Har tre 5G6mm2-kablar som jag ska koppla ihop med lämplig kopplingsanordning. Det ska gärna vara något som känns riktigt ordentligt. Jag har testat med de största sockerbitarna, men jag gav upp det direkt då det kändes alldeles för rappligt, även om jag kanske hade fått ihop dem.

Är det smartast att sätta en liten kapsling och någon typ av kopplinsplint, eller en stor kopplingsdosa med ett par jätteTorix?

Skulle rekommendera en A-box 060 eller t.o.m. en 100 om du vill ännu bättre utrymme.

1438486 a-box 060
1438487 a-box 100

5g6 rk?

Troligtvis Aceflex eller någon annan PEX-variant.

Inte lämpligt om det är RK (som det står)

Med ändhylsor då?

Själv skulle jag kört en dosa och plint. Bara man efterdrar tror jag det är tillräckligt.De brända dosor jag sett har aldrig efterdragits, efter sisådär 30 år... Skruvplint har ju en nackdel mot fjäderbelastad dito när kopparn krymper, säger dom. Men hur är fjäderns hållfasthet efter 30 år? Det vet vi ju inte, men snart får vi väl facit... :)

Själv kommer jag aldrig använda något fjäderbelastat. Hur beter det sig vid tex överhettning av olika skäl?
Köp en momentmejsel istället och vårda din anläggning. (Lever inte som jag lär, men jag hoppas att jag kommer gå runt och kontrolldra mina kopplingar när jag är 80)

Redigerat:
Jag tror faktiskt inte man måste ha ändhylsor. Eldon-plinten har två skruvar per ledare, jag tycker den sitter bra.

Inga ändhylsor, dra lagom hårt och använd plintar där skruven är lika bred som hålet man stoppar in tråden i eller har ett metallbleck, dvs kvalitetsplintar. Oavsett det är kompletta dosor eller "lösa" plintar i en kapsling.

Då vänder vi på steken... :) Varför inte ändhylsor? Jag brukar använda dessa regelbundet upp till 2,5. Även 6 RK eller MK ibland. Ser ingen nackdel med det. Drar du åt en mjukledare går ju i regel någon kardel av innan du fått det att sitta, rör du det går fler av. Hissklämmor och annat är ju en annan femma, men nu snackar vi skruvplint.

Det är ett onödigt moment och därmed ännu en möjlig felkälla. Ännu ett verktyg och ännu ett sortiment. Bilen är i alla fall fullproppad av viktigare saker. Som installatör använder man (nästan) aldrig RK, den är inte avsedd att användas i vanliga elinstallationer utom som grövre ledningar och där använder man "riktiga" anslutningar. Drar man "lagom" hårt och använder "riktiga" anslutningar blir det inga problem. När man drar åt rör man på ledningen INNAN man drar det sista då "fördelas" kardelarna jämt över plinten och det blir bra kontakt som inte kryper efter en tid. Samt att man inte drar för hårt för det blir inte bättre kontakt om man skruvar hårdare.
Den enda gången RK är att föredra är i apparatskåp då den är mycket mer följsam om den ska ligga i kanaler.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.