jag få hjälp av en elektriker som är make till en vän. Han har mycket begränsad tid och har sagt att jag ska köpa hem allt material och lägga i huset så tar han det vid tillfälle när han hinner.
Och som min fråga säkert tyder på så kan jag ingenting om elcentraler varför jag inte heller vet vad jag ska ge för information för att ni ska kunna ge mig några tips. Men helt rätt, jag ska naturligtvis ta en bild! Det borde jag tänkt på. Ska fixa det när det är ljust imorgon. Är det någon som kommer på något annat jag bör kolla och komplettera min fråga med?
Och som min fråga säkert tyder på så kan jag ingenting om elcentraler varför jag inte heller vet vad jag ska ge för information för att ni ska kunna ge mig några tips. Men helt rätt, jag ska naturligtvis ta en bild! Det borde jag tänkt på. Ska fixa det när det är ljust imorgon. Är det någon som kommer på något annat jag bör kolla och komplettera min fråga med?
En viktig fråga vid centralbyte är att välja rätt säkringstyp till alla grupper, Det normala är säkringar med C-karaktiristik (trög). Men vid höga förimpedanser och långa gruppledningar kan det behövas säkringar med B-karaktiristik (snabb). Detta för att klara utlösningsvillkoret vid ev. kortslutning.