Har en ritning på nedanvåning till vårt blivande hus. Vi är två vuxna och två barn. Där kommer finnas två sovrum till barnen där uppe inkl allmän yta/lekrum samt gästrum/kontor och badrum. Men till min fråga så undrar jag om ni har några bra förslag på omändringar med rum etc. Dörr/fönsterplacering är även inte inlagt ordentligt än. Så min hjälp fråga är om layout och rumsplacering
 
Spontant tänker jag att ni aldrig kommer ha en bil i det garaget va? Inget utrymme för något annat.
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
Tanken är att det SKA gå att precis klämma in en bil men vi kommer aldrig göra det, men om det ska säljas någon gång så blir det väl gå?
 
Varför är det plats för 20 middagsgäster när ni är 4 personer i familjen?

Fönstret åt "norr" i allrummet sitter precis invid väggen. Det kommer nog se konstigt ut.
 
  • Gilla
  • Arg
splinter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill kunna duka relativt långt vid kalas etc samt att vi ev byter plats på matsal och soffhörna.
Fönster placering jobbar arkitekten på nu och flyttar
 
Svårt att svara om inte det vi ser är hur det är tänkt? Dörrar och fönsters placering spelar ju ganska stor roll? Men med det sagt så undrar man ju vad som händer mellan det stora sovrummet och köket? Ser ut att vara mycket döyta där. Vad är i det stora rummet utan fönster? Badrum? vill man kliva ut direkt från badrummet till köket? Behöver man dörr till hallen? Varför är det så mörkt i rummet utanför sovrummet? Varför har allt så konstiga mått?

Vill man inte ha kvällssolen i matrummet istället för sovrummet? Spegelvänd allt till att börja med? Eller finns det några parametrar du inte nämnt?

Ritar ni själva är detta en bra början! Vardagsrummet och matrummet kan bli bra! Om ni betalt någon för detta så blir man ju mörkrädd.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Är det inga fönster i något av badrummen? Det är rätt trevligt med fönster i badrummen tycker jag. Hellre ha garderober eller förådsyta utan fönster om man måste välja.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
Svårt att svara om inte det vi ser är hur det är tänkt? Dörrar och fönsters placering spelar ju ganska stor roll? Men med det sagt så undrar man ju vad som händer mellan det stora sovrummet och köket? Ser ut att vara mycket döyta där. Vad är i det stora rummet utan fönster? Badrum? vill man kliva ut direkt från badrummet till köket? Behöver man dörr till hallen? Varför är det så mörkt i rummet utanför sovrummet? Varför har allt så konstiga mått?

Vill man inte ha kvällssolen i matrummet istället för sovrummet? Spegelvänd allt till att börja med? Eller finns det några parametrar du inte nämnt?

Ritar ni själva är detta en bra början! Vardagsrummet och matrummet kan bli bra! Om ni betalt någon för detta så blir man ju mörkrädd.
Ja denna ritning är bra bit ifrån komplett arkitekten kompletterar nu med dörrar och fönster, men tycker du att man blir mörkrädd av ritningen av stora delar ? Rum placering etc ?
 
J Grisbacka skrev:
Svårt att svara om inte det vi ser är hur det är tänkt? Dörrar och fönsters placering spelar ju ganska stor roll? Men med det sagt så undrar man ju vad som händer mellan det stora sovrummet och köket? Ser ut att vara mycket döyta där. Vad är i det stora rummet utan fönster? Badrum? vill man kliva ut direkt från badrummet till köket? Behöver man dörr till hallen? Varför är det så mörkt i rummet utanför sovrummet? Varför har allt så konstiga mått?

Vill man inte ha kvällssolen i matrummet istället för sovrummet? Spegelvänd allt till att börja med? Eller finns det några parametrar du inte nämnt?

Ritar ni själva är detta en bra början! Vardagsrummet och matrummet kan bli bra! Om ni betalt någon för detta så blir man ju mörkrädd.
Såhär är tanken
 
  • Ritning av ett hus, innehåller rumsetiketter, pilar som pekar syd, tillagda anteckningar, ligger på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inte meningen att skrämma upp er så, men som arkitekt är man ju ofta ganska mån att ritningarna ska vara lätta att förstå och att de ska förmedla känslan man vill uppnå i huset. Det är sällan man skickar så pass ofärdiga saker.

