6 761 läst · 6 svar
7k läst
6 svar
Vad tror ni om tätmedel för läckande ac-radiatorn på bilen?
Troligen har jag fått ett stenskott på ac-radiatorn så den tappar tryck, klarar nästan hel sommar.
Förra året fyllde jag med sånt man kan köpa från nätet, och butiken erbjuder gas blandat med både metall och gummi tätande medel.
Jag frågade en hus-AC-installatör vad hans erfarenhet var, och han hade inte hört någon använda tätmedel men det var inte så konstigt för dom i branschen vill ju sälja nya prylar. Han sa dock att han hade chansat på "så gammal bil" (V70N) för säljer man den så förväntas det inte att den funkar iaf.
- Men han varnade för den industrigasen som även finns då den är brandfarlig och kan explodera.
Jag vet inte, ska jag åka till skroten och köpa annat kyl och försöka byta... Eller chansa på tätmedel?
Lite rädd att sånt skit åker runt i systemet och tar död på kompressor och annat. Att det är lika mupp som att pumpa in skum i punkterade däck.
Förra året fyllde jag med sånt man kan köpa från nätet, och butiken erbjuder gas blandat med både metall och gummi tätande medel.
Jag frågade en hus-AC-installatör vad hans erfarenhet var, och han hade inte hört någon använda tätmedel men det var inte så konstigt för dom i branschen vill ju sälja nya prylar. Han sa dock att han hade chansat på "så gammal bil" (V70N) för säljer man den så förväntas det inte att den funkar iaf.
- Men han varnade för den industrigasen som även finns då den är brandfarlig och kan explodera.
Jag vet inte, ska jag åka till skroten och köpa annat kyl och försöka byta... Eller chansa på tätmedel?
Lite rädd att sånt skit åker runt i systemet och tar död på kompressor och annat. Att det är lika mupp som att pumpa in skum i punkterade däck.
Har du inte funderat på att läcktesta ac:n ?
Om inte så kan det ju vara en ide att göra det innan du åker iväg o köper delar, den kanske läcker på något helt annat ställe än vad du tror.
Om jag inte minns fel så finns det spårmedel i vissa köldmedel så man kan se var det läcker ut någonstans.
Om inte så kan det ju vara en ide att göra det innan du åker iväg o köper delar, den kanske läcker på något helt annat ställe än vad du tror.
Om jag inte minns fel så finns det spårmedel i vissa köldmedel så man kan se var det läcker ut någonstans.
Nej nej nej..... blanda för fasen inte in sånt i en kylkrets. Det som händer sedan när du kommer in på en verkstad för att fixa ac:n (eller nästa ägare) och servicekillen kopplar på sin maskin för tömning mm är att maskinen kontamineras av tätmedlet samt ev återtagen gas saboterar laddningen gas i den cylinder som är kopplad till maskinen. En fyllning av en köldmediecylinder ligger på i runda slängar 10 loppor. Bättre låta en yrkesman provtrycka och felsöka anläggningen.
Vad vidare. Tänk på kylarcement det lägger sig alltid på fel ställen. Så du har rätt i ditt antagande att det bara blir mupp.
Mvh
Vad vidare. Tänk på kylarcement det lägger sig alltid på fel ställen. Så du har rätt i ditt antagande att det bara blir mupp.
Mvh
Redigerat:
Jo det jag fyllde på i systemet hade spårmedel i sig samt köpte både glasögon(som kanske inte ens behövs) och lampa för att se, men gjorde inget helhjärtat försök. Tyckte allt såg färgat ut men det var nog för att jag letade efter fel kulör. Det ska väl bli grönliknande eller så av uv-ljuset?
Redigerat:
skroten och fixa beg grejer?Yrrol skrev:Jo det jag fyllde på i systemet hade spårmedel i sig samt köpte både glasögon(som kanske inte ens behövs) och lampa för att se, men gjorde inget helhjärtat försök. Tyckte allt såg färgat ut men det var nog för att jag letade efter fel kulör. Det ska väl bli grönliknande eller så av uv-ljuset?
Eller så accepterar jag ödet att fylla på 2gånger per år för hutlösa ~700kr totalt.
https://www.bildelsbasen.se/
Ja ifall det nu bara vore kylet så känns det ju som en lätt sak att byta, i teorin.
Kanske inte kostar så mycket att låta verkstad läcksöka heller.
Trodde ful-gas säljarna hade vanlig gas också men tolkar webbsidorna som att det bara är just den explosiva, vilket inte är bra om jag rentav vet att jag har läcka.
Kanske inte kostar så mycket att låta verkstad läcksöka heller.
Trodde ful-gas säljarna hade vanlig gas också men tolkar webbsidorna som att det bara är just den explosiva, vilket inte är bra om jag rentav vet att jag har läcka.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Ny kostar från 400 på internet http://m.bildelaronline24.se/search?keyword=Kondensator,+klimatanläggning