Hej!
Håller på och planerar inför ombyggnad av badrum. Drömmen vore ju ett rymligt badrum med STOOOORT badrum, rejäl separat duschhörna, dubbla handfat och rejält med förvaring. Dessvärre har vi inte många kvadratmeter att spela på; badrummet är bara 1,65 x 2,80 (4,62 kvm) och det går inte på något sätt att bygga ut det.

Har nu gjort en första skiss och efter mycket funderande lyckats få in både badkar, separat duschhörna och dubbla handfat.
Det dubbla handfatet är har måtten 1000x500 och har 2 utdragslådor under och heter Hafa Passion Square. Duschen är 90x80 med glasdörrar som viks in när duschen inte används och badkaret är inbyggt med en avställningskant på två sidor.

Men blir det för trångt med alla dessa funktioner på denna lilla yta? Tycker inte att badrummet blir nämnvärt mycket rymligare om jag placerar toaletten i hörnet och skippar duschen. Lite rymligare blir det om jag placerar handfaten vid kort väggen och ställer toaletten bredvid badkaret men vi skulle behöva en extra dusch och det går inte att få in en på gästtoan.

Vad tror ni, är min planlösning praktiskt möjlig eller är det vansinne att pressa in alla dessa funktioner i vårt yttepytte badrum???

• Badrum1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du har lyckats mycket bra på denna lilla yta. Men blir ingen plats över för förvaring av handdukar etc.

Det ser även ut att vara relativt handikappanpassat vilket du får ett stort plus för!

Vi tycker också du har lyckats få till det, även vi går i renoveringstankar och vi skulle ha dubbla handfat, men den idén skippade vi efter ett tag, hur ofta användes båda handfaten?
Nu lutar det mot ett högskåp intill ett singel handfat.

// Git o Lars

Håller med G&L, i ett så pass litet badrum borde ett enkelt handfat passa bättre. För övrigt verkar det välplanerat.

Tyvärr tycker jag nog att det dubbla handfatet nog borde bytas mot ett singel. Själv älskar vi vårt dubbelhandfat (används flitigt!) och kommer att ha två stycken sådana i det nya huset, men finns det inte plats så är det inte mycket att göra. Det ser onekligen väldigt trångt ut vid duschen. Även om ni fäller in dörrarna när duschen inte används, så ska ni ju kunna gå in i duschen utan problem.

Alternativen är två: antingen skippar ni den separata duschen och dushar i bakaret, eller så skippar ni dubbelhandfatet. Det är bara ni som kan avgöra vilket som passar er familj bäst.

Vill ni ha kvar den separata duschen så finns det stora härliga singelhandfat, exempelvis det underbart vackra handfatet "Vågen/Indigo" från Svedbergs (finns bl.a i 70 och 90 cm bredd) eller Vedum's "Sanity" (72 cm) och "Morning" (94 cm). Alla dessa är i porslin, vilket jag själv föredrar, men det finns säkert fler även i gjutmarmor.

Lycka till!
:)

Lite off base men Indigo är grymtsnygg speciellt mörk ek, men det kostar sjortan oxå ingen som vet liknande märken som har den mörka färgen fast billigare???

En sak till! med vilket program har du ritat? gatis?

Hej och tack för era åsikter!

Duschen vill jag helst inte skippa eftersom jag inte gillar att duscha i badkar. Om ni tror att jag kan ha kvar duschen utan att badrummet känns alltför överlastat så vill jag ha kvar den.

Förvaringen är ett problem. Hoppades att utdragslådorna under handfatet ska räcka. Om inte blir nödlösningen att sätta upp ett grunt badrumsskåp med spegel ovanför handfatet och/eller ett skåp ovanför toaletten. Inget av alternativen känns särskilt lockande, vill helst ha en infälld spegel ovanför handfatet.

