Sitter här och räknar, funderar. Har takstolar framför mig och om jag räknat rätt så skulle kunna sänka ytterväggar till typ 2m om jag skulle vilja, men kom att tänka på, porten, vad skulle ni välja för höjd på den till ett garage? vad är högsta höjden en bil har egentligen? nån hjullastare eller traktor eller lastbil ska jag inte in med så såna saker går bort.

Skall du ha en takskjutport är det värt att tänka på var skenorna hamnar.

Mitt eget gamla garage är ~225 och porten är 200. Men skenorna gör att den fria höjden i garaget endast är ~2m. Det gick precis att få in bilen med takbox på.

Skall man bara ha bilförvaring kan jag inte tänka mej att 2m skulle vara några problem.

Skall man däremot meka, förvara något i taket (takbox?) eller snickra (långa brädor och skivor) är det ju vettigare med met takhöjd.
Jag kommer själv försöka få till 250 om jag lyckas bygga nytt garage och samtidigt satsa på en port som är nästan lika hög.

Nja, blir en vanlig slagport tror jag, även möjligen bara en som går att öppna inifrån, om dem inte släpper ut allt för mkt värme och är för dåliga om man kollar inbrottssäker?
Och glömde väl säga, har förslag på saxstolar så att bara tänkte, vill jag ha 2m väggar så har jag ändå 3.5m i mitten inne, så ska väl anpassa saker litegrann. Men tänkte, vad kan tänkas behöver i porthöjd. 2.2m? 2.3m?

Redigerat:
Med tanke på att porten/slagdörren kommer att sitta där i 30-40 år så är det bra om man har max bredd och höjd på porten.
Man vet inte vad som kommer att hända om 3 år. Du har takboxen på och kommer inte in.. eller liknande.
Ta det bredaste och högsta om du kan och om det inte kostar förmycket extra så klart...
PS V70 har en höjd på 1550 mm + takbox, 300-500 mm kanske

Jag skulle vilja ha så hög port att jag kan köra in med cyklar på taket. Annars är det bara en tidsfråga innan jag glömmer bort det. Bil med takbox måste absolut kunna gå in, och "bil" i det fallet får gärna vara en SUV så att man inte blir begränsad i sitt bilval av portens höjd. Och man kommer att glömma bort takboxen någon gång.

Kolla även in standardmått på portar. Det kan ju vara så att något mått är superstandard = billigare portar.

jo sant. Ja, betongplattan ligger redan under pressning och snö så tre meter bred bli porten iaf. =) bara höjden som man ska hitta nån lagom. =)

A
Satt i samma funderingar själv för ett år sen .
Valde 300x225 hög då vi har minibuss ,hade idag valt en som varit 10-15 cm från tak då det underlättar montering betydligt och det inte skiljer då mycket i pris på justeringar av mått då jag ändå gick från standard bredd/höjd

2,40 är alltid ett bra mått som kan appliceras precis överallt (y)

Mina slagportar är 2,40 höga. Takhöjden invändigt anpassad så att belysning och annat går fritt även om jag nyttjar porthöjden maximalt. Dessutom byggde jag mina portar asymmetriskt: det ena bladet är ungefär en meter brett och det andra två-och-nånting. Det mindre används som gångdörr med Fix-lås och det större öppnas endast från insidan.

The_Nyll ska du bygga portar själv?

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
jo, det lutar åt 2.4m kanske, runt där iaf, känns som de borde räcka. Säg att man sätter porten på 2.4m, hur mkt utrymme behövs det ovanför sen då innan taket kommer? 2.5, 2.6m?

jag behöver inte anpassa taket, jag gör nog tvärtom, anpassar väggarna efter porten eftersom ska nog ha saxtakstolar första 7m och då blir ju mitten där t.ex 3.9m om jag har yttervägg på 2.4m om jag räknat rätt. =) Däremot sista 4.5m(efter räknat av väggar, är ytterkant 12m) blir vanligt tak för ska ha lite förrådsutrymme där ovan, eller en sängen iaf man inte orkar gå en på kvällen, om förrådslast håller för en sängen och sova. =) Så ser min planer ut även om inte spikade än och är öppen förslag plus att vissa tycker jag ska göra övervåning på hela, men då blir bygget så högt plus, utan väggar på nedre plan lär man ha nåt hållbart?

de var ingen dum ide, men kommer sätta porten som sagt i ena kortsidan som är ut mot vägen, bort från tomten eller hur man ska säga, sen i andra ände, ett hörn på långsidan in mot gården ska jag nog sätta en vanlig dörr om man bara ska in och ut med små saker eller nåt och porten kommer bara användas när man ska in och ut med stora saker som säga.