Jag är väldigt frågande till orienteringen på tomten, och väderstrecksmässigt, men det är ju inte så mycket info man har att gå på heller. Jag förstår nu efter att ha tittat igen att entrén är på södra sidan, inte på norra? Men var kommer man ifrån? Garaget är ju på andra sidan? Är gatan mot väster då eller? Är det därför ni har vardagsrummet på andra sidan? Vardagsrummet och köket har stora fönster mot söder, men också stort tak utanför köket, hur kommer kvällssolen in? Delen med sofforna är väldigt mörk, och överlag känns det ganska ineffektivt ytmässigt, och ritningen ger liksom inte ett professionellt intryck om jag ska vara ärlig, men alla har ju inte samma process, så jag ska kanske inte vara alltför kritisk.
 
  • Gilla
Mikael BLong och 4 till
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
Det var inte meningen att skrämma upp er så, men som arkitekt är man ju ofta ganska mån att ritningarna ska vara lätta att förstå och att de ska förmedla känslan man vill uppnå i huset. Det är sällan man skickar så pass ofärdiga saker.

Jag är väldigt frågande till orienteringen på tomten, och väderstrecksmässigt, men det är ju inte så mycket info man har att gå på heller. Jag förstår nu efter att ha tittat igen att entrén är på södra sidan, inte på norra? Men var kommer man ifrån? Garaget är ju på andra sidan? Är gatan mot väster då eller? Är det därför ni har vardagsrummet på andra sidan? Vardagsrummet och köket har stora fönster mot söder, men också stort tak utanför köket, hur kommer kvällssolen in? Delen med sofforna är väldigt mörk, och överlag känns det ganska ineffektivt ytmässigt, och ritningen ger liksom inte ett professionellt intryck om jag ska vara ärlig, men alla har ju inte samma process, så jag ska kanske inte vara alltför kritisk.
Vi har en bekant som hjälper oss med ritningen så vi är med på de första utkasten och är i stadiet då vi precis kommit fram till utformning och rum. Infarten och vägen går där bilen placerad sen är där en liten större väg rakt utanför utbyggnaden.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Glöm inte solskydd om alla stora fönsterpartier är i söder.

Slagningen på dörren till garaget kanske ska vara så det går att öppna den när en bil är där inne.
 
Dåså, det blir nog bra.

Jag förstår att fönstren ska ändras, men jag hade försökt få till ett ljusare vardagsrum med öppningar åt fler håll, framförallt används det ju mest på kvällen. Jag hade tajtat åt kommunikationsytorna, samt minskat tvättstugan - den känns överstor. Jag hade försökt undvika ett badrum med dörr mot kök, sen undrar man ju hur stort det är och vad som ska vara där i? Det ser väldigt stort ut, men det finns det väl anledning till antar jag. Badrummet skulle kunna koppla till sovrummet istället, om det nu finns en WC där nere?

Om sovrummet är föräldrasovrummet kanske man hade kunnat undvika att ha det bredvid entrén? Alla går förbi där osv..

Köket är härligt, och uteplatsen till den också, men den är nära huvudentrén, kanske skulle kunna vara mer skyddat?

Lycka till, det ser ut att kunna bli ett väldigt härligt hus, tänk stort nu i början bara - måste det se ut såhär, måste det ligga såhär på tomten, vad händer om vi ritar det som ett L eller ett T istället? Prova lite andra grepp bara för att utreda och se vart det leder osv osv...
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
Hade själv inte heller gillat att ha sovrummet med den placeringen i huset, så hade tittat på en annan uppdelning. Hade det inte varit mer naturligt att ha garage och huvudentré i södra delen och tvättstuga och master bedroom i norra?

Ska där vara rejält badrum där uppe med? Känns konstigt att master bedroom ska nyttja gäst wc så hade funderat över hur gäst wc och bad ska användas.

Hur är köket distribuerat?

Är det en svensk arkitekt och ska huset ligga i Sverige? Frågar eftersom man i Sverige aldrig skulle öppnat badrumsdörrarna inåt, men det är vanligt i andra länder...
 
L lillanutten skrev:
Hade själv inte heller gillat att ha sovrummet med den placeringen i huset, så hade tittat på en annan uppdelning. Hade det inte varit mer naturligt att ha garage och huvudentré i södra delen och tvättstuga och master bedroom i norra?

Ska där vara rejält badrum där uppe med? Känns konstigt att master bedroom ska nyttja gäst wc så hade funderat över hur gäst wc och bad ska användas.

Hur är köket distribuerat?

Är det en svensk arkitekt och ska huset ligga i Sverige? Frågar eftersom man i Sverige aldrig skulle öppnat badrumsdörrarna inåt, men det är vanligt i andra länder...
Tack för input ! Nu har vi flyttat sovrum/walk in closet till tvättstugan (under trapp) och tvättstuga till sovrummet med ingång från väst bredvid garageporten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.