Hej,
Hittade ingen lämplig kategori men testar denna.
Vi flyttade nyligen in i vårt hus och renoveringar löper på sakta men säkert. Nu harvar en fundering över vad det är jag upptäckt.
När vi flyttade in hängde en kommod på denna väggen. Källaren är inte dränerad och har såklart putssläpp, därav åkte denna nu ner för att sätta in en fristående variant för att få väggen att andas. Har knackat ner lös puts och kommer inom kort ta tag i att putsa upp där det behövs. Dock upptäckte jag att det ”växer” något rosa/lila just på denna plats. Först såg jag det i själva putsen, där jag drog på klor. Det försvann, men idag upptäckte jag fler ställen som fått samma färg. Inget som luktar och det går inte att tvätta bort men försvinner med klorinspray.
Frågan är nu, är det missfärgning av puts/väggfärgen eller är det något typ av alg eller mögel som fått fäste? Har googlat mig tokig men får inte fram något relevant.
Har ni några tankar vore det fantastiskt!
Hittade ingen lämplig kategori men testar denna.
Vi flyttade nyligen in i vårt hus och renoveringar löper på sakta men säkert. Nu harvar en fundering över vad det är jag upptäckt.
När vi flyttade in hängde en kommod på denna väggen. Källaren är inte dränerad och har såklart putssläpp, därav åkte denna nu ner för att sätta in en fristående variant för att få väggen att andas. Har knackat ner lös puts och kommer inom kort ta tag i att putsa upp där det behövs. Dock upptäckte jag att det ”växer” något rosa/lila just på denna plats. Först såg jag det i själva putsen, där jag drog på klor. Det försvann, men idag upptäckte jag fler ställen som fått samma färg. Inget som luktar och det går inte att tvätta bort men försvinner med klorinspray.
Frågan är nu, är det missfärgning av puts/väggfärgen eller är det något typ av alg eller mögel som fått fäste? Har googlat mig tokig men får inte fram något relevant.
Har ni några tankar vore det fantastiskt!
Tack för svar. Som jag befarade då. Körde du på ”ren” produkt? Verkar vara en tillsats i grön/mögel-fri. Har ju en flaska ståendes.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 861 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 861 inlägg
Visst är det påväxt. Om det sen är alger, cyanobakterier eller svamp vågar jag inte svara på. Allt går bort med Klorin-lösning. Bara att spruta på t ex Klorin spätt med vatten 1:5 och hålla det fuktigt några timmar (stäng av ventilationen och stäng dörren). Akta andningsvägarna!
Tack alla för utförlig svar, jag ska genast gå på med medel!
Liknande trådar
-
Vatten sipprar in genom litet hål i källarvägg
Vatten & Avlopp -
Jord direkt mot puts på källarväggen?
Grund & Markarbeten -
Vad är den här källarväggen gjord av?
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva uppreglare källarväggar i "bläckhornshus"
Byggmaterial & Byggteknik -
Det växer från källarväggen !
Grund & Markarbeten