954 läst · 8 svar
954 läst
8 svar
Vad tror ni om detta? Ekonomibyggnad?
Hittade denna länk. Vad tror ni? Blir dom tvungna att riva?
https://lindenytt.com/nyheter/unikt-jordhus-hotas-av-rivning-anses-vara-for-fint/
https://lindenytt.com/nyheter/unikt-jordhus-hotas-av-rivning-anses-vara-for-fint/
@Claes Sörmland vad tror du?
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 290 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 290 inlägg
Vem vet var politikerna hamna i detta. Hela PBL är ett gungfly av bedömningar i dessa fall.
Egentligen behöver det inte vara så komplicerat. Vill Peter ta byggnaden i bruk för fritidsboende så är det bygglovspliktig ändring av användningen av byggnaden. En smart byggnadsnämnd konstaterar att eftersom Peter inte har ansökt om bygglov för att ta sin ekonomibyggnad i bruk för fritidsändamål så behöver kommunen ej heller spekulera att så skulle vara aktuellt. Men så finns det personer med auktoritära värderingar anställda och politiskt valda ute i kommunerna också. De tänker annorlunda och vill ha ett samhälle byggt på repression och kontroll istället för tillit och eget ansvar.
Egentligen behöver det inte vara så komplicerat. Vill Peter ta byggnaden i bruk för fritidsboende så är det bygglovspliktig ändring av användningen av byggnaden. En smart byggnadsnämnd konstaterar att eftersom Peter inte har ansökt om bygglov för att ta sin ekonomibyggnad i bruk för fritidsändamål så behöver kommunen ej heller spekulera att så skulle vara aktuellt. Men så finns det personer med auktoritära värderingar anställda och politiskt valda ute i kommunerna också. De tänker annorlunda och vill ha ett samhälle byggt på repression och kontroll istället för tillit och eget ansvar.
Hmmm... Coolt bygge! Frågan är ju vad han sagt att han tänkt bygga, och om det överensstämmer med vad han byggt? Av bilderna att döma är det ju svårt att dra slutsatsen att det där bara används till att förvara djurfoder. Och att planera i förväg för en framtida verksamhet som han DÅ kommer behöva bygglov och tillstånd för? Njae, det är ju inte riktigt så det fungerar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 876 inlägg
Ett bostadshus inom strandskyddsområde. Jag har mycket svårt att se att han skulle komma undan med det som ekonomibyggnad. Det är ju inte heller som om en butikslokal eller liknande är bygglovsbefriad som ekonomibyggnad heller. Och att det går bort som lagerlokal – inte förvånad.
Det låter som någon som resonerar enligt linjerna ”min mark, mitt beslut”. Och även om jag kan sympatisera med det är det inte direkt så lagen är.
Det låter som någon som resonerar enligt linjerna ”min mark, mitt beslut”. Och även om jag kan sympatisera med det är det inte direkt så lagen är.
Kan hålla med, en stund. 😉 Sen tänker jag att vi vet inte vad den tvisten gick ut på. Kanske försökte Peter blåsa entreprenören på stora pengar, kanske inte. Jag tänker i alla fall att om man nu håller på med något som är.... juridiskt tveksamt.... så kanske man inte ska bråka med folk som vill ha betalt...?J johnny skrev:
Liknande trådar
-
Vad tror ni, hur mycket tillskott kommer det ge?
Vatten & Avlopp -
Badrum - vad tror ni om planlösningen?
Badrum -
Vad tror ni om min plan för installation av vattenutkastare?
Vatten & Avlopp -
Dränera tomt. Tror ni detta kan fungera?
Grund & Markarbeten -
Nya Husägare - Vad tror ni det kostar att måla om vår fasad?
Fasad