Idag kommer vattnet ut från väggen ca 15cm från golv. Om jag byter till vägghängd toalett och bygger ut för insatsen, är det ok att ha anslutningar där, eller ska de dras på utsidan?

Demmpa Demmpa skrev:
Var hamnar tätskiktet?

"Vattenanslutningen till en inbyggd spolcistern ska vara försedd med en lätt åtkomlig avstängningsventil."
[länk]
Jag har läst mig fram att vägghängd toalett med cistern ska placeras utanpå tätskiktet....och med tanke på att jag gör om/bygger nytt badrum så är det inget problem.

Var brukar folk ha sin avstängning på vägghängda toaletter?
Ska jag ha en inspektionslucka i direkt närhet till en avstängning eller ska jag montera avstängningen så den sitter på utsidan av installationen? Om den sätts på utsidan måste jag ha en 90 graders böj inne i installationen vilket innebär att det kommer sitta en koppling där. Är det då bättre att låta avstängningen sitta direkt på slangen som idag kommer ut ur väggen?

Svaren på många av dina frågor finns här,
https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/

"Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas och enkelt åtgärdas.

Tappvattenledningar som är dolt placerade och inte går att inspektera ska utföras utan fogar. Det gäller till exempel ledningar i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning."

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.