Jag ska ersätta vår "vanliga" låga golvsockel i matsalsrummet med en hög variant så som bilderna nedan visar.
Vi har tänkt återanvända golvsockeln och har redan valt ut en "bröstlist" men vet däremot inte vad jag bör använda för material för panelen mellan list och sockel.
Jag har övervägt gips, eller kanske hellre någon träskiva t.ex plyfwood för att få en autentisk träkänsla, vi bor i ett gammalt hus och vi vill att det skall kännas tidsenligt. Men så har jag en känsla av att plywood kan vara för grovt i stället...
Är det någon som gjort nått liknande å har har ett bra förslag?
Här är en bild som nog bättre förklarar hur jag menar.
Vi har tänkt återanvända golvsockeln och har redan valt ut en "bröstlist" men vet däremot inte vad jag bör använda för material för panelen mellan list och sockel.
Jag har övervägt gips, eller kanske hellre någon träskiva t.ex plyfwood för att få en autentisk träkänsla, vi bor i ett gammalt hus och vi vill att det skall kännas tidsenligt. Men så har jag en känsla av att plywood kan vara för grovt i stället...
Är det någon som gjort nått liknande å har har ett bra förslag?
Här är en bild som nog bättre förklarar hur jag menar.
Mdf har jag väl eg. inte ens riktigt övervägt då jag föreställt mig att de skivorna är för grova, t.ex är Byggmax variant på 19mm.
Men en snabb sökning på google visar ju att det faktiskt finns Mdf från 3mm.
Tyvärr verkar det inte som om någon av mina åteförsäljare säljer dem smalare än 16mm och ska det vara ett vettigt alternativ som golvsockel är nog 6-10mm maximal tjocklek.
Fler förslag?
Hela den färdiga sockeln skall sedan målas med linoljefärg, vet inte hur det skulle se ut om vi satte gipsskivor som vi i såfall får spackla skarvarna på innan vi målar allt.
(det känns ju så klart lite som helgerån i ett hus från 1923 med det mesta i originalmaterial i övrigt).
-Andreas
Men en snabb sökning på google visar ju att det faktiskt finns Mdf från 3mm.
Tyvärr verkar det inte som om någon av mina åteförsäljare säljer dem smalare än 16mm och ska det vara ett vettigt alternativ som golvsockel är nog 6-10mm maximal tjocklek.
Fler förslag?
Hela den färdiga sockeln skall sedan målas med linoljefärg, vet inte hur det skulle se ut om vi satte gipsskivor som vi i såfall får spackla skarvarna på innan vi målar allt.
(det känns ju så klart lite som helgerån i ett hus från 1923 med det mesta i originalmaterial i övrigt).
-Andreas
Ja det hade jag totalt glömt bort...
Det hade jag ju faktiskt i åtanke när jag "projekterade" matsalsrummet för 3-4 år sedan, att jag kunnat glömma det då..
Har masonit några särskilda egenskaper att tänka på om vi ska använda det?
Sväller eller krymper det t.ex på något vis?
Måste nog ändå spacklas för att det skall bli snyggt i skarvarna, men då kör vi väl med snickerispackel...
Det hade jag ju faktiskt i åtanke när jag "projekterade" matsalsrummet för 3-4 år sedan, att jag kunnat glömma det då..
Har masonit några särskilda egenskaper att tänka på om vi ska använda det?
Sväller eller krymper det t.ex på något vis?
Måste nog ändå spacklas för att det skall bli snyggt i skarvarna, men då kör vi väl med snickerispackel...
finns masonite som är 6 mm som brukar finns i bygghandeln
mmm.. men måste ändå kapa bort befintliga gipsskivan ca 40cm upp på väggen för att få bort den gamla sockeln, är bara plankvägg bakom gipset.kamilenski skrev:
Men hade därför en tanke först, att bara sätta gipsskiva och spackla och slipa för att sedan måla direkt på...
Vet inte om man kommer se någon skillnad på det när slutresultatet ändå blir täckmålat...
Liknande trådar
-
Vad tycker ni om utdragbar pip & utrymme i skåpet?
Kök -
Vad tycker ni om utdragbar pip & utrymme i skåpet?
Vatten & Avlopp -
GÖR JAG RÄTT TYCKER NI
Grund & Markarbeten -
Vilket uppvärmningssystem skall jag välja?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Takbelysning i kök nuförtiden; snyggt och utbytbara ljuskällor?
Belysning