Hej,

Vi vill köpa ett fritidshus (Nr 8 på bilden) men jag märkte att det finns ingen tillgång till vägen från denna tomt.
Frågade mäklaren om det finns ett servitut eller nåt liknande men hon säger att det inte finns servitut.
Kan man få problem med vägen i framtiden om man köper en sån fastighet?
Bifogar bilderna.
 
  • Skärmdump av en digital karta från Lantmäteriet med markeringar, byggnader och fastighetsbeteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild över ett område med hus, träd, markerade fastigheter och en cirkel runt en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
Det låter märkligt om det verkligen inte finns ett servitut. Kan finnas ngt skrivet i avstyckningshandlingen. Kolla med lantmäteriet.

Det går troligen att tilltvinga sig ett servitut. Men det blir en dyr förrättning typ 50 000 eller mer. Och inte säkert att det blir den väg ni vill ha.
 
  • Gilla
Akis Vag och 9 till
  • Laddar…
surris
Ja finns det inte servitut så finns risken att ägaren till den andra fastigheten inte tillåter att du kör på dennes mark. Jag hade kollat upp det med ägaren av den fastigheten vad hen säger och vid köp fixat servitut fort som attan.
 
  • Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
Det är ju ingen längre sträcka det rör sig om och större delen är ju redan väg/plan som grannen nyttjar så borde gå att få till ett avtalsservitut?

Satellitbild av ett landskap med vägar, byggnader och markeringar i rött och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man skulle ju kunna lägga vägen i tomtgräns så inkräktar man ju minimalt på grannens möjligheter att nyttja sin tomt.
Satellitbild av ett område med vägar markerade med röda linjer och gula gränser.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är ju flera fastigheter så det borde finnas en gemensamhetsanläggning för vägen. Antingen en inrättat efter 1973 enligt anläggningslagen eller en omstöpt väginstitut från gamla insomnade lagen om enskilda vägar.

Det kan också finnas ett servitut inskrivet i avstyckningshandlingarna om du läser dem. Ofta har Lantmäteriet missat att läsa sådana gamla handlingar noga och föra in detta i det digitala fastighetsregistret. Då ser mäklaren inte detta och tror felaktigt att det inte finns ett servitut för utfart.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju flera fastigheter så det borde finnas en gemensamhetsanläggning för vägen. Antingen en inrättat efter 1973 enligt anläggningslagen eller en omstöpt väginstitut från gamla insomnade lagen om enskilda vägar.

Det kan också finnas ett servitut inskrivet i avstyckningshandlingarna om du läser dem. Ofta har Lantmäteriet missat att läsa sådana gamla handlingar noga och föra in detta i det digitala fastighetsregistret. Då ser mäklaren inte detta och tror felaktigt att det inte finns ett servitut för utfart.
Tack för ditt svar!
Jag är inte så proffsig i såna frågor, var kan man hitta avstyckningshandlingarna? Ska det beställas på lantmäteriet? Jag tror inte att vi har så mycket tid på oss, kanske 2-3 dagar.. budgivning pågår...
Kan man chansa att köpa huset eller att göra det är en stor risk?
 
A Alex Fritidshus skrev:
Kan man chansa att köpa huset eller att göra det är en stor risk?
Har du pratat med grannen som äger marken? Det kommer ju aldrig att bli problem om inte grannen bråkar om det.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
H
A Avemo skrev:
Har du pratat med grannen som äger marken? Det kommer ju aldrig att bli problem om inte grannen bråkar om det.
Bra att prata med grannen och få något skriftligt godkännande innan ett avtalsservitut.
 
  • Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du pratat med grannen som äger marken? Det kommer ju aldrig att bli problem om inte grannen bråkar om det.
Nej tyvärr.. vad jag förstår så det finns inga problem nu för nuvarande ägare, men man vet aldrig vad händer sen om man inte har ett skriftligt avtal eller servitut..
 
  • Gilla
Abbe W och 3 till
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Nej tyvärr.. vad jag förstår så det finns inga problem nu för nuvarande ägare, men man vet aldrig vad händer sen om man inte har ett skriftligt avtal eller servitut..
Om nuvarande grannen kan tänka sig att skriva under ett servitut så gäller det för kommande ägare också.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Hur vet du att du får åka på vägen som går vidare effter grannens tomt?
 
  • Gilla
Pejja79
  • Laddar…
Rätt till väg till sin fastighet är närmast absolut. Det som skulle kunna uppkomma är som tagits upp i tråden att vägen behöver flyttas för att minska intrånget för grannen. Om nu ett servitut skulle kosta 50tkr kanske anläggande av väg den korta sträckan också kostar 50tkr så fås ett riskestimat på 100tkr för en framtida trilskande granne.

Jag skulle låta det bero och fokusera på att agera god granne som i samförstånd underhåller denna infart.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alex Fritidshus skrev:
Tack för ditt svar!
Jag är inte så proffsig i såna frågor, var kan man hitta avstyckningshandlingarna? Ska det beställas på lantmäteriet? Jag tror inte att vi har så mycket tid på oss, kanske 2-3 dagar.. budgivning pågår...
Kan man chansa att köpa huset eller att göra det är en stor risk?
Du kontaktar Lantmäteriet och begär ut alla handlingar för fastigheten. Skickas vanligen med vändande post, du får PDF-filer via emailen.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Om man sedan hittar på satellitkartan så ser det inte ut som att gränserna inte är så exakta samt att grannarna inte fokuserar på millimeterrättvisa.
 
  • Gilla
Pejja79 och 3 till
  • Laddar…
Ja jag skulle tycka att ett större problem var de väldigt otydliga gränserna eller dåligt efterlevda gränserna. Jag gissar att det faktiskt finns gränsmarkeringar och att de digitala kartorna blivit förskjutna mot något lokal koordinatsystem för det verkar onekligen som att grannen annekterat några meter av din tilltänkta fastighet om du kollar på södra sidan. Att återta dessa meter lär inte bli lätt om du samtidigt vill få till ett smidigt servitut på vägen.
 
  • Gilla
TessanDoo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.