Hej!

Hoppas det här är rätt forum, mitt första inlägg.

Jag har ett väggskåp (bestå från IKEA) B120xD20xH64 som jag vill fästa på min vägg.
Väggen verkar bestå av endast ett lager vanliga gipsskivor, förmodligen strax under 10mm.
I skåpet tänkte jag ha lite böcker och sånt.

Har någon bra tips på hur jag ska fästa skåpet på väggen utan att väggen "ger vika"/går sönder och skåpet ramlar ner?

Jag bifogar en bild. Väggskåpet ska alltså sitta där vägghyllorna nu sitter.

Tack!

//Sandra

• IMG_1184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanlig enkelgips brukar vara 13 mm och det är kanske lite klent att fästa skåpet i. Bakom gipsen finns reglar med jämna mellanrum (ofta 60 cm mellan varje) och kan du hitta en sådan så sitter skåpet mycket bättre. Det finns speciells regelsökare som kostar några hundra, annars kan man knacka sig fram till reglen. Det låter ljusare när du kommer till en regel.

Ett skåp fullt med böcker väger ju en hel del så du bör kanske överväga andra alternativ (som jag låter andra här på forumet bistå med).

Tack så mycket för ditt svar!

Ska kolla om jag hittar nån sån regelsökare då =)

Redigerat:
Molly-plugg funkar utmärkt till såna uppgifter.

Tack så mycket!

Om jag använder Molly, då bara skruvar man väl in dom i väggen? Behövs inte hitta nå reglar för dom?

Så vet dom väl antagligen på nåt byggvaruhus vilken storlek jag behöver?

Nej, du behöver inte leta efter reglar. Det är det som är det fina med Molly. Du borrar ett hål där den ska vara, trycker in den och expanderar den med Molly-tång. Köp ett par av varje. Några som klarar enkelgips och några som klarar dubbelgips. Alltid bra att ha.

Skulle jag vara du skulle jag försöka pricka in någon regel i alla fall. Alla skruvar måste inte sitta i reglar, men om några gör det så kan du använda Molly till de andra.

Nu sitter skåpet uppe med 4 molly (i enkelgips.)
Har lagt i lite pennor, pocketböcker och smått.

Hoppas de håller!
Funderar ev på att sätta en liten list under, om det behövs.

Tack för hjälpen alla!

Nu sitter det ju uppe redan och molly håller säkert men skåpet måste väl vara bredare än 600 mm? då hade det kunnat fästas i 2 reglar vilket jag skulle föredra framför molly i enkelgips. Fäst en list inne i skåpet om det inte finns redan, 40x25 lr nåt, skruva 2 skruv (6x80 lr 6x100) genom in i reglarna. Vill man kan man sätta 2 lister med 2 skruv i varje, sen spelar det ingen roll vad man lastar in i skåpet :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.