M merbanan skrev:
Rätt till väg till sin fastighet är närmast absolut. Det som skulle kunna uppkomma är som tagits upp i tråden att vägen behöver flyttas för att minska intrånget för grannen. Om nu ett servitut skulle kosta 50tkr kanske anläggande av väg den korta sträckan också kostar 50tkr så fås ett riskestimat på 100tkr för en framtida trilskande granne.

Jag skulle låta det bero och fokusera på att agera god granne som i samförstånd underhåller denna infart.
Tack för ditt svar!
Vi är bara oroliga att om vi köper det huset och sen grannen ska bytas så att vi inte kommer att kunna köra bil till "vårt" hus längre.
Om man kan betala 100k för att lösa det problemet i framtiden i fall att nåt sånt händer med nya grannen så vi skulle vara mycket lugnare att bara veta att det kan lösas och vi har rätt till vägen. Kan man läsa någonstans i lagen gällande rättigheter att ha vägen till huset?
 
T TypRätt skrev:
Ja jag skulle tycka att ett större problem var de väldigt otydliga gränserna eller dåligt efterlevda gränserna. Jag gissar att det faktiskt finns gränsmarkeringar och att de digitala kartorna blivit förskjutna mot något lokal koordinatsystem för det verkar onekligen som att grannen annekterat några meter av din tilltänkta fastighet om du kollar på södra sidan. Att återta dessa meter lär inte bli lätt om du samtidigt vill få till ett smidigt servitut på vägen.
T TypRätt skrev:
Ja jag skulle tycka att ett större problem var de väldigt otydliga gränserna eller dåligt efterlevda gränserna. Jag gissar att det faktiskt finns gränsmarkeringar och att de digitala kartorna blivit förskjutna mot något lokal koordinatsystem för det verkar onekligen som att grannen annekterat några meter av din tilltänkta fastighet om du kollar på södra sidan. Att återta dessa meter lär inte bli lätt om du samtidigt vill få till ett smidigt servitut på vägen
T TypRätt skrev:
Ja jag skulle tycka att ett större problem var de väldigt otydliga gränserna eller dåligt efterlevda gränserna. Jag gissar att det faktiskt finns gränsmarkeringar och att de digitala kartorna blivit förskjutna mot något lokal koordinatsystem för det verkar onekligen som att grannen annekterat några meter av din tilltänkta fastighet om du kollar på södra sidan. Att återta dessa meter lär inte bli lätt om du samtidigt vill få till ett smidigt servitut på vägen.
Det håller jag med om, gränserna stämmer inte alls där... södra sidan skulle jag också vilja diskutera med grannen om.. eller det blir lättare bara om man beställer sen gränspåvisning från kommunen?
 
  • Gilla
Skoog77
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alex Fritidshus skrev:
Det håller jag med om, gränserna stämmer inte alls där... södra sidan skulle jag också vilja diskutera med grannen om.. eller det blir lättare bara om man beställer sen gränspåvisning från kommunen?
Kan det röra sig om gamla fastigheter som har avsöndrats på 1900-talets början? De har då inga lagligt fastställda gränser utan gränserna tillkom genom ett civilrättsligt avtal och gränsmarkeringar i terrängen. Det kan vara ett litet elände att lista ut var gränserna går om gränsmarkeringarna har gått förlorade över åren. (Det är inte unikt för avsöndrade fastigheter utan gäller alla äldre fastigheter men för just tomter på landet så var avsöndring det vanligaste på 1900-talets början.)
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Det håller jag med om, gränserna stämmer inte alls där... södra sidan skulle jag också vilja diskutera med grannen om.. eller det blir lättare bara om man beställer sen gränspåvisning från kommunen?
Det kan ju vara att grannen fått den sidan som kompensation för den marken som försvinner pga vägen så gå varsamt fram
 
  • Gilla
Alex Fritidshus och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan det röra sig om gamla fastigheter som har avsöndrats på 1900-talets början? De har då inga lagligt fastställda gränser utan gränserna tillkom genom ett civilrättsligt avtal och gränsmarkeringar i terrängen. Det kan vara ett litet elände att lista ut var gränserna går om gränsmarkeringarna har gått förlorade över åren. (Det är inte unikt för avsöndrade fastigheter utan gäller alla äldre fastigheter men för just tomter på landet så var avsöndring det vanligaste på 1900-talets början.)
Alla hus i det området är inte så gamla typ 70-80 talet. Men kanske fanns äldre fastigheter innan dess.. vem vet..

Kan man se avstyckningshandlingarna på lantmäteriet utan att vara fastighetsägare?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M@ng@n M@ng@n skrev:
Det kan ju vara att grannen fått den sidan som kompensation för den marken som försvinner pga vägen så gå varsamt fram
Låter troligt.. men vad händer om man vill ha tillbaka marken enligt gränserna.. 🤷‍♂️
 
Claes Sörmland
A Alex Fritidshus skrev:
Kan man se avstyckningshandlingarna på lantmäteriet utan att vara fastighetsägare?
Det är allmän handling, bara för envar att begära ut så får man tillgång skyndsamt.

Missa inte att begära ut alla handlingar som gäller gemensamhetsanläggningar som fastigheten är delägare i. Men den infon borde mäklaren ha.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Villkora ditt bud, att skriftligt servitut måste lösas av säljaren först för att budet ska gälla. High risk, high reward...
 
  • Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
A ati skrev:
Villkora ditt bud, att skriftligt servitut måste lösas av säljaren först för att budet ska gälla. High risk, high reward...
Det är en bra idé!

