Dags att renovera husets sista rum som inte genomgått full renovering sen vi flyttade in för 19 år sen. Min fundering är vad är lämpligast reglar samt ångspärr för ytterväggarna. Huset är från 1945 och massiva stående plankväggar. Utvändigt ahr vi isolerat med 100mm cellplast, utanpå läkt och panel. Så i princip diffusionsöppet. ANdra rum ahr jag gjort blandat med träreglar 70mm och stålreglar. Där satte vi ångspärr utanpå reglarna, mao inget installationsutrymme innanför plasten.
Vad blir mest rätt att göra här egentligen? Sätta Ångspärr mot den gamla plankväggen, eller göra som i andra rum flytta fram den längst ut? Funderar även på, kanske man skulle haft variabel ångbroms istället för plast? Hade det här varit sista ingreppet i huset så hade jag bara kört vidare som jag gjort. men vissa rum börjar närma sig varv 2, så lika bra att styra upp det som är mest lämpligt
Nästa fundering, trä eller plåtreglar? Det har ju ingen som helst bärande funktion. Skall jag tänka plåt för minskad köldbrygga, eller trä, då det kommer hamna ihop med trä i yttervägg? Avgörs det om jag placerar folie mellan plankvägg och innervägg, eller om jag sätter folien längst in i rummet.
Siste fundering, tjocklek. Denna äldre del av huset har vi som jag nämnde isolerat utvändigt med 100mm cellplast. Väggen är massiv 55mm träplank. Övriga väggar i denna del ahr vi isolerat invändigt med 70mm. Medans alla nybyggda delar har vi isolerat 195 + 100mm. Funderar därför på om jag skall börja gå upp på 100mm även här. Tänker då på hur daggpunkten i väggen påverkas. Ökar det risken om jag går upp? Påveraks det om vart jag sätter plasten. Tänker om jag plastar längst in, så är ju hela konstruktionen en yttervägg, men med 3 olika material/egenskaper i konstruktionen.Det är ju en rätt udda väggkonstruktion.
Den gamla isoleringen bestod av en rockwoll matta på hela 20mm. Som man dessutom fäst med plankor, så rätt ordentligt ihop tryckt med jämna mellanrum. Men de lovar att den är bra mot värme kyla och ljud
(Allt var inte bättre förr).
Skall tillägga att huset är kompletterat med bra mekanisk ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto