Claes Sörmland
Att inte handlingarna för en fastighet tas fram ur fastighetsregistret och läggs som en del till prospektet är ju för underbart. Istället läggs digitala ungefärliga kartor in av mäklare. Borde inte klassas som god mäklarsed. Särskilt inte som att handlingarna kan nås omedelbart av säljaren online genom att logga in med bankid.
 
  • Gilla
frause och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så lotten C har utfart genom mark som gränsar till gemensamhetsanläggningen för väg.
Yes
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Tänk om mäklaren hade kunnat lägga lite mer energi på att göra sitt jobb ordentligt, så hade nog både säljaren och potentiella köpare varit tacksamma…
Mäklaren var konstig verkligen.. kändes lite så att hen ville sälja huset för billigaste priset till sina bekanta...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ja, då slog min gissning tidigare in. 😎 Slarvigt upprättad registerkarta som skapade ett problem som aldrig fanns.

Tack för att du tog dig tid att återrapportera.

Brukar inte @Claes Sörmland lägga ihop flygbild och karta så man kan se hur gränserna egentligen är...?
 
  • Gilla
Alex Fritidshus och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nåt sånt här kanske:

Flygfoto över fastigheter med mätningar och markgränser; sannolikt för kartläggning eller fastighetsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Alex Fritidshus och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nåt sånt här kanske:

[bild]
Det jag inte förstår är var de gula gränserna kommer ifrån.
 
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det jag inte förstår är var de gula gränserna kommer ifrån.
En 23-årig praktikant och lantmäteristuderande som sommarjobbade på Lantmäteriet 1995 och ritade ungefärliga polygoner med rätt areal för fastigheterna?

Jag äger också en polygonisk fastighet utan större likhet med vad som finns i den digitala registerkartan. Min andra fastighet är OKish men de lyckades inte rita en rät vinkel.
 
  • Gilla
  • Wow
Alex Fritidshus och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
  • Wow
Alex Fritidshus och 5 till
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Låter troligt.. men vad händer om man vill ha tillbaka marken enligt gränserna.. 🤷‍♂️
Då blir grannen sur och du kommer inte att få köra på vägen.
Man kan inte räkna med att få allt helatiden, som ett litet barn.
Ta livet med en klackspark och noja inte upp dig på en halvmeter här och där.
 
Bifogar en bild på hur fel gränserna är utmärkta på webben. Vår fastighet har hamnat nästan 10 meter fel. Gränsrör finns få det råder inga tvivel om att garaget står på min fastighet med marginal. Och bondens balar ligger på åkermarken😉
 
  • Flygbild av fastigheter med markerade gränser på kartapplikation; meny för visningsalternativ och fastighetsgränser aktiverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nåt sånt här kanske:

[bild]
Om man flyttar gränserna norr och väster så ser de dessutom ut att matcha vägar, häckar och byggnader.
 
A Alex Fritidshus skrev:
Nej tyvärr.. vad jag förstår så det finns inga problem nu för nuvarande ägare, men man vet aldrig vad händer sen om man inte har ett skriftligt avtal eller servitut..
Nej det gör man inte. Även om man har servitut kan det bli problem. Jag har omvänt "problem" då vår granne som bott längre har servitut över vår framsida.
Eftersom de dessutom "beter sig" är det en ständig källa till irritation.
Svagt att mäklaren inte rett ut det!

Servitut finns i handlingar hos kommunen eller hos lantmäteriet.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.