3 989 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Väggventil utan genomföringsrör?
Läste i en tråd från 2006 om möjligheterna att ljuddämpa väggventli Fresh 90 med dB-rör. (http://www.byggahus.se/forum/ventilation/49169-fresh-80-90-eller-100-a.html)
Eftersom jag har just Fresh90 och upplever ventilerna som sjukt lyhörda, köpte jag för teständamål in en styck komplett Fresh 90 dB för att studera möjligheten att montera sådana alternativt bygga om mina befintliga.
Efter att ha demonterat utegallret och tagit bort nuvarande genomföringsrör i en ventli insåg jag att det blir en hel del besvär att skapa den plats som dB-röret kräver mellan inner- och yttervägg. Jag kom samtidigt till insikt om att den klart mest effektiva djuddämpningen uppstår om man inte har något genomföringsrör alls! Dvs låter luften strömma fritt genom det utskurna hålrum i ytterväggsisoleringen där normalt genomföringsröret ligger. Förutom att denna lösning är genialt enkel är den också helt gratis.
Nu till min fråga:
Uppstår det några obehagliga bieffekter av att helt enkelt avstå från att ha något genomföringsrör mellan inner- och ytterdel i väggventilen ? T.ex. risk för fukt i ytterväggens isolering från insugen luft ?
Eftersom jag har just Fresh90 och upplever ventilerna som sjukt lyhörda, köpte jag för teständamål in en styck komplett Fresh 90 dB för att studera möjligheten att montera sådana alternativt bygga om mina befintliga.
Efter att ha demonterat utegallret och tagit bort nuvarande genomföringsrör i en ventli insåg jag att det blir en hel del besvär att skapa den plats som dB-röret kräver mellan inner- och yttervägg. Jag kom samtidigt till insikt om att den klart mest effektiva djuddämpningen uppstår om man inte har något genomföringsrör alls! Dvs låter luften strömma fritt genom det utskurna hålrum i ytterväggsisoleringen där normalt genomföringsröret ligger. Förutom att denna lösning är genialt enkel är den också helt gratis.
Nu till min fråga:
Uppstår det några obehagliga bieffekter av att helt enkelt avstå från att ha något genomföringsrör mellan inner- och ytterdel i väggventilen ? T.ex. risk för fukt i ytterväggens isolering från insugen luft ?
Produkter som diskuteras: "fresh 100"
Väggventil 100 Thermo Fresh
Termostatreglerad ventil
629 kr inkl moms
Läs mer
Stor risk att du får fukt i väggen.
Mest vid fuktigväder lek höst/vår när det dras in dimma som kondenserar i isoleringen i väggen.
Mest vid fuktigväder lek höst/vår när det dras in dimma som kondenserar i isoleringen i väggen.
Nja det är varmare i väggen än utanför under höst och år så konddensation är knappast ett problem åt det hållet.
däremot riskerar du ju att du får ut varm inneluft i isoleringen där den kallnar vilket innebär att RF ökar och i värsta fall kondenserar vatten.
Använd ABSOLUT någon form av genomföringsrör.
däremot riskerar du ju att du får ut varm inneluft i isoleringen där den kallnar vilket innebär att RF ökar och i värsta fall kondenserar vatten.
Använd ABSOLUT någon form av genomföringsrör.
Tackar för era svar.
Så länge frånluftsfläkten är igång lär väl knappast någon inomhusluft gå ut genom ventilen. Men eftersom fläkten kan stanna och som extra säkerhet mot problem kommer jag förmodligen att göra ett eget flexibelt rör med byggplast mellan inner- och yttervägg, som jag invändigt klär med lite isolering som ljuddämpning. Ev. fukt kan då inte sprida sig ut i väggens isolering.
Så länge frånluftsfläkten är igång lär väl knappast någon inomhusluft gå ut genom ventilen. Men eftersom fläkten kan stanna och som extra säkerhet mot problem kommer jag förmodligen att göra ett eget flexibelt rör med byggplast mellan inner- och yttervägg, som jag invändigt klär med lite isolering som ljuddämpning. Ev. fukt kan då inte sprida sig ut i väggens isolering.
Håller inte helt med master_mimer, väggen är varm men det hål där friskluftsventilen sitter är lika kall som luften ute så länge luften går på rätt håll.
Så därför ser jag en risk att fuktig uteluft fäller ut fukt i väggen.
Så därför ser jag en risk att fuktig uteluft fäller ut fukt i väggen.
även om den är lika kall så blir det inte kondens, såvida det inte är kraftig dimma, men då kondenserar ju fukten spontant hur man än gör.
om inte hålet kyls pga utstrålning, till exempel om väggpanelen är IR-vit och det är stjärnklart, gryning, och nära 100% RF ute förståss.
om inte hålet kyls pga utstrålning, till exempel om väggpanelen är IR-vit och det är stjärnklart, gryning, och nära 100% RF ute förståss.
För att ta det säkra före det osäkra så ta och sätt ditt en slang. Tex en sån slang som man har till en spånsug i en snickar verkstad. Finns på Jula att köpa tex. Tyvärr så kostar det än slant, men billigare än att behöva riva upp en vägg pga fukt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur isolera låglutande tak?
Isolering -
Varmvattenberedare utan säkerhetsventil (med hydropress)
Vatten & Avlopp -
Hur bäst bygga en skalmur utanpå en lertegel vägg?
Byggnadsvård -
Spishäll ikea utan kontakt... Hur gör man ?
El -
Är det klokt att lämna lagfart till köparen utan att få betalt?
Köpa & Sälja hus