hej !
i vår trapp/hall har det suttit en ofantligt ful vägglampa som vi valt att slänga bort när vi nu renoverar /tapetserar. vi tänker sätta dit en ny lampa men vet inte vad vi ska köpa. ur väggen hänger bara sladdar (är draget med tändknapp på över och undervåning) se bild.

måste det köpas väggfastlampa eller kan man köpa i stort sätt vilket vägglampa med kontakt som helst och bara ta bort kabeln som man annars kopplar in i eluttag i och koppla in? om ni förstår hur jag menar. Det finns inte så mycket fasta vägglampor att hitta märker jag om det nu inte är badrumsbelysning eller taklampor. jag vill bara veta vad jag ska köpa! 😊 har en del fina vägglampor med vanlig stickkontakt men vet ej om de går att använda.


Osäkrade elkablar med klämmor sticker ut från en vit vägg där en vägglampa tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tack på förhand !
 
I praktiken kan du köpa vilken vägglampa som helst med fast montage. Trådarna ansluter du i vägglampans sockerbit.

Köp inte en lampa med sladd. Det går att lösa men blir inte lika snyggt.
 
ok. bra att veta. måste det vara specifikt vägglampa eller funkar taklampor också ? , dvs är det någon egentlig skillnad på de två eller spelar det egentligen ingen roll? finns extremt dåligt med vägglampor med fast montage som skulle fungera på den där platsen utan vi måste nästan försöka hitta en Plafond av något slag. känns som att nästan varenda lampa nu för tiden har vanlig stickkontakt.
 
Taklampor har en fästanordning anpassad för tak medan vägglampor har en fästanordning anpassad för vägg ;)
Rent elektriskt är valet fritt, så välj en lampa först men snegla lite på hur den ska kopplas in. Om den kommer med stickpropp så behöver ni antingen klippa denna eller montera ett lamputtag på väggen, ett uttag som då helst bör kunna täckas av lampfoten. Även vid fast inkoppling måste rörutlopp och kopplingsplint täckas av lampfoten - inga ledare får vara berörbara.

Det finns en skyddsledaren instoppad i röret. Om rummet har jordade uttag och om lampan är avsedd att jordas, då ska skyddsjorden kopplas in på lampan, annars inte. Om ni väljer att montera ett lamputtag så gäller detsamma, sätt ett jordat uttag och koppla in jorden till detta endast om rummet i övrigt har jordade uttag. Installera annars ett ojordat uttag.
 
tack för bra svar ! nu blev valen lite enklare! jag misstänkte att det mest var fästanordningen som skulle diffa men jag är inte nog bevandrad i ämnet för att vara säker ! hade man vart smart hade man tittat ordentligt på lampan som satt där innan man gjorde sig av med den men ibland går det fort 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.