Claes Sörmland
Jag sätter en tunna skit på att det finns en gammal avstyckningshandling där det står inskrivet en kort mening som ger rätt till utfart över grannfastigheten. Mycket ovanligt att detta missas vid fastighetsbildning.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 13 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Prata med grannen eller grannarna.

Det är ju uppenbart att någon överenskommelse finns då vägen inkräktar på grannen som i sin tur har större gräsmatta på din tilltänkta tomts bekostnad.

Någon gång i tiden har de satt häcken 5 meter in på fastigheten och grannen blivit kompenserad med större gräsmatta.

Säg inte att du ska storma in och kräva servitut eller väg av grannen och sen minsann kräva utsättning och ta tillbaka din gräsmatta på millimetern.

Du kommer bli den mest hatade personen i grannskapet.

Undersök historien och ställ inte till med ett helvete bara för att...
Nej.. jag vill inte storma och kräva, vill inte ha konflikter med grannar..
Kanske det är bästa lösningen är att prata med grannen efter köpet eftersom vägen fanns där redan...
Och gå igenom gamla avstyckningshandlingarna...
 
Ju mer jag tittar på den där flygbilden, desto mer konfunderad blir jag över gränserna. De verkar inte stämma särskilt väl på någon av de 4-5 tomter man ser. Och det där svarta slingrande strecket är någon slags servitut också, men vad?

Hur ser det ut om du tittar på äldre kartor? Här ekonomiska karta från 80-talet:

https://kartbild.com/#7/59.148/12.491/0x10000

Om du skickar mig fastighetsbeteckningen kan jag snoka lite... 😉
 
M -MH- skrev:
Ju mer jag tittar på den där flygbilden, desto mer konfunderad blir jag över gränserna. De verkar inte stämma särskilt väl på någon av de 4-5 tomter man ser. Och det där svarta slingrande strecket är någon slags servitut också, men vad?

Hur ser det ut om du tittar på äldre kartor? Här ekonomiska karta från 80-talet:

[länk]

Om du skickar mig fastighetsbeteckningen kan jag snoka lite... 😉
Så här såg det ut förut:
Det verkar att den vägen har funnits längre
 
  • Svartvit flygbild över landskap, troligen historisk karta eller geografisk plattform med svenska användargränssnitt och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit flygbild över landskap, möjligen historisk kartläggningsprogramvara med diverse kartalternativ i menyn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Historisk karta, del av gränssnitt, användargränssnitt med ikoner och lager, möjligen forsknings- eller kartläggningsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Efter att ha kikat lite mer, du skall inte ta allt för hårt på gränserna du ser hos Lantmäteriet. Medelfelet anges som 4,5m i hela området, vilket bör betyda att inga gränser är koordinatsatta och att de bara är avritade av en pryo någon gång på 80-talet.😉

Om jag vore du skulle jag leta upp den där avstyckningsakten, så du vet vad exakt du köper.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
TS väg är väl (om jag inte läser helt snett), den som tillkommit mellan -75 och -00. Så visst lär den ha funnits ett tag, men det är ju ändå en ”modern” väg som tillkommit de senaste 50 åren.

Borde med andra ord vara lätt att hitta i avstyckningshandlingarna. Lite konstigt att det styckades som det gjordes så att ett servitut alls behövs, men sånt händer väl.
 
  • Gilla
Espen K och 3 till
  • Laddar…
Stort tack för era svar!
En sista fråga.. Var beställer man avstyckningshandlingarna? De verkar inte skicka dem om man gör anmälan "Beställ information ur fastighetsregistret"... Det finns en detaljerad information men det får man bara på min sida när man äger fastigheten.
 
Jag lutar åt att det inte styckades som det ser ut på väbben, utan mer åt skaftvägshållet. Byggår anges till 1980 på huset som står på TS tomt, så man kan tänka sig att tomten styckades -79/80.
 
Claes Sörmland
A Alex Fritidshus skrev:
Stort tack för era svar!
En sista fråga.. Var beställer man avstyckningshandlingarna? De verkar inte skicka dem om man gör anmälan "Beställ information ur fastighetsregistret"... Det finns en detaljerad information men det får man bara på min sida när man äger fastigheten.
Här finns infon. Du emailar:
https://www.lantmateriet.se/sv/om-lantmateriet/Sjalvservice/bestall-aldre-handlingar/
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Var beställer man avstyckningshandlingarna?
1) Man frågar nuvarande ägare om den finns på "Min Fastighet" och om han/hon kan skriva ut den i så fall.

2) Man ringer Lantmäteriets arkiv och ber dem skicka en kopia på post för en modest summa pengar. Eller om de första 5 sidorna är gratis till och med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alex Fritidshus och 1 till
  • Laddar…
Det vore ligga ett servitut, last, på grannfastigheten avseende väg. Du kan ringa Lm snabbt och fråga
 
Jag kan troligtvis inte bidra mycket i fallet men ser att fastigheten är "granne" med mig (samma samfällighet).

Försöker bifoga en bild från detaljplanen för området. Muspekaren är på din tomt.
Tror tyvärr inte den ger dig någon mer klarhet.

Hoppas ni ska trivas om det blir affär! Det är ett trevligt område.
 
  • Detaljerad topografisk karta på skärm med konturlinjer, vägar, symboler, höjdkurvor och terränginformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Stort tack för era svar!
En sista fråga.. Var beställer man avstyckningshandlingarna? De verkar inte skicka dem om man gör anmälan "Beställ information ur fastighetsregistret"... Det finns en detaljerad information men det får man bara på min sida när man äger fastigheten.
A Alex Fritidshus skrev:
Hej,

Vi vill köpa ett fritidshus (Nr 8 på bilden) men jag märkte att det finns ingen tillgång till vägen från denna tomt.
Frågade mäklaren om det finns ett servitut eller nåt liknande men hon säger att det inte finns servitut.
Kan man få problem med vägen i framtiden om man köper en sån fastighet?
Bifogar bilderna.
Pratade med Lantmäteriet om exakt samma situation i våras.
Du kan prata med grannen direkt om att skriva ett avtalsservitut. Det görs mellan själva fastigheterna, inte ägarna till fastigheterna men ägarna skriver såklart under. Den härskande fastigheten är din i det här fallet och den tjänande är grannens. Lantmäteriet vill inte ha det skickat till sig, så det kostar inget. Viktigt är att det inte är tidsbegränsat och inte innefattar någon kostnad för någon. Finns mallar att hitta. Det Lantmäteriet hanterar är officialservitut. Det kostar pengar att registrera.
 
  • Gilla
maela och 1 till
  • Laddar…
Ä Äggkartong skrev:
Jag kan troligtvis inte bidra mycket i fallet men ser att fastigheten är "granne" med mig (samma samfällighet).

Försöker bifoga en bild från detaljplanen för området. Muspekaren är på din tomt.
Tror tyvärr inte den ger dig någon mer klarhet.

Hoppas ni ska trivas om det blir affär! Det är ett trevligt område.
Tack!
 
Ä Äggkartong skrev:
Jag kan troligtvis inte bidra mycket i fallet men ser att fastigheten är "granne" med mig (samma samfällighet).

Försöker bifoga en bild från detaljplanen för området. Muspekaren är på din tomt.
Tror tyvärr inte den ger dig någon mer klarhet.

Hoppas ni ska trivas om det blir affär! Det är ett trevligt område.
Tittar man på denna tomtkarta är det uppenbart att fastighetsgränserna inritade på övriga kartor/flygbilder inte stämmer. Jag gissar även att det finns ett vägservitut inskrivet i grannens avstyckningshandlingar så kika på dom också.
 
  • Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.