Prova skruvar för lättbetong och lecablock.
http://essve.se/lattbetongskruv/
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/övriga-skruvar/lättbetongskruv-p24376
Funkar det så är det grymt smidigt jämfört med pluggar etc. Var beredd på att inte alla skruvar drar perfekt. De brukar vara väldigt känsliga för att dras i för långt.
Vill du ha tjockare/högre reglar än skruven är avsedd för så brukar det funka bra att försänka först med en spadborr.
http://essve.se/lattbetongskruv/
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/övriga-skruvar/lättbetongskruv-p24376
Funkar det så är det grymt smidigt jämfört med pluggar etc. Var beredd på att inte alla skruvar drar perfekt. De brukar vara väldigt känsliga för att dras i för långt.
Vill du ha tjockare/högre reglar än skruven är avsedd för så brukar det funka bra att försänka först med en spadborr.
Hur var det att borra? Väldigt mjukt/lätt eller hårt/trögt?
Mjukt/lätt = lättbetong
Hårt/trögt = betong
Hur såg borrdammet ut?
Beroende på vilken tillverkare det är av betonghålsten så kan hålrummen vara på lite olika ställen, så har man tur/otur så är det solid betong hela vägen där man borrar. Sedan beror det också på hur man har murat väggen, om det har kommit murbruk just där du borrade.
Mjukt/lätt = lättbetong
Hårt/trögt = betong
Hur såg borrdammet ut?
Beroende på vilken tillverkare det är av betonghålsten så kan hålrummen vara på lite olika ställen, så har man tur/otur så är det solid betong hela vägen där man borrar. Sedan beror det också på hur man har murat väggen, om det har kommit murbruk just där du borrade.
Inte kommit till skott än. Inga hål i stenen. Stenarna är drygt 6 cm djupa, Sedna kommer det puts/betong eller nåt. Bilden är tagen från sidan och visar väggen i tvärsnitt (finns en "dörröppning" mitt på väggen).
Några nya uppslag baserat på ett?
Betongskruv kanske?
Några nya uppslag baserat på ett?
Betongskruv kanske?
Produkter som diskuteras: "Betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Jag skulle ta långa spikplugg. Med långa menar jag då typ en decimeter in i stenen och kanske mer. Då kommer längden göra att det sitter även om hålen blir som de blir.
Betongskruv fungerar i solid betong. förmodligen sämre i porösa stenar.
Betongskruv fungerar i solid betong. förmodligen sämre i porösa stenar.
Ser ut som lättbetong i någon form, har du borrat och det går lätt att borra i och är poröst så är det lättbetong.
Isf hade jag limmat gles med MS-polymerlim och kryssat i med spikpistolen (dvs sätt två spik snett i vinkel mot varandra i varje spikpunkt). Kommer sitta som berget och går ganska fort.
Vill du köra spikplugg enligt ovan och det är lättbetong så kan du sannolikt offra ett träborr eller köpa ett dyrare kombiborr och köra all borr i ett steg så spar du lite tid. Min uppfattning är dock att spikplugg inte bettar jättebra i lättbetong.
Oavsett kombon bra lim och mekanisk infästning lämnar ingen besviken.
Isf hade jag limmat gles med MS-polymerlim och kryssat i med spikpistolen (dvs sätt två spik snett i vinkel mot varandra i varje spikpunkt). Kommer sitta som berget och går ganska fort.
Vill du köra spikplugg enligt ovan och det är lättbetong så kan du sannolikt offra ett träborr eller köpa ett dyrare kombiborr och köra all borr i ett steg så spar du lite tid. Min uppfattning är dock att spikplugg inte bettar jättebra i lättbetong.
Oavsett kombon bra lim och mekanisk infästning lämnar ingen besviken.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Om det är slaggblock så brukar borrdammet vara svart och färga något överjävligt. Bästa infästningen i slaggblock är grov träskruv utan plugg.
Jag tycker mer att det ser ut om lättbetongblock av gammal modell. de är inte heller någon höjdare att fästa i. Framförallt inte sådant som kan utsättas gör ryck och slag som basketkorg och klättergrepp
Om du ändå ska regla upp väggen så kan du lika gärna lägga till en regel i golv och tak och bygga en helt ny vägg som håller för det du vill.
Jag tycker mer att det ser ut om lättbetongblock av gammal modell. de är inte heller någon höjdare att fästa i. Framförallt inte sådant som kan utsättas gör ryck och slag som basketkorg och klättergrepp
Om du ändå ska regla upp väggen så kan du lika gärna lägga till en regel i golv och tak och bygga en helt ny vägg som håller för det du vill.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad skulle ni göra med den här delen av trädgården?
Trädgård allmänt -
Hur skulle ni dra tilluften till kaminen?
Ventilation -
Vad skulle ni använda för att koppla ihop 3st 6mm2 RK?
El -
Vilket OP skulle ni använda och varför?
Teknik -
Vilket verktyg, slip, elhyvel eller annan lösning skulle du använda här?
Verktyg, Maskiner & Fordon