Hej!
Är en nybliven husägare då jag har ärvt ett hus med tomt utav en släkting och jag vill nu börja fixa lite på tomten. Innan jag börjar vill jag gärna få lite mer koll på tomten och jag söker mig därför till er expertis på detta forum.
Efter att ha sett hur tomten såg ut på olika tomtande blev jag lite konfunderad då en del av tomten går under en länsväg? De andra tomterna i området verkar inte ha det på samma vis och jag undrar därför om jag kan kräva att kommunen köper den utav mig? Har sett i tidigare ärenden på detta forum att det finns möjlighet att lösa det på detta sätt..
Kan man kanske även se någonstans om detta redan har blivit gjort? Eller hur vägrätten ser ut? Vill gärna veta varför min tomt ser ut som den gör men inte de andras i området som likt min också ligger mot vägen?
Bilden är tagen från lantmäteriets ”min karta” och det gula krysset visar huset.
Tack på förhand!
Är en nybliven husägare då jag har ärvt ett hus med tomt utav en släkting och jag vill nu börja fixa lite på tomten. Innan jag börjar vill jag gärna få lite mer koll på tomten och jag söker mig därför till er expertis på detta forum.
Efter att ha sett hur tomten såg ut på olika tomtande blev jag lite konfunderad då en del av tomten går under en länsväg? De andra tomterna i området verkar inte ha det på samma vis och jag undrar därför om jag kan kräva att kommunen köper den utav mig? Har sett i tidigare ärenden på detta forum att det finns möjlighet att lösa det på detta sätt..
Kan man kanske även se någonstans om detta redan har blivit gjort? Eller hur vägrätten ser ut? Vill gärna veta varför min tomt ser ut som den gör men inte de andras i området som likt min också ligger mot vägen?
Bilden är tagen från lantmäteriets ”min karta” och det gula krysset visar huset.
Tack på förhand!
Hej!C cotillion skrev:
Tack för ditt svar!
Vart kan jag se detta? Är inne på lantmäteriet och deras detaljplaner men kan ej se något avvikande? Förutom att vägen är ”röd”? Även på kommunens hemsida med detalj planer är det tomt.. något som kan tilläggas är att det verkar som vägen drogs om någon gång på 60-70 talet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 230 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 230 inlägg
Om vägen är en länsväg så ligger den där med vägrätt, en form av härskande servitut på din fastighet som styrs av väglagen. Tror inte det finns någon möjlighet till inlösen av mark som belastas med vägrätt, jag har i alla fall aldrig hört talas om det.
Det andra alternativet som togs upp ovan är att marken är en detaljplanerad allmän plats med t ex gatuändamål. Då gäller en helt annan lag, PBL och du har rätt till inlösen av marken. Detaljplanen finns hos kommunen, vanligen ligger den på deras hemsida.
EDIT: Kollade inlösen enligt väglagen och det ser inte ut att vara möjligt så här i efterhand (min markering):
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/vaglag-1971948_sfs-1971-948/
Det andra alternativet som togs upp ovan är att marken är en detaljplanerad allmän plats med t ex gatuändamål. Då gäller en helt annan lag, PBL och du har rätt till inlösen av marken. Detaljplanen finns hos kommunen, vanligen ligger den på deras hemsida.
EDIT: Kollade inlösen enligt väglagen och det ser inte ut att vara möjligt så här i efterhand (min markering):
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/vaglag-1971948_sfs-1971-948/
Om vägen finns med på detaljplanen kan den omöjligtvis vara detaljplanerad som tomt.H Hejerik skrev:
När jag ser på detaljplanen på hemsidan så ser det ut såhär: se bild.
Vad kan man göra med mark som har ”kapats” av utav kommunens väg? Den är ju tyvärr obrukbar..
Så om jag förstår den större massan rätt så kan jag ej kräva någon inlösen av kommunen då de har vågrätt?
Vad kan man göra med mark som har ”kapats” av utav kommunens väg? Den är ju tyvärr obrukbar..
Så om jag förstår den större massan rätt så kan jag ej kräva någon inlösen av kommunen då de har vågrätt?
Det där är inte detaljplanen utan kommunens kartverktyg för att visa detaljplaner. Om du zoomar ut så borde du se polygoner som visar var det finns detaljplaner. Alternativt om du klickar på din fastighet så kommer det upp en ruta där du kan klicka vidare till aktuell detaljplan.H Hejerik skrev:
Men spontant tycker jag inte att det ser ut som att det finns någon detaljplan för fastigheten.
För att svara rent allmänt så går det nog inte att svara på varför din fastighet går in "under" vägen men inte grannarnas gör det. Det kan finnas oändligt med anledningar genom historien och det är jättevanligt att det ser ut som det gör på din fastighet.
Varför vill du att marken ska lösas in? Det kommer inte göra någon skillnad i praktiken. Och ersättningsfrågan hanterades när vägrätten uppkom. Så även i en situation där tex kommunen planlägger samma mark och då enligt PBL kan tvingas lösa in marken, då kommer den att värderas som i princip värdelös ändå.
Varför vill du att marken ska lösas in? Det kommer inte göra någon skillnad i praktiken. Och ersättningsfrågan hanterades när vägrätten uppkom. Så även i en situation där tex kommunen planlägger samma mark och då enligt PBL kan tvingas lösa in marken, då kommer den att värderas som i princip värdelös ändå.
Det kan påverka taxeringsvärdet.
Kanske även byggrätten.
Kanske även byggrätten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 230 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 230 inlägg
Och det är ju t o m ännu värre när en väg med vägrätt ligger nära (eller på) ens fastighet. Det råder ju byggnadsförbud inom ett visst avstånd från vägen (var det 12 m, tar det från minner nu?) så Länsstyrelsen måste kontaktas när åtgärd ska göras för tillstånd. Är också lycklig ägare av en sån fastighet vid större länsväg.
D Daniel 109 skrev:
Fast det har väl i det här sammanhanget ingen betydelse om fastighetsgränsen går precis där vägrätten slutar eller om vägrättsområdet ingår i TS fastighet. Jag menar vägen ligger ju där den ligger ändå.Claes Sörmland skrev:Och det är ju t o m ännu värre när en väg med vägrätt ligger nära (eller på) ens fastighet. Det råder ju byggnadsförbud inom ett visst avstånd från vägen (var det 12 m, tar det från minner nu?) så Länsstyrelsen måste kontaktas när åtgärd ska göras för tillstånd. Är också lycklig ägare av en sån fastighet vid större länsväg.
I bland är byggrätten skriven som andel av fastighetens yta.
Fast byggrätt förutsätter detaljplan, och det verkar det ju inte finnas här. Men om det finns detaljplan så är ju byggrätten andel av den ytan som är planlagd för bostadsändamål. Finns detaljplan på platsen är ju vägen med all sannolikhet planlagd som gata och ingår inte i byggrätten.D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte vad som gäller i det aktuella fallet, men det är aspekter som kan vara värt att kolla upp.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 230 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 230 inlägg
Nej, gränsens läge påverkar ju inte. Men tänkte att det kan vara bra att känna till för TS.N Noell skrev: