2 065 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Vad ska man välja för Luft/vatten värmepump?
Sida 1 av 2
Hej,
Har fått två offerter och väntar på den tredje för konvertering från direktel till vattenburna radiatorer.
Har fått offert på IVT Airx 413 med Airmodule E15 som innedel. Offertens pris 316 900:- innan rot.
Andra offerten jag fått är en Nibe F2120-16 med VVM S320 som innedel. Offertens pris 394 802:-
Den tredje offerten jag väntar på har sagt att de rekommenderar en Nibe S2125.
Min första fråga är vad den egentliga skillnaden är mellan Nibe S2125 och Nibe F2120 och varför de rekommenderar olika? Vårt hus är 158 + 58 kvm där alla kvm ska vara uppvärmda, byggt 1975.
Andra frågan är om varför det är sådan sjuk prisskillnad på Nibe kontra IVT? Och vad skulle ni kört på?
Är det rimliga priser på offerterna? Det är två plan sär vi sätter in 16 st. radiatorer.
Tack så länge!
Har fått två offerter och väntar på den tredje för konvertering från direktel till vattenburna radiatorer.
Har fått offert på IVT Airx 413 med Airmodule E15 som innedel. Offertens pris 316 900:- innan rot.
Andra offerten jag fått är en Nibe F2120-16 med VVM S320 som innedel. Offertens pris 394 802:-
Den tredje offerten jag väntar på har sagt att de rekommenderar en Nibe S2125.
Min första fråga är vad den egentliga skillnaden är mellan Nibe S2125 och Nibe F2120 och varför de rekommenderar olika? Vårt hus är 158 + 58 kvm där alla kvm ska vara uppvärmda, byggt 1975.
Andra frågan är om varför det är sådan sjuk prisskillnad på Nibe kontra IVT? Och vad skulle ni kört på?
Är det rimliga priser på offerterna? Det är två plan sär vi sätter in 16 st. radiatorer.
Tack så länge!
Är det 16 radiatorer med i båda offerterna? 16 st låter möjligen något få till 216 kvm? Viktigt att inte sätta för få radiatorer då det påverkar komforten negativt. Stor prisskillnad. NIBE F2120-16 är bättre än AirX 413 men inte så mycket att det motiverar den stora prisskillnaden tycker jag(?) Var i landet bor du? Viktigt att veta när man väljer luftvattenvärmepump.
Bästa svaret
Det är absolut vanligast med vatten mellan ute- och innerdel och det ger högst COP och oftast enklast installation. Bor man däremot i ett område med långa strömavbrott då och då kan det vara bra med gas mellan ute- och innerdelar. I norra Skåne blir det inte så särskilt kallt så även AirX fungerar bra där. S2125-12 tycker jag blir en aning för klen tyvärr.
Grymt svar! Jättetacksam. Men du tror det behövs fler radiatorer?J Josth skrev:Det är absolut vanligast med vatten mellan ute- och innerdel och det ger högst COP och oftast enklast installation. Bor man däremot i ett område med långa strömavbrott då och då kan det vara bra med gas mellan ute- och innerdelar. I norra Skåne blir det inte så särskilt kallt så även AirX fungerar bra där. S2125-12 tycker jag blir en aning för klen tyvärr.
Det beror på planlösningen och hur stora rum ni har? Behövs minst 1 radiatorer per rum och fler om det är stort typ vardagsrum. Sedan entréhall, klädkammare och badrum om det inte är el-golvvärme där förstås. 16 st radiatorer på 216 kvm känns aningen lite men det beror som sagt på situationen.
Ja det är sant. Två rum är ”kallförråd” på nedanplan. Blir ju något större element i vardagsrum samt allrum nedanplan. Annars har vi två badrum (ingen golvvärme), 4 sovrum, kök. Verkstad, tvättstuga, hall nedanplan samt entréhall ovanplan. Så egentligen 13 ”rum” som ska värmas upp.J Josth skrev:
Hej igen! Glömde fråga varför Nibepumpen är bättre än IVT? Har fått ner priset på Nibepumpen så efter rot är Nibe = 312000kr och IVT = 288 000:- så nu fick jag ännu mer beslutsångest.. vad tycker du? Känns som det kanske är värt att köra på Nibepumpen eftersom deras känns mer utvecklad med t.ex smart price adaption och deras app.J Josth skrev:Är det 16 radiatorer med i båda offerterna? 16 st låter möjligen något få till 216 kvm? Viktigt att inte sätta för få radiatorer då det påverkar komforten negativt. Stor prisskillnad. NIBE F2120-16 är bättre än AirX 413 men inte så mycket att det motiverar den stora prisskillnaden tycker jag(?) Var i landet bor du? Viktigt att veta när man väljer luftvattenvärmepump.
Roligt för dig att du lyckas få ner priset! NIBE F2120-16 är en mycket bra luftvattenvärmepumpen som klarar riktigt låga utetemperaturer med höga prestanda men just det har man inte så stor nytta av i Skåne... Högre effekt än IVT AirX 13 som annars verkar väldigt lagom i kapacitet. NIBE har i övrigt bra lättanvänt styrsystem med finesser, app och bra manualer.
Nej vi hade väl några dagar i december och januari som var riktigt kalla. Tänker att elpatronen får jobba mer i AirX jämfört med Nibes. Är riktigt kluven hur jag ska göra, skiljer inte extremt i pris, dock ca 24000 men kanske är bättre i längden med en Nibe. Men få F2120-16 har högre kapacitet borde den dra mer ström också?J Josth skrev:Roligt för dig att du lyckas få ner priset! NIBE F2120-16 är en mycket bra luftvattenvärmepumpen som klarar riktigt låga utetemperaturer med höga prestanda men just det har man inte så stor nytta av i Skåne... Högre effekt än IVT AirX 13 som annars verkar väldigt lagom i kapacitet. NIBE har i övrigt bra lättanvänt styrsystem med finesser, app och bra manualer.
Stort tack för dina svar, gör det lite lättare för mig. Arbetar du själv som installatör eller inom branschen?J Josth skrev: