Håller på och byter ett vägguttag. Spelar det någon roll om jag sätter jordad kabel uppe eller nere. På gamla uttaget hade de inte satt alla kablar på samma sida, se bild. Skulle jag kunna ta bort flärpen som sticker ut och montera alla kablar där nere? Och spelar det någon roll hur kåpan sitter. Det är en jord symbol på kåpan behöver den vara åt samma håll där jag sätter jorden?

• Tre stadier av vägguttag: nytt, öppnat och gammalt utan täckplatta, elinstallation på matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dubbelman skrev:
Det är en jord symbol på kåpan behöver den vara åt samma håll där jag sätter jorden?
Nej

Har ingen betydelse,men pass på, tåtarna ska in på L och noll. Fas eller noll på någon av dom bara, har ingen betydelse. Dom med X är överkopplingsplintar och är fria från uttaget

Jag "gissar" på att den som kopplat har tagit hänsyn till att jordanslutningen är längsta kabel
Vi får se om ngn elektriker ger sig in i denna tråd.

Bono_R Bono_R skrev:
Jag "gissar" på att den som kopplat har tagit hänsyn till att jordanslutningen är längsta kabel
Det tror jag inte ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men "det var väl en bra gissning i allafall;)

Bono_R Bono_R skrev:
Men "det var väl en bra gissning i allafall;)
Nej det var det inte.

• Arg
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Den må vara längst men ser ut som att den har kortast tillgodo, dvs att den är den första som åker om dragavlastningen inte håller.. så om det är så det är tänkt är utförandet fortfarande bristfälligt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Den må vara längst men ser ut som att den har kortast tillgodo, dvs att den är den första som åker om dragavlastningen inte håller.. så om det är så det är tänkt är utförandet fortfarande bristfälligt
En enklel fråga då, när kommer någon att ta tag i vägguttag eller kabel och rycka loss från väggen, så jorden kommer att hänga kvar i uttaget. Så det med längre eller kortare jord i uttaget har ingen betydelse.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En enklel fråga då, när kommer någon att ta tag i vägguttag eller kabel och rycka loss från väggen, så jorden kommer att hänga kvar i uttaget. Så det med längre eller kortare jord i uttaget har ingen betydelse.
Nej, det har ingen betydelse vid fast förläggning. Det är när man tillverkar skarvkablar eller kopplar in anslutningskablar. Jag tror att man gjort så för att det är lite struligt att få in en tråd direkt 15 - 20 mm ovanför inloppet. Man vill ha lite böjmarginal när man petar in den i anslutningen.

Den där plastflärpen som TS vill ta bort. Jag undrar vad den har för funktion? Kanske läge att se efter så att den inte behövs för att styra ihop överdelen av uttaget mot underdelen, innan den tas bort.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om plattflärpen är väldigt störande, så vänd hela uttaget 180 grader.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar då vet jag hur det ligger till

D Dubbelman skrev:
Tack för alla svar då vet jag hur det ligger till
Du kan snäppa bort uttaget från plattan och vända den 180grader. Då slipper du kapa plastflärpen.

Spela roll och spela roll, om sladden ska ut där nere har du ju mer plats där uppe, så det blir ju en smidigare installation om du kopplar jorden där uppe.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Se inlägg No 11.
Mycket smidigt:rofl::rofl::rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.