500 läst · 5 svar
500 läst
5 svar
Vad vågar vi förvara i källaren? Både uppvärmda och kalla rum.
Har nyligen flyttat till hus med källare från 50-talet och är okunnig gällande förvaring i källare (försöker lära mig och läsa på). Källaren är uppvärmd mha värmepump förutom två små rum som saknar element. Vi planerar förvaringslösningar och funderar kring vad vi vågar förvara var i källaren. Den är sannolikt inte dränerad och har oisolerad betonggrund men den luktar bra och inga tecken på släpp från väggar och dylikt. Har en avfuktare som vi planerar köra tillsvidare, funderar på att dränera inom de närmaste åren. Ett par funderingar:
* Vågar vi förvara något annat än oorganiska material i rummen som inte är uppvärmda? Går det bra med skafferivaror om vi förvarar det återslutet i behållare? Är det uteslutet med kläder och toalettpapper ifall man har det placerat i återslutna behållare? De kalla utrymmena utgör totalt ca 1/4 till 1/3 av utrymmet så försöker nyttja det så mycket som möjligt.
* Vågar man förvara kläder i de rum som är uppvärmda? Bör allt förvaras åtslutet trots att utrymmet är uppvärmt?
* Försöker inreda så organiskt material inte har kontakt med ytterväggar och betonggolv. Är det okej med organiska material och elektronik så länge vi använder avfuktare i övrigt?
Uppskattar all hjälp 🙏
* Vågar vi förvara något annat än oorganiska material i rummen som inte är uppvärmda? Går det bra med skafferivaror om vi förvarar det återslutet i behållare? Är det uteslutet med kläder och toalettpapper ifall man har det placerat i återslutna behållare? De kalla utrymmena utgör totalt ca 1/4 till 1/3 av utrymmet så försöker nyttja det så mycket som möjligt.
* Vågar man förvara kläder i de rum som är uppvärmda? Bör allt förvaras åtslutet trots att utrymmet är uppvärmt?
* Försöker inreda så organiskt material inte har kontakt med ytterväggar och betonggolv. Är det okej med organiska material och elektronik så länge vi använder avfuktare i övrigt?
Uppskattar all hjälp 🙏
Att placera torrvaror/ kläder eller elektonik i de rum utan värme är inte bra. det blir alltid en viss fukt i dessa rum. Grönskar/flaskor går bra, det ska vara svalt och lite fuktigt för dom. I de rum som har värme går det kanske att förvara något som konserver, plåtburkar har en tendens till att rosta om dom står lämge och grönsaker kan vara i ouppvärmt med en avfuktare. Hyllor och annat att ställa på, kan vara av trä om det inte droppar i rummet, med inget trä direkt mot golvet, utan en plast/gummibit under foten är bra.
Tack för svar! Kanske en dum fråga, men hur funkar andra återslutna förpackningar, typ tetrapak, oöppnade ris- och pastaförpackningar av plast i de kalla rummen? Brukar fukt tränga in eller påverka förpackningarna över tid? Tänker främst om vi storhandlar och förvarar oöppnade basvaror som är förpackade i oorganiskt material (utöver metall som kan rosta).J jonaserik skrev:Att placera torrvaror/ kläder eller elektonik i de rum utan värme är inte bra. det blir alltid en viss fukt i dessa rum. Grönskar/flaskor går bra, det ska vara svalt och lite fuktigt för dom. I de rum som har värme går det kanske att förvara något som konserver, plåtburkar har en tendens till att rosta om dom står lämge och grönsaker kan vara i ouppvärmt med en avfuktare. Hyllor och annat att ställa på, kan vara av trä om det inte droppar i rummet, med inget trä direkt mot golvet, utan en plast/gummibit under foten är bra.
Beror ju helt på hur fuktigt det är. Uppvärmning gör det torrare, samt avfuktaren så klart. Man kan ju sätta en mätare eller använda avfuktaren för att få koll på hur mycket fukt det är i luften. Det låter dock som ni kanske är lite ängsligare än vad man behöver vara
Vi har allt möjligt i vår odränerade femtiotalskällare. Luften håller sig torr med en liten avfuktare (och ständigt stängda ventiler). Vill inte ha det varmt där nere pga växter, livsmedel, vin osv. som skall förvaras kallt. Kläder har vi dock uppe, men för att det finns gott om garderober.
Om det är något som jag skulle råda er att tänka på så är det att inte ställa något som är dyrbart och känsligt på golvet. Man vet inte hur mycket regn huset och området klarar av innan det blir översvämmning i källaren...
Vi har allt möjligt i vår odränerade femtiotalskällare. Luften håller sig torr med en liten avfuktare (och ständigt stängda ventiler). Vill inte ha det varmt där nere pga växter, livsmedel, vin osv. som skall förvaras kallt. Kläder har vi dock uppe, men för att det finns gott om garderober.
Om det är något som jag skulle råda er att tänka på så är det att inte ställa något som är dyrbart och känsligt på golvet. Man vet inte hur mycket regn huset och området klarar av innan det blir översvämmning i källaren...
Jepp förtår din fråga. Alla förpackningar som inte är av typ sugande, papper/tyg eller annat går bra att ha i ouppvärmt, samt grönsaker, bara inte lägg in äpplen rakt in utan tät plastpåse, det ska då vara fryspåse som är tät, tillsammans med grönsaker. äpplena avger en gas och det förstör övriga grönskar. Det är samma med i kylskåpet. Om jag inte har fel, så är rispåsar av en plast som andas, aldrig tänkt på det riktigt. Vi har konserver/saftflaskor/potatis i ett skafferi i källararen och ca 10 C där, det går bra, förutom att potatisen vill åla sig, den ska en temp på ca + 2 C för att inte åla, Men dom flyttar vi på när det blir kallare i annat utrymme. I övrigt har vi ett varmt rum i källaren för torrvaror eller i ett skåp i köket. Kex/flingor eller liknande är i skåp ovanför kyl och frys, varmt och gott + torrt är det.
Jag hade utan problem ställt konserver samt saker och ting som är packat i plast. Kläder samt torrvaror i papper hade jag testat ett år först, du har ju ändå en avfuktare. Blir det fuktigt kan du packa i stora plastbackar, finns billigt på biltema.
Liknande trådar
-
Ersätta gamla isoleringen i källaren
Isolering -
Vågar jag ta bort dörrkarm i källaren?
Fönster & Dörrar -
Vågar jag ta bort dörrkarmen i källaren eller kan det vara bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vågar man köpa hus med fukt i källaren?
Miljö & Hälsa -
Vågar jag ta bort dörrkarmen i källaren eller kan den vara bärande?
Byggmaterial & Byggteknik