Vet inte? är det svårt att bygga en själv? ingen dum ide iaf. prio ett är iaf som dem flesta säkert har, inbrottssäker och inte släpper ut för mkt värme. sen som sagt, bara kunnas öppnas inifrån även om vissa säkert kommer gnälla, varför krångla så. =)

Jo, fyra gånger fyra? inte dum men plattan är redan gjorde, och har för mig dem är gjorde för 3 meter på portbredd.

Redigerat:
The_Nyll skrev:
jo, det lutar åt 2.4m kanske, runt där iaf, känns som de borde räcka. Säg att man sätter porten på 2.4m, hur mkt utrymme behövs det ovanför sen då innan taket kommer? 2.5, 2.6m?

jag behöver inte anpassa taket, jag gör nog tvärtom, anpassar väggarna efter porten eftersom ska nog ha saxtakstolar första 7m och då blir ju mitten där t.ex 3.9m om jag har yttervägg på 2.4m om jag räknat rätt. ...
Tja, du kan ju räkna lite på det, så takhöjden räcker till åtminstone i portens bredd så du kan köra nånting rakt in. Det är ju minst sagt meningslöst att ha en port som är större än fritt utrymme innanför. 2400 port, 30 mm gles, 12 mm gips, 120 mm lysrörsarmatur = knappt två och sextio. Det bör du klara om du inte ska ha porten precis längst ute i hörnet på byggnaden.

Bygga en slagport är odramatiskt, även att få den hjälpligt energisnål, det handlar mest om att tänka på köldbryggor och tätning. Inbrottssäker däremot är inte lika självklart. Jag har helt ignorerat den biten och istället byggt så att ett eventuellt inbrott orsakar så lite skador som möjligt och satsat på larm och övervakningskamera. Vill någon in lär de lyckas in oavsett vad jag har för dörr/port, jag är bara glad om minsta möjliga är förstört. Utanpåliggande portlås med reglar som greppar i golv och karm:
Assa Fix låshus 575, handtag 2858, ytterhandtag 1105. Lite 12 mm fyrkantsstav och några minuter med en svets och en bågfil. Länk

kom och tänka på en sak. eftersom jag ska ha saxtakstol är de då inte möjligt att även om alla ytterväggar blir t.ex 2.4m runt om så kan jag ju ändå ha en port på säg 3m eller ? saxtakstolen gör ju att kortsidans yttervägg blir ju högre, eller hur blir det där?

The_Nyll skrev:
kom och tänka på en sak. eftersom jag ska ha saxtakstol är de då inte möjligt att även om alla ytterväggar blir t.ex 2.4m runt om så kan jag ju ändå ha en port på säg 3m eller ? saxtakstolen gör ju att kortsidans yttervägg blir ju högre, eller hur blir det där?
Absolut! Det var det jag menade med "om du inte ska ha porten precis längst ute i hörnet på byggnaden", dvs fri höjd beror ju helt på var du sätter porten och hur bred den är.

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Mikael_L
The_Nyll skrev:
Sitter här och räknar, funderar. Har takstolar framför mig och om jag räknat rätt så skulle kunna sänka ytterväggar till typ 2m om jag skulle vilja, ..
Jag måste bara ställa frågan; Varför skulle du vilja det?
Har du något mål med så låga väggar som möjligt? :)

Strip skrev:
Absolut! Det var det jag menade med "om du inte ska ha porten precis längst ute i hörnet på byggnaden", dvs fri höjd beror ju helt på var du sätter porten och hur bred den är.
aha, hängde inte med där. =) Men så gör vi ju. =)

Mikael_L :Jag måste bara ställa frågan; Varför skulle du vilja det?
Har du något mål med så låga väggar som möjligt?

För jag vill inte bygga så hög byggnad. Då kan jag nästan lika gärna göra väggar 4m och sen bara vanliga takstolar eller takstolar som gör att man kan ha övervåning, om de nu går utan väggar eller nåt under? Nu känner jag att med saxtakstolarna får jag t.ex 3.5m takhöjd, (minus beroende på en bils bredd) om jag har 2m och då blir inte byggnaden så hög.

Sen är jag höjdrädd ;) ;)

Sen borde man väl tjäna nåting ekonomiskt på att bygga t.ex 2m än 3m? Lär ju tjäna på panelen iaf, funderar på liggande fusktimmer. måste väl ändå bli mindre gips, osb.skivor, lite lär man väl känna på det i material? ?
Sen om man köper virke? har dem inte reglarna i olika längder? till olika priser?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.