O
Till en ytterdörr där tryckesfallet inte går tillbaka in i låshuset eller vad det kallas höst/vintertid.
Vad kan man smörja det med? Olja? Fett?
Dörren stängs alltså inte helt utan ligger mot tryckesfallet så att man behöver trycka ned handtaget så att dörren stängs helt. Lite störigt såhär nu när det är kallt då det drar in kall luft :)

På sommaren eller när det är varmt så är det ju inga problem med tryckesfallet.

Dörren är av metall.

Jag kan inte alla facktermer men har vid några tillfällen smörjt fjuppen som ska åka in när man smäller igen ytterdörren. Min erfarenhet är att vad som helst gör jobbet.

• Gilla
Orfeous
  • Laddar…
Du lägger lite fett på fallkolvens glidyta/kontaktyta och drar igen dörren några gånger sedan drar du bort överblivet fett från fallkolv och slutbleck med fingret.

• Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O
1 123abc skrev:
Du lägger lite fett på fallkolvens glidyta/kontaktyta och drar igen dörren några gånger sedan drar du bort överblivet fett från fallkolv och slutbleck med fingret.
Okej, nån specifik typ av fett?

Jag brukar smörja med olja. Samma vanliga universaloja sm jag köper i 20litersdunk och använder i bakändan på traktorn

• Gilla
Orfeous
  • Laddar…
Brukar bara använda några droppar låsolja eller symaskin/universalolja, går runt dörrarna en gång/år och även altandörrarna.

• Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O Orfeous skrev:
Okej, nån specifik typ av fett?
Det finns speciellt låsfett men i detta fallet är det glidytan som är viktigt och att man drar bort överflödigt fett, det finns många fett som fungerar om du inte använder för mycket fett.
Normalt undviks fett som kan påverkas av vatten och frysa men om du har klöver vaselin eller litiumfett så fungerar de bra.

• Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O
Tack snälla för alla bra svar!

O
God jul kära byggahus-forum-vänner :)
Problemet är löst! :)

Hittade en liten flaska med låsolja det stod att den var till för att tina upp och smörja lås.
Sprayade på och motionerade tryckesfallet. Som det verkar nu så trycks den in och fastnar inte ute.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.