Delvis demonterad vägg i ett hörn med gammal tapet synlig bakom spånplatta och cellplastisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla händiga,

Vi flyttade in i en gammal lägenhet och upptäckte att de två ytterväggarna i sovrummet hade "isoleringsväggar" ovanpå original väggarna. De här väggarna når dock inte enda upp till taket, då vi precis plockade ner de sänkta taket som verkade brandfarligt. De två isolerinsväggarna verkar också hemmbyggda. Jag öppnade upp den ena och hittade en gammal tapet, men även en ganska trasig vägg brevid fönstret. Isoleringsväggen var gjort av en spånplatta med cellplast/frigolit bakom.

Hur fixar man till en trasig vägg bäst? Kan man isolera med spackel? Ska jag bara lämna de snea och korta isolerinsväggarna där?
 
  • Renoveringsprojekt i gammal lägenhet med halvt nedrivet tak, hemmabyggda isoleringsväggar och skadad originalvägg med flagnande tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord isoleringsvägg delvis riven visas med träreglar och frigolit synlig under ett oavslutat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis demonterat rum närbild på skadad vägg och tak med träbjälkar och spackel vid en isoleringsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett rum med gammal, fläckig tapet och stolsrygg i förgrunden, tecken på renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig innerisolering med spånplatta och skadad vägg vid fönster i gammal lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal skadad vägg vid fönster med borttagen isoleringsvägg av spånplatta och frigolit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nya gipsskivor över klabbet. Spackel och ny tapet på det.
Svårt att säga så mycket mer utifrån vad som visas och beskrives.
 
Ta fram den fina originalväggen
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
G Gavel skrev:
Ta fram den fina originalväggen
Vill gärna ta fram dem :), men vill inte råka ha sönder ytterväggen eller råka göra så att det blir kallt i lägenheten !
 
E etompau skrev:
Nya gipsskivor över klabbet. Spackel och ny tapet på det.
Svårt att säga så mycket mer utifrån vad som visas och beskrives.
Måste man sätta gipsskivor tror du? eller kan man spackla över alltihop med vanligt spackel och sen rullspackel?
 
Man verkar ha fuskbyggt rejält, tilläggsisolerat med cellplast och dessutom dolt vattenrören bakom den nya väggen. Att göra så är inte så bra ur varken försäkrings eller brandsynpunkt. Riv ned de nya väggarna helt och bygg upp det ordentligt.
 
T tummenmittihanden61 skrev:
Måste man sätta gipsskivor tror du? eller kan man spackla över alltihop med vanligt spackel och sen rullspackel?
Utgår från att detta är en bostadsrätt. Annars är det hyresvärdens ansvar att hålla fastigheten i gott skick.

Spackel låter fel. Ta några fler bilder som exakt visar vad som du vill ha åtgärdat så blir det enklare att komma med ngt förslag.
 
F Finndjävel skrev:
Man verkar ha fuskbyggt rejält, tilläggsisolerat med cellplast och dessutom dolt vattenrören bakom den nya väggen. Att göra så är inte så bra ur varken försäkrings eller brandsynpunkt. Riv ned de nya väggarna helt och bygg upp det ordentligt.
Vi bor i Danmark, det verkar vara ytterst utbrett med fuskbygge här... :sweat:

När du skriver "bygg upp ordentligt", vad menar du då så jag förstår?:)
 
E etompau skrev:
Utgår från att detta är en bostadsrätt. Annars är det hyresvärdens ansvar att hålla fastigheten i gott skick.

Spackel låter fel. Ta några fler bilder som exakt visar vad som du vill ha åtgärdat så blir det enklare att komma med ngt förslag.
Det är en bostadsrätt i danmark...
Har lagt upp fler bilder nu!
 
T tummenmittihanden61 skrev:
Vi bor i Danmark, det verkar vara ytterst utbrett med fuskbygge här... :sweat:

När du skriver "bygg upp ordentligt", vad menar du då så jag förstår?:)
Jag hade reglat upp väggarna och isolerat med ull och sen skivat dom. Där det finns rörskarvar måste det finnas inspektionsluckor. Du kan ju ta fram dom gamla väggarna och låta dom vara synliga också, men antagligen blir det kallt och dragit då. Det finns säkert en orsak till att man tilläggsisolerat.
 
Jag skulle riva ner allt det där påbyggda skräpet, ta in någon som fixar runt fönstret och ser över rör- och kabeldragningar, sedan spackla, slipa och måla/tapetsera själv.

Men kolla lite först hur det är byggt, kanske det är tilläggsisolerat av en bra anledning. Dok vet jag att många gjorde sådana här renoveringar även i Sverige förr, för att få det modernt, liksom bygga rum i rummet. Isåfall är det bara att riva skiten och göra det snyggt igen.
 
F Finndjävel skrev:
Jag hade reglat upp väggarna och isolerat med ull och sen skivat dom. Där det finns rörskarvar måste det finnas inspektionsluckor. Du kan ju ta fram dom gamla väggarna och låta dom vara synliga också, men antagligen blir det kallt och dragit då. Det finns säkert en orsak till att man tilläggsisolerat.
Vad jag har förstått från styrelseordföranden är ingen annan lägenhet i huset isolerad och de visste inte ens om att denna var det så man kan ju hoppas att det var en frusen person som gjorde det innan de satte in termofönster i huset.

Om vi testar att ta fram originalväggen, är det ok att spackla ihop sprickor så stora som ni såg på bilden vid fönstret? Eller finns det någon risk att hela väggen ramlar in? :surprised: Samma fråga för originaltaket där det också fanns en del sprickor. Någon risk att grannen ovanför ramlar ner?
 
Spackel används inte för att förstärka ett hus bärkraft. Det använder du vid små sprickor på några millimetrar för att bättra på ytskiktet. På detta målar eller tapetserar man sedan.
 
Troligtvis har det ju suttit ett rejält fint gammalt foder runt fönstret ändå fram till tapetkanten man ser där och täckte därmed hålrummet. Försök att återställa till något liknande igen så blir det jättefint :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Oj, det ser ut som en totalrenovering av rummet. Har ni koll på vad ni eller någon annan gör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.