C
Tjo!

Funderar på vad jag ska spika/skruva fast på min stomme när jag väl har rest den...
Lite olika alternativ jag har kommit fram till, tyck och tänk, ni som kan. Speciella funderingar markeras med en pil.

Väggar utifrån:
Lockpanel 22x125 med 2,5 cm överlapp (7cm mellan brädorna)
Spikläkt 28x70
-> Vindpapp alternativt utegips? (stommen kommer utan problem vara självbärande, men extra uppstagning kanske inte är fel? Dock är skivorna rätt dyra...)
195 mm isolering
-> Plast eller inte plast?
-> Spikläkt eller inte?
-> Råspont, byggplywood eller OSB? (För att ha nåt att skruva i.)
Brandgips

Yttertak utifrån, alternativ 1:
Takpannor/plåt
Bärläkt
Ströläkt
Underlagspapp
Råspont

Alternativ 2:
Plåt
Bärläkt
Vattentålig masonit

Alternativ 3:
Takshingel
Råspont

Innertak uppifrån:
-> "golvbrädor". Takstolarnas c/c hamnar på ca 1050-1060 (jo, det ska vara lite olika..), håller råspont att gå på, eller bör man lägga nåt grövre? Kan man lägga tryckat trall, typ 28x120, eller möglar det när det ligger så? Ska vara bara så att man kan gå upp och lägga typ brädor och annat skräp utan att trilla ner...
195 mm isolering (kommer ej hålla några högre temperaturer annat än tillfälligt när man arbetar i garaget.)
-> plast eller inte?
Spikläkt/glespanel
OSB-skiva, så att man har nåt hållbart att fästa garageportsskenor och lysrörsarmaturer i.
-> Brandgips? Eller annan innertaksbeklädnad?

Ja, tyck och tänk... Mest orolig för det här med plast, faktiskt. Vad händer om man skippar det? Det kommer som sagt mesta tiden aldrig vara varmare än 10-15 grader i garaget, så det kanske är bättre att det får andas. Man kanske ändå ska ha plast i taket så att det inte ramlar ner damm och skit om man lackar och grejar?
 
C
Okej, så man använder inte plast i "ouppvärmda" utrymmen. Något bra förslag på vad man kan sätta ovanför innertaket och utanför täckskivorna på innerväggarna för att hindra damm från att rasa in från isoleringen eller komma inflygande från väggarna? (Tänk lackering eller dylikt..)
 
alt.1 tycker jag definitivt!

mvh
snickar estwing
 
C
Allright, då kör vi på det.

Jag har sammanställt en lista över vad man kan ha på insidan av väggen bakom gipset:

17mm Råspont 55,75:-/m2
21mm Råspont 72,27:-/m2
11mm fukttrök OSB 3 47,59:-/m2
12mm Byggplywood 71,28/m2

Lutar åt den tunna råsponten tycker jag. Lätt att smälla upp med spikpistol, riktigt trä, 17 mm tjockt, till skillnad från OSB som bara är 11 mm..


Plast ska man tydligen btw inte ha när det inte är sådär väldigt väl uppvärmt. Kan man sätta vindpapp på insidan också, som dammstopp?

Vad finns det för material som passar att ha i taket? Vanlig gips?
Vad kostar en skruvautomat? ;)
 
C
Jag vill gärna ha lite mer kommentarer på det här med plast i ett utrymme som är underhållsuppvärmt.

Tänkte sätta råspont på insidan av innerväggarna och sen brandgips på det, det är trots allt riktigt trä. Vad som facinerade mig lite att min nya favoritbygghandel har ändspontad råspont till samma pris som den vanliga, det är rätt lämpligt på taket va? Har jag förstått rätt att man inte behöver skarva på en takstol då?
 
Plasten brukar man som sagt inte ha när det inte är uppvärmt. Sätt en "hård" vindskyddspapp eller liknande om du vill ha en dammspärr. Ångbroms är kanske ett alternativ annars?

Isoleringen kommer mer eller mindre att fungera på "båda hållen", eller hur man nu ska säga. På sommaren kommer den varma sidan att vara utsidan osv. Det är ju inte heller några större fuktkällor inne i garaget. (Om du nu inte börjar brygga öl eller något då.)

Ändspontat virke skall man kunna skarva var som är tanken. Verkar fungera ok om man inte får för många skarvar i samma fack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.