50-tal gissar jag. I en lada.
Reglar på CC60 och sedan skivor på det hade jag tänkt. . Klättervägg, basketkorg mm ska upp på den sen.
Bästa fästmetod?

• Närbild av sliten murad betongvägg med synligt slitage och murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förresten, är detta lättbetong eller vanlig betong i stenarna tro?

Jag tycker att det ser ut som polsten (betonghålsten).

Borrat igenom dom. Hittar inga hål. Verkar vara solida.

Hur var det att borra? Väldigt mjukt/lätt eller hårt/trögt?

Mjukt/lätt = lättbetong
Hårt/trögt = betong

Hur såg borrdammet ut?

Beroende på vilken tillverkare det är av betonghålsten så kan hålrummen vara på lite olika ställen, så har man tur/otur så är det solid betong hela vägen där man borrar. Sedan beror det också på hur man har murat väggen, om det har kommit murbruk just där du borrade.

Inte kommit till skott än. Inga hål i stenen. Stenarna är drygt 6 cm djupa, Sedna kommer det puts/betong eller nåt. Bilden är tagen från sidan och visar väggen i tvärsnitt (finns en "dörröppning" mitt på väggen).
Några nya uppslag baserat på ett?
Betongskruv kanske?

• Måttband mot en vägg i tvärsnitt med stenar och puts, inga synliga hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga tankar om betongskruven (eller motsvarande) ovan?

Jag skulle ta långa spikplugg. Med långa menar jag då typ en decimeter in i stenen och kanske mer. Då kommer längden göra att det sitter även om hålen blir som de blir.
Betongskruv fungerar i solid betong. förmodligen sämre i porösa stenar.

Ser ut som lättbetong i någon form, har du borrat och det går lätt att borra i och är poröst så är det lättbetong.
Isf hade jag limmat gles med MS-polymerlim och kryssat i med spikpistolen (dvs sätt två spik snett i vinkel mot varandra i varje spikpunkt). Kommer sitta som berget och går ganska fort.

Vill du köra spikplugg enligt ovan och det är lättbetong så kan du sannolikt offra ett träborr eller köpa ett dyrare kombiborr och köra all borr i ett steg så spar du lite tid. Min uppfattning är dock att spikplugg inte bettar jättebra i lättbetong.

Oavsett kombon bra lim och mekanisk infästning lämnar ingen besviken.

Tycker det ser ut som slaggbetongblock.

Direkt olämpligt med en basketkorg i den väggen..

Om det är slaggblock så brukar borrdammet vara svart och färga något överjävligt. Bästa infästningen i slaggblock är grov träskruv utan plugg.

Jag tycker mer att det ser ut om lättbetongblock av gammal modell. de är inte heller någon höjdare att fästa i. Framförallt inte sådant som kan utsättas gör ryck och slag som basketkorg och klättergrepp

Om du ändå ska regla upp väggen så kan du lika gärna lägga till en regel i golv och tak och bygga en helt ny vägg som håller för det du vill.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.