Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Lantmäteriet vill inte ha [ett avtalsservitut] skickat till sig, så det kostar inget. Viktigt är att det inte är tidsbegränsat och inte innefattar någon kostnad för någon. Finns mallar att hitta. Det Lantmäteriet hanterar är officialservitut. Det kostar pengar att registrera.
Det här är fel på två punkter.

För det första kan ett avtalsservitut mycket väl registreras hos Lantmäteriet. Det kostar typ en tusenlapp att registrera och det är verkligen att rekommendera. Har man ett oregistrerat avtalsservitut kan det i vissa fall bli ogiltigt mellan fastigheterna. Detta när tjänande fastighet säljs utan att köparen informeras om servitutet. Med ett inskrivet servitut händer det aldrig, utan ett sådant presumeras man känna till som köpare.

Skillnaden mellan avtals- och officialservitut är att de förra är frivilliga att ingå, medan officialservitut inrättas genom myndighetsbeslut.

För det andra kan ett servitut mycket väl innebära kostnader, i synnerhet för härskande fastighet. Det som är otillåtet är att avtala om saker som löpande medför kostnader för tjänande fastighet (med undantag för vissa underhållskostnader av exempelvis just vägar).

Att en härskande fastighet måste betala för att få servitutet till stånd är tvärtom det normala. Ett servitut kan göra rätt stort intrång på en fastighet och att man betalar för detta intrång är ofta en förutsättning för att servitutet alls ska komma till stånd.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 4 till
  • Laddar…
Nej det är inte fel. Du skriver bara om två andra varianter.

Nej, man måste inte betala. Det är inte det ”normala”.
Det hjälpte verkligen inte att jag skrev att jag personligen pratat med LM om det här i år och fått det DIREKT från en lantmätare, utan det var ”fel”?
Om du slarvar bort viktiga papper som hör till din fastighet så är det upp till dig. Själv har jag en ”husmapp” där allt viktigt förvaras.
Varför tror du jag skrev att det skulle vara mellan fastigheterna och inte personerna/ägarna? Jo, för att det FÖLJER fastigheten även vid en försäljning.
 
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Nej det är inte fel. Du skriver bara om två andra varianter.
Jag skriver om samma två varianter, avtals- och officialservitut.
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Nej, man måste inte betala. Det är inte det ”normala”.
Jag har inte påstått att man måste, men jo, det är det normala. Få ger bort rättigheter till sin egendom till sina grannar för evig tid.
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Det hjälpte verkligen inte att jag skrev att jag personligen pratat med LM om det här i år och fått det DIREKT från en lantmätare, utan det var ”fel”?
Nej, det hjälpte inte mycket. Tvärtom tycker jag att du framställde det som att Lantmäteriet bara befattar sig med officialservitut, vilket är fel.
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Om du slarvar bort viktiga papper som hör till din fastighet så är det upp till dig. Själv har jag en ”husmapp” där allt viktigt förvaras.
Det handlar inte om vad jag slarvar bort eller inte, utan om att man som härskande fastighet är beroende sv att tjänande fastighets ägare känner till servitutet. Därför är det alltid bäst att skriva in ett servitut och väl värt pengarna.
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Varför tror du jag skrev att det skulle vara mellan fastigheterna och inte personerna/ägarna? Jo, för att det FÖLJER fastigheten även vid en försäljning.
Som sagt, det följer bara tjänande fastighet om det är känt, vilket det definitionsmässigt är om det är inskrivet, medan man annars är beroende av att traderandet går rätt till vid försäljning av tjänande fastighet.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 3 till
  • Laddar…
Det finns ett exempel nu i Sörmland där ett antal fastigheter har utnyttjat en väg utan servitutsrätt till det.
P.g.a. en meningsskiljaktighet mellan markägaren till vägen och berörda fastighetsägare angående ett bygglov som markägaren ville få godkänt, så blev det en infekterad strid om detta. Markägaren stängde vägen med hänvisning till att det saknas servitut och han fick efter mycket bråk rätten på sin sida. Berörda fastighetsägare måste nu lösa problemet på ett annat och fördyrande sätt.

