Någon som kan vara behjälplig att förklara hur jag får el i båda uttagen och vart skall jordkabeln monteras?

Biltema art 44-647
 
  • Bild på ett eluttag med avskruvad front, med kopplade blå och bruna kablar och en lös jordkabel i gulgrön färg dinglande under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Frågor på detta?
En kopplingsdosa med flera elektriska ledningar i olika färger anslutna till terminaler på en vägg av vitt träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f och 7 till
  • Laddar…
Jorden ska sitta där jordsymbolen (i hissklämman) finns och ledningen ska dras genom membranet som sitter mellan dosorna samt du ska ta upp avrinningshålen i bägge "dosorna".
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Om du inte vet var jordtråden ska sitta så bör du inte hålla på med el.

Du får tänka att det är två envägs vägguttag som sitter intill varandra.

Varje uttag ska ha fas, nolla och jord.

Rita hur du tänker å hur du funderar på att koppla så kan vi ge hänvisningar om vad som är rätt/fel.
 
  • Gilla
sir_daniel och 11 till
  • Laddar…
Jag skulle vänt på dom så anslutningsskruvarna sitter neråt, så slipper du dra långa trådar runt hela kontakten.
 
  • Gilla
Bleazt
  • Laddar…
Dessutom fästa uttaget med 4 skruvar och inte två, i alla fall om du vill att det ska sitta kvar på väggen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Uttaget ser ju ut att sitta med 4 skruvar redan.
Se'n är det som sagt gjort för att koppla vidare till högra uttaget med tråd.
Och jorden ska sitta på den tydligt märkta jordplinten, den silverfärgade metalldelen i mitten av uttaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt_5211 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag skulle vänt på dom så anslutningsskruvarna sitter neråt, så slipper du dra långa trådar runt hela kontakten.
Som det är nu är ju PE närmast. Om parterna är lika långa kan den antas sitta kvar längst om uttaget eller matande kabel slits loss.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du inte vet var jordtråden ska sitta så bör du inte hålla på med el.

Du får tänka att det är två envägs vägguttag som sitter intill varandra.

Varje uttag ska ha fas, nolla och jord.

Rita hur du tänker å hur du funderar på att koppla så kan vi ge hänvisningar om vad som är rätt/fel.
Vet mkt väl hur en jordsymbol ser ut 🤓
Tyckte dock att infästning till jord var krånglig och frågade därför
E elmont skrev:
Jorden ska sitta där jordsymbolen (i hissklämman) finns och ledningen ska dras genom membranet som sitter mellan dosorna samt du ska ta upp avrinningshålen i bägge "dosorna".
Det finns två jordsymboler, dels på blecket och även i högre hörn.
 
D Dilato skrev:
Jag skulle vänt på dom så anslutningsskruvarna sitter neråt, så slipper du dra långa trådar runt hela kontakten.
De elektriker jag sett jobba har alltid använt mycket tråd och kabel 😄

Blir kanske så när man klippt för kort några gånger ....🤔
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dessutom fästa uttaget med 4 skruvar och inte två, i alla fall om du vill att det ska sitta kvar på väggen.
Dosan sitter redan med fyra skruv
 
  • Gilla
Bengt_5211
  • Laddar…
Sedan finns en oskriven(?) regel om att gå in med kabeln vinkelrätt mot kapslingen, eller 45 grader mot ett hörn. Jag ritade in två alternativ nedan men förordar S-böjen. Genom att vara lite slarvig med kabelgenomföringen så får du en naturlig öppning av kondenshålet i vänster kapslingen.

Närbild av en öppen el-kopplingsdosa med flerfärgade ledningar. Ritade linjer visar olika alternativ för kabelgenomföring, inklusive en S-böj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vad sitter i andra änden? Du byter bara ett befintligt uttag eller?
 
B Bleazt skrev:
Det finns två jordsymboler, dels på blecket och även i högre hörn.
Den i övre högra hörn har ingen kontakt med uttaget, den ska du inte koppla in jorden på.
 
  • Gilla
Bleazt och 1 till
  • Laddar…
B Bleazt skrev:
Det finns två jordsymboler, dels på blecket och även i högre hörn.
Ja, det är olyckligt. Har för mig att vi har ett exempel på forumet där någon också ha satt skyddsledaren där.

Detta kommer sig från säkerhetsstandarder som krockar. En isolerad kapsling ska ha en sådan jordterminal i hörnet för att skarva en skyddsledare, men man gör inte undantag för fallet när innehållet i kapslingen (uttag i ditt fall) använder sig av en skyddsledare. Då blir det dubbla plintar. En kapslad strömbrytare har samma jordplint i hörnet, men där använder ju strömbrytare i sig ingen skyddsjord.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.