Håller på att renovera ett uthus som skall bli gäststuga. Kan inte riktigt bestämma om vi ska ha höger- eller vänsterhängd ytterdörr.

Parkeringen är på husets högra gavel så man kommer från det hållet. Tänker då att en vänsterhängd dörr blir mest välkomnande. Men när man väl öppnar kommer man stirra in i klädhängarna och en garderob som är till vänster. Då skulle en högerhängd kännas trevligare då man ser in i den öppna planlösningen när man öppnar.
Men å andra sidan känns en vänsterhängd dörr mer naturlig tänker jag. Ofta har jag åtminstone nyckeln högra fickan och då blir det väldigt naturligt att öppna. Lysknappen kommer antagligen sitta till höger när man kommer in så även detta tycker jag talar för en vänsterhängd dörr.

Hur tänker ni? Fler aspekter?

• Ritning av en planlösning för en gäststuga med markerad dörrposition, möbler och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
B Beetleboy skrev:
Men å andra sidan känns en vänsterhängd dörr mer naturlig tänker jag.
Är inte höger "standard"? Kan bara komma på en dörr jag regelbundet passerar igenom som är vänsterhängd och det är källardörren.

Entrén viktigast, du vill ju inte gå runt dörrbladet för att komma in i huset.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Håller med Charlie2.
En idé är därför att ha spegel på garderobsdörren, så ser man nog ändå in i stugan.

Vänsterhängd, som på ritningen, är mycket bra!
Passar bra även för mig som råkar vara vänsterhänt :)
(Har själv vänsterhängd ytterdörr)

Cheesen
Lysknappens placering bestäms av dörrens hängning, den bör nämligen vara på samma sida som trycket är annars blir det bakvänt.
Häng dörren vänster så slipper du gå runt dörrbladet som nämnts tidigare i tråden. Kläderna kommer att störa dig oavsett vilket.

Cheesen Cheesen skrev:
Häng dörren vänster så slipper du gå runt dörrbladet som nämnts tidigare i tråden. Kläderna kommer att störa dig oavsett vilket.
Och häng upp lite snygga minkpälsar och Dior-kappor i stället för de där gamla skitiga snickarbyxorna :cool:

Tack för alla synpunkter! Det blir vänsterhängt!

• Gilla
word och 1 till
  • Laddar…
Lite sent svar kanske men jag tycker frågan är mest en fråga om du är en defensiv eller offensiv person.

Om man öppnar vänsterhängd inifrån öppnar ju man med sin starkaste hand (höger, förutsatt att man är högerhänt) så man har större chans att hålla igen dörren om nån rycker i den och så, men med högerhängd dörr har man ju högerhand fri att börja svinga med basebollträt och bättre värja sig.

Inte helt enkelt val.

Redigerat:
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
F Foffen skrev:
Lite sent svar kanske men jag tycker frågan är mest en fråga om du är en defensiv eller offensiv person.

Om man öppnar vänsterhängd inifrån öppnar ju man med sin starkaste hand (höger, förutsatt att man är högerhänt) så man har större chans att hålla igen dörren om nån rycker i den och så, men med högerhängd dörr har man ju högerhand fri att börja svinga med basebollträt och bättre värja sig.

Inte helt enkelt val.
Haha! Ja det är ju en aspekt! Kommer osökt att att tänka på Kramer när han gör entré hos Seinfeld...

Det blev ju en vänsterhängd dörr och gästhuset har varit i bruk ett par år nu och det känns som helt rätt val. Nu bor jag ju inte där själv utan det är gäster som hyr men vi har fått väldigt fina betyg på bokningssajten. Kanske är det på grund av dörren :D

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.