7 889 läst · 6 svar
8k läst
6 svar
Väggkonstruktion
Jag ska bygga väggar (till en mindre byggnad), korslagda reglar 95+45 och funderar på ett par saker.
Vad finns det för för- och nackdelar med asfaboard, gips respektive bara vindpapp? (Väggarna ska kläs med stående träpanel.) Jag gissar att det är ungefär som att fråga vilken religion som är bäst, men det kan ju vara nyttigt att få några synpunkter.
Behöver jag staga upp det? (Jag ska ha spånskivor invändigt.)
Vilket är i så fall att föredra, snedsträvor eller metallband?
Vad finns det för för- och nackdelar med asfaboard, gips respektive bara vindpapp? (Väggarna ska kläs med stående träpanel.) Jag gissar att det är ungefär som att fråga vilken religion som är bäst, men det kan ju vara nyttigt att få några synpunkter.
Behöver jag staga upp det? (Jag ska ha spånskivor invändigt.)
Vilket är i så fall att föredra, snedsträvor eller metallband?
Ja du, det kan man fråga sig. Det är nog så att inget av de här tre alternativen är direkt överlägsen, utan du kan egentligen ta vilken som helst. Men, lite för- och nackdelar som jag ser det:
Vindpapp +: snabbast att montera, billigast
Vindpapp -: ömtåligast, stagar inte upp någonting
Asfaboard +: viktmässigt lätt att hantera, ger viss stadga
Gips +: brinner inte, ger mycket stadga.
Gips -: viktmässigt tyngre att hantera
Asfa och gips kostar nog exakt lika mycket. Det har varit lite diskussioner om att gipsen (eller rättare pappret) möglar. Fast asfaboard kan också mögla.
Du har ett fjärde alternativ och det är vindduk. Det är som vindpapp men någon slags plastmaterial, så den är mycket starkare. Fördelen där är att man får ett vädertätt hus på mindre än en timma. Jag har personligen inte testat detta, så jag har ingen åsikt om det är bra eller inte.
Staga behöver du säkert. Med gips kan du i princip klara dig utan extra förstärkningar, men jag tycker nog att det känns bättre med än utan. Jag föredrar hålband. Med reglar på snedden blir det mer mek när man isolerar, eftersom man ska skära ur och greja. Hålbanden å andra sidan är trixigare att montera. Det gäller att få dem lagom spända.
Vindpapp +: snabbast att montera, billigast
Vindpapp -: ömtåligast, stagar inte upp någonting
Asfaboard +: viktmässigt lätt att hantera, ger viss stadga
Gips +: brinner inte, ger mycket stadga.
Gips -: viktmässigt tyngre att hantera
Asfa och gips kostar nog exakt lika mycket. Det har varit lite diskussioner om att gipsen (eller rättare pappret) möglar. Fast asfaboard kan också mögla.
Du har ett fjärde alternativ och det är vindduk. Det är som vindpapp men någon slags plastmaterial, så den är mycket starkare. Fördelen där är att man får ett vädertätt hus på mindre än en timma. Jag har personligen inte testat detta, så jag har ingen åsikt om det är bra eller inte.
Staga behöver du säkert. Med gips kan du i princip klara dig utan extra förstärkningar, men jag tycker nog att det känns bättre med än utan. Jag föredrar hålband. Med reglar på snedden blir det mer mek när man isolerar, eftersom man ska skära ur och greja. Hålbanden å andra sidan är trixigare att montera. Det gäller att få dem lagom spända.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Byggde förrådet med vindduk och hålband. Nu gjorde jag så att jag hadde liggande 45X45 utanpå stånde 45X145. Däremellan spände jag hålbanden så de kom helt ur vägen. Duk utanför 45X45. en spiklist på det och så panelen
Finns ju nått som heter Masterboard också. Är både vindtätt, fukttätt och stabilt på en och samma gång!
Har inte provat de själv och vet inte vad de kostar men de verkar väldigt bra!
Har förresten en granne som skruvade upp cementbaserade skivor i förrådet, eftersom han skulle ha ved mot den väggen och ville ha problem med mögel eller liknande...
Här är masterboard skivan:
www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterb/$file/masterb.pdf
Tror vi är uppe i 5 eller 6 alternativ nu...
DVE
Har inte provat de själv och vet inte vad de kostar men de verkar väldigt bra!
Har förresten en granne som skruvade upp cementbaserade skivor i förrådet, eftersom han skulle ha ved mot den väggen och ville ha problem med mögel eller liknande...
Här är masterboard skivan:
www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterb/$file/masterb.pdf
Tror vi är uppe i 5 eller 6 alternativ nu...
DVE
Den är ju attans mycket dyrare än de andra alternativen; det är väl ungefär det femdubbla. Är nog overkill att ha som ytterväggsbeklädnad. Det är väl Masterboard man ska använda i stället för gips i våtrum hädanefter.DVE skrev:
...kan du limma med trälim mot reglarna och sedan skruva. Då borde du inte behöva någon ytterligare stagning. Hålbanden kan ju vara skönt att slippa...
Om man skulle räkna på detta skulle jag gissa att man kan räkna hem hela rasket hur lätt som helst med skruvlimmadde spånskivor.
Om man skulle räkna på detta skulle jag gissa att man kan räkna hem hela rasket hur lätt som helst med skruvlimmadde spånskivor.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur lösa väggkonstruktion för skjutdörr vid murstock
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur utläsa väggkonstruktion från ritning?
Besiktning av väggkonstruktion
Juridik -
Två olika väggkonstruktioner - för självbärande konstruktion
Väggkonstruktion Myresjöhus
Byggmaterial & Byggteknik