Vad du än gör.
Om du skriver på ett köpeavtal, så se till att det är villkorat angående servitutet.
Men helst.
Om grannen är positiv till ett servitut, så kan ju säljaren och grannen fixa det innan ni gör klart.
Själv fixade jag ett servitut angående en bryggrätt förra året. Det tog mindre än två veckor att få servitutet inskrivet.
Med inledande beskriven historia, så inser man att man ska undvika riskprofilera sig i sådana här situationer.

Tänk värsta tanken.
Grannen ger muntligt löfte till dig,
Du skriver på utan villkor,
Grannen dör! innan servitut finns.
Dödsboet ber dig dra åt helvete eller pynta 200 lax, för att skriva på.

!!!Utsätt dig INTE!!!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Hej,

Vi vill köpa ett fritidshus (Nr 8 på bilden) men jag märkte att det finns ingen tillgång till vägen från denna tomt.
Frågade mäklaren om det finns ett servitut eller nåt liknande men hon säger att det inte finns servitut.
Kan man få problem med vägen i framtiden om man köper en sån fastighet?
Bifogar bilderna.
Varför inte prata med dina eventuellt blivande grannar? Någon av den kanske kan ge dig de upplysningar du behöver. De har säkert historiken och vet vad som gäller. Dessutom etablerar du en trevlig relation inför det eventuella köpet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
B Blejdarn skrev:
Varför inte prata med dina eventuellt blivande grannar? Någon av den kanske kan ge dig de upplysningar du behöver. De har säkert historiken och vet vad som gäller. Dessutom etablerar du en trevlig relation inför det eventuella köpet.
Det är inte "upplysningar" TS behöver utan försäkringar i form av legala skydd. Vilket ingen granne kommer att ge.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är inte "upplysningar" TS behöver utan försäkringar i form av legala skydd. Vilket ingen granne kommer att ge.
Jag tänkte mig att närmaste granne upplyser TS om att nödvändiga legala skydd redan existerar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B Blejdarn skrev:
Varför inte prata med dina eventuellt blivande grannar? Någon av den kanske kan ge dig de upplysningar du behöver. De har säkert historiken och vet vad som gäller. Dessutom etablerar du en trevlig relation inför det eventuella köpet.
Det tycker jag är ett bra tips!

Jag tror att vi kan stänga tråden.
Vi ska nu fundera gällande köpet.

Stort tack allesammans för era svar! 🙏
 
Det är din skyldighet att återkomma med lösning, nu när vi lagt ner så mycket tid på att hjälpa dig. 😎
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det är din skyldighet att återkomma med lösning, nu när vi lagt ner så mycket tid på att hjälpa dig. 😎
Jag gör det!
 
  • Gilla
  • Älska
Jenpet och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
B Blejdarn skrev:
Jag tänkte mig att närmaste granne upplyser TS om att nödvändiga legala skydd redan existerar.
Fast TS kan inte förlita sig på den upplysningen. Han behöver dokument via t ex LM eller annan myndighet. Dvs om TS vill ha en säker källa.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast TS kan inte förlita sig på den upplysningen. Han behöver dokument via t ex LM eller annan myndighet. Dvs om TS vill ha en säker källa.
Ja verkligen! För finns det något som folk missförstår så mycket som servitut och liknande rättigheter? "Kommunen sa", "Lantmäteriet sa", "Vägföreningen sa", "grannen sa" o s v. Ibland vill man bra skrika i alla dessa trådar: Sluta prata börja läsa!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det är din skyldighet att återkomma med lösning, nu när vi lagt ner så mycket tid på att hjälpa dig. 😎
Hej,

Vi bestämde oss att inte köpa huset.
Men jag har fått avstyckningshandlingarna från lantmäteriet. Se bilden nedan.
 
  • Teknisk ritning, geometrisk layout, måttangivelser, mönstret av okänd artikel eller struktur, svartvit bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alex Fritidshus skrev:
Hej,

Vi bestämde oss att inte köpa huset.
Men jag har fått avstyckningshandlingarna från lantmäteriet. Se bilden nedan.
Så lotten C har utfart genom mark som gränsar till gemensamhetsanläggningen för väg.
 
  • Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Hej,

Vi bestämde oss att inte köpa huset.
Men jag har fått avstyckningshandlingarna från lantmäteriet. Se bilden nedan.
Tänk om mäklaren hade kunnat lägga lite mer energi på att göra sitt jobb ordentligt, så hade nog både säljaren och potentiella köpare varit tacksamma…
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.