En annan fråga..
Om jag beställer en gränspåvisning av kommunen sen visar det sig att gränserna inte stämmer och grannen måste flytta sina gränser ett par meter söderut. Och om han är tvungen att flytta sina gränser då ska jag inte kunna få ett servitut från hen.. troligtvis.

Kan man få ett servitut utan grannens tillåtelse t ex direkt via lantmäteriet? Om jag har förstått rätt så man har rätt att ha vägen till sin fastighet. Eller?

Vad skulle kosta allt det här, jag menar att fixa allt i ordning: gränserna och vägen?
Vi är redo att betala 100k så att i fall vi säljer denna fastighet i framtiden då har vi inte problem för att hitta köpare.
 
  • Gilla
  • Wow
Simon Traktor och 1 till
  • Laddar…
H
A Alex Fritidshus skrev:
Det är en bra idé!

En annan fråga..
Om jag beställer en gränspåvisning av kommunen sen visar det sig att gränserna inte stämmer och grannen måste flytta sina gränser ett par meter söderut. Och om han är tvungen att flytta sina gränser då ska jag inte kunna få ett servitut från hen.. troligtvis.

Kan man få ett servitut utan grannens tillåtelse t ex direkt via lantmäteriet? Om jag har förstått rätt så man har rätt att ha vägen till sin fastighet. Eller?

Vad skulle kosta allt det här, jag menar att fixa allt i ordning: gränserna och vägen?
Vi är redo att betala 100k så att i fall vi säljer denna fastighet i framtiden då har vi inte problem för att hitta köpare.
Det finns tvångsservitut 50.000,00 och uppåt. Prata med Lantmäteriet först så du får se fastighetsgränserna.
 
  • Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Hej,

Vi vill köpa ett fritidshus (Nr 8 på bilden) men jag märkte att det finns ingen tillgång till vägen från denna tomt.
Frågade mäklaren om det finns ett servitut eller nåt liknande men hon säger att det inte finns servitut.
Kan man få problem med vägen i framtiden om man köper en sån fastighet?
Bifogar bilderna.
Har arbetskamrat vars morföräldrar byggde fritidshus på 40 talet med liknande scenario. Nu har de som ägde vägen gått bort, en släkting har tagit över. Hon vill kort och gott inte ha dem körandes över sin tomt. Det har varit allt möjligt från inblandade advokater, uppsatta grindar med lås och ett försök att bygga en ny väg som inte blev bra, Kostat en massa pengar, tid och inte minst stress. Är inte säker men tror de hade papper på att de fick nyttja vägen.
 
  • Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Det håller jag med om, gränserna stämmer inte alls där... södra sidan skulle jag också vilja diskutera med grannen om.. eller det blir lättare bara om man beställer sen gränspåvisning från kommunen?
Prata med grannen eller grannarna.

Det är ju uppenbart att någon överenskommelse finns då vägen inkräktar på grannen som i sin tur har större gräsmatta på din tilltänkta tomts bekostnad.

Någon gång i tiden har de satt häcken 5 meter in på fastigheten och grannen blivit kompenserad med större gräsmatta.

Säg inte att du ska storma in och kräva servitut eller väg av grannen och sen minsann kräva utsättning och ta tillbaka din gräsmatta på millimetern.

Du kommer bli den mest hatade personen i grannskapet.

Undersök historien och ställ inte till med ett helvete bara för att...
 
  • Gilla
Alti och 5 till
  • Laddar…
Heij83
Håller med ovan skribent.
Du kommer knappast bli omtyckt och få en bra grannsämja om du börjar med gränsutsättning och kräva servitut det första du gör.
Skulle tippa på att ett servitut säkerligen inte är något större problem om vägen redan går där idag men ge dig inte in i en kostsam gränsutsättning utan acceptera att det ser ut som det gör idag när du köper inte vad du ev. har rätt till
 
  • Gilla
Alex Fritidshus och 2 till
  • Laddar…
Det finns inget skäl för TS att blanda ihop vägen med ett eventuellt medgivande från tidigare ägare att låta grannen nyttja tomten. Har de inte fastighetsreglerat om gränserna så har de inte.

Men det behöver ju inte betyda att man måste vara korkad och osmidig. Först löser man vägfrågan, sen ger man sig på att eventuellt granska gränserna.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Du har en befintlig väg som har använts under lång tid, så någon form av nyttjanderätt finns. Markägaren för fastighet 10 kan alltså inte stänga av vägen med kort eller inget varsel. Du har alltså tid på dig att lösa frågan. Detta gäller speciellt om fastighet 10 säljs och får ny ägare. En ny ägare kan aldrig frånsäga sig faktumet att vägen finns och måste då utgå från att det finns någon form av rätt att använda vägen. Sedan kan en ny ägare ställa till det med påföljande kostnader, men det är en annan sak. På ett eller annat sätt kommer ni ha väg, men det kan bli dyrt och ta lång tid. En risk i sammanhanget är att en sån process påverkar hur ni känner för platsen och huset.

Sannolikt kan du tvinga till dig ett officialservitut. Räkna med lång tid och höga kostnader. @Claes Sörmland och @Nötegårdsgubben och många andra kan mycket mer om detta än mig.
Ett avtalsservitut är enklare, snabbare och framförallt billigare även om du måste betala en betydande ersättning till fastighet 10.
Klart bäst för dig är om nuvarande ägare löser servitutfrågan innan köp eller möjligen som en köpeklausul innan tillträde. Spontant tycker jag du ska vara tacksam över att ha hittat detta problem innan köp. Du kan nu gå in i detta fullt medveten istället för att upptäcka senare.
En fundering är om nuvarande ägare kände till frånvaron av servitut eller inte.
 
  • Gilla
Skoog77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.