1 224 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Väggar i badrum
som rubriken lyder så har jag frågan om innerväggar i ett badrum.
Har läst lite här på forumet angående lutningar av inner väggar men jag är lite för dålig på att tyda vad som är MAX vägglutning på 240cm.
Mvh grubblande hemma snickare
Har läst lite här på forumet angående lutningar av inner väggar men jag är lite för dålig på att tyda vad som är MAX vägglutning på 240cm.
Mvh grubblande hemma snickare
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Så här står det exempelvis i Besiktningsmannaboken under avsnittet ”Fackmässigt utförande, väggar”:N Norrudden skrev:
”Lutningen vid mäthöjden (H) får vara H/600, dock lägst ±5 mm och högst ±20 mm.”
https://gar-bo.se/sites/default/files/besiktningsmannaboken_2016.pdf
Med din vägggöjd blir det minvärdet 5 mm (>2400/600) som gäller.
En ännu bättre referens vore HusAMA men den kräver licens för att kika.
Jag förstod nästan det, men vad menas med högst +-20mm?Bernieberg skrev:Så här står det exempelvis i Besiktningsmannaboken under avsnittet ”Fackmässigt utförande, väggar”:
”Lutningen vid mäthöjden (H) får vara H/600, dock lägst ±5 mm och högst ±20 mm.”
[länk]
Med din vägggöjd blir det minvärdet 5 mm (>2400/600) som gäller.
En ännu bättre referens vore HusAMA men den kräver licens för att kika.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Om din vägg är 2400 mm hög, så är 2400/600 = 4 mm, men eftersom en vägg får luta 5 mm oavsett hur låg den är så gäller 5mm i ditt fall.
Om väggen istället skulle vara 24 000 mm (24m hög) då skulle den enligt formeln få luta 40mm, men en vägg får luta max 20 mm oavsett hur hög den är.
Om väggen istället skulle vara 24 000 mm (24m hög) då skulle den enligt formeln få luta 40mm, men en vägg får luta max 20 mm oavsett hur hög den är.
Liknande trådar
-
Kakla över plastmatta på väggar i 3-4 år gammalt badrum.
Badrum -
Nybygge badrum, väggar och nischer
Badrum -
Varför börjar man med väggarna och sedan golv när man sätter tätskikt badrum?
Badrum -
Träullit i badrumsväggar
Badrum -
Badrum med kakel vs plastmatta, våtrumsskiva och målade väggar
Artikelkommentarer