Varit i kontakt med en finsnickare för att platsbygga en garderob i min nya lägenhet (Stockholms innerstad). Garderoben är 3 meter bred och 310 cm hög. Se bild på skissen. Snickaren vill ha 160,000 kr innan rot för detta. Är det en rimlig kostnad? Nyfiken på andras erfarenheter.
Garderoben ska vara gjord i mdf, inget trä/fanér, helt släta luckor utan några särskilda detaljer/dekoration.
Garderoben ska vara gjord i mdf, inget trä/fanér, helt släta luckor utan några särskilda detaljer/dekoration.
Oavsett så ta in fler offerterE Empan Nickol skrev:Varit i kontakt med en finsnickare för att platsbygga en garderob i min nya lägenhet (Stockholms innerstad). Garderoben är 3 meter bred och 310 cm hög. Se bild på skissen. Snickaren vill ha 160,000 kr innan rot för detta. Är det en rimlig kostnad? Nyfiken på andras erfarenheter.
är det ett jobb som går på mer än 10 000 är det alltid bra att ta minst 3st
Den platsbyggda garderoben i obehandlad MDF verkar vara ett klipp - för finsnickaren.
Går det så går det!
Jag hade tagit ritningen och beställt tid på IKEA för ett kostnadsförslag av deras kök/garderob-planerare eller spenderat en kväll innan med deras planeringsverktyg på datorn.
https://www.ikea.com/se/sv/planners/pax-planner/
Du kommer garanterat bli glatt överraskad och mindre skuldsatt!
Du lär ha/få råd att åka Taxi fram och tillbaks till varuhuset!
Dag
Går det så går det!
Jag hade tagit ritningen och beställt tid på IKEA för ett kostnadsförslag av deras kök/garderob-planerare eller spenderat en kväll innan med deras planeringsverktyg på datorn.
https://www.ikea.com/se/sv/planners/pax-planner/
Du kommer garanterat bli glatt överraskad och mindre skuldsatt!
Du lär ha/få råd att åka Taxi fram och tillbaks till varuhuset!
Dag
Jössess...
Jag tycker mycket väl att ni kan ta den platsbyggd, det kommer nog kosta något mer än Ikea-alternativet, men inte så grymt mycket mer.
Med rätt snickare...
Den som ni fått prisuppgift från vill antingen inte ha jobbet eller så försöker han med en riktig fuling.
Så undvik honom framöver.
Jag tycker mycket väl att ni kan ta den platsbyggd, det kommer nog kosta något mer än Ikea-alternativet, men inte så grymt mycket mer.
Med rätt snickare...
Den som ni fått prisuppgift från vill antingen inte ha jobbet eller så försöker han med en riktig fuling.
Så undvik honom framöver.
Nja, det låter väl nästan lite väl billigt,A AndersS skrev:
Kommer ju gå åt ett dussin MDF-skivor, 20 uppsättningar lådskenor, lite gångjärn och så vidare.
Samt att det ju trots allt kommer gå åt en hel del jobb för att bygga de 20 lådorna.
Men ditt pris är nog närmare verkligheten än offerten iallafall...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 602 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 602 inlägg
Förslag på uppskattning var det borde ligga:
Säg en arbetsvecka, fem dar. Dyrfakturering Stockholms innerstad för småjobb, 15 000 kr per dag med material inräknat, totalt 75 000 kr. Sen från detta dras ROT för arbetet men ej för material och resa. Läggs en del timmar i snickeriet (rimligen!) så blir det inte ROT för den delen.
Säg en arbetsvecka, fem dar. Dyrfakturering Stockholms innerstad för småjobb, 15 000 kr per dag med material inräknat, totalt 75 000 kr. Sen från detta dras ROT för arbetet men ej för material och resa. Läggs en del timmar i snickeriet (rimligen!) så blir det inte ROT för den delen.
Betalade ca 75k för en något större platsbyggd hylla, i grövre dimensioner, sprutlackerad, med två inbyggda sittbänkar med tygsits. Detta var dock exkl transport, montering och moms. Montering och injustering i lokalen blev två gubbar i några timmar så det kostar det med.