Vad gäller dubbelhandfatet så tar det inte mycket mer plats än enkel handfat i samma stil (100 cm istället för 90 cm bredd) och aningen mer förvaring blir det ju. Ett alternativ är ju att ha ett 60 cm brett handfat/skåp + ett 40 cm högskåp bredvid. Är dock lite osäker på ifall det blir bra med ett högskåp i ett såpass litet badrum. Känns som jag vill placera inredning etc på lågt som möjligt för att inte ta onödigt mycket rymd från rummet. Handdukar kommer vi troligtvis att förvara i linneskåpet utanför badrummet.

Är osäker på om den lilla golvytan som blir är tillräcklig, vad tror ni?

Mvh

Tosca:
Tack för dina synpunkter. Där vi bodde förrut hade vi en likadan dusch från Duschbyggarna. Där hade vi ett högskåp på ena sidan och handfat på andra. Det var inga problem trots att man inte kunde öppna dörrarna utåt alls. Man klev in i duschen, öppnade den ena dörren och sedan klev man åt sidan och öppnade den andra dörren. Inget ålande överhuvudtaget.
Vad gäller fasta kabiner så tar dom ju betydligt mer rymd och golvyta så det känns inte som ett alternativ. Dessutom så älskar jag infällbara duschhörnor. Dom släta glasdörrarna och väggfästena är såååå lätta att rengöra. Inga skrymslen och vrår som på fasta duschkabiner.

Badkar så är det en nödvändighet. Har två små bebisar på 7 månader som ÄLSKAR att bada och jag vill inte beröva dom deras största nöje här i världen.

Tycker det ser bra ut. Jag hade aldrig valt bort dubbelhandfatet, hade ett där vi bodde tidigare saknar det väldigt mycket. Förvaring är väl bra, men mycket man har i ett badrum behöver egentligen inte vara där så man kan gott och väl klara sig utan skåp, hylla och handukshängare/tork räcker gott. Lycka till! Undrar också vilket program du gjort ritningen i?

Klart "bebbarna" måste få ha sitt badkar!

Nej, detta handlar nog nog mest hur ni själva värderar vad som är viktigt. "Överlastat" (som du skriver) är ett av nyckelorden, sen är det ju hur man prioriterar utseende mot funktion. Som det ser ut så är det ju inte heller mycket mer än en dryg kvadratmeter ledig golvyta att strutta omkring på, kan bli lite tight om några år när fler måste samsas på morgonen :)

Kanske skippa duschen nu och duscha i badkaret under några år och sedan slänga ut karet och ersätta med dusch. Eller kanske sätta in en dusch någon annanstans i huset?

Lycka till iallafall!

Hej igen!
Dessvärre går det inte att få in en dusch någon annanstans. Hade först tänkt att kanske infoga en av hallgarderoberna med gästtoan, men då skulle vi få en dusch som är 60x80 plus att handfatet nästan skulle hamna ovanpå toan.

Kanske jag skulle skippa duschen och ställa toan där istället, det blir ju lite mer golvyta då men hur gör jag för att få mer förvaring?

Ritningen är gjord i Illustrator.

Jag tror också att det går bra med duschdörrarna.  Ni har ju haft sådana förut, ganska trångt.
Och när man inte duschar tar de ju inte stor plats och badrummet ser inte så fullproppat ut. Vad beträffar förvaring, så har man i regel för mycket skräp i alla lådor och skåp, inte minst i badrum.

Rensa mera! Det kom vi fram till när vi flyttade (och när vi städade inför visningen av huset).

/EB

Här kommerr två enkla skisser på 2 av alernativen; enkelhandfat + högskåp samt dubbelhandfat.

• Badrum-2_alternativ.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skippar du duschen så har du ju många möjligheter, t ex att placera ett matchande högskåp där alternativt som du skriver sätta toan i hörnet och högskåpet i motsatt hörn (inte intryckt i hörnet dock  :) )

När det gäller dina (mycket snygga) ritningar så känns den övre utan högskåp mycket "öppnare", dock skulle jag personligen ha valt ett enkelhandfat (tjat, tjat...) för att inte behöva stå så nära badkaret då jag tvättar mig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.