Det är dags för mig att utöka verktygslådan, samt byta ut en del till det bättre.
Men i sådana här situationer är det svårt att välja för man behöver inte dessa verktyg absolut just nu och inte impulsköper bara för att det är bråttom utan vill välja det bästa möjliga.

Står just nu inför valet mellan Fein Multimaster och Supercut. Vad hade ni valt? Motiverar den högre vikten hos Supercut? D.v.s. blir arbetet klar fortare med högre effekt (400 W respektive 250 W) eller är den bara klumpigare att hantera?

Exakt vad jag kommer att använda det till vet jag inte nu då jag inte pysslar med någonting just nu. Men kommer nog att använda det till både finsnickeri och bygg.
--------------------------

Vilken handöverfräs hade ni valt?
Jag tror säkert att majoritetet kommer att skrika efter Festool, men jag känner på mig att det borde finnas andra maskiner som gör jobbet minst lika bra som Festool.... eller är jag helt ute o cyklar?

Binesh skrev:
Vilken handöverfräs hade ni valt?
Jag tror säkert att majoritetet kommer att skrika efter Festool, men jag känner på mig att det borde finnas andra maskiner som gör jobbet minst lika bra som Festool.... eller är jag helt ute o cyklar?
"minst lika bra som Festool" tror jag inte. Kanske "lika bra som Festool" :)

/A

Varför inte festool?
Själv har jag 1010 med skena och div. tillbehör, mycket smidig maskin.
mvh//Rikard..

Multimaster fixar nog allt du kan komma på som hemmaproffs. Med nya snabbfästet så är den suverän. För en hemmapulare som mig själv så tycker jag ofta att en klumpig maskin som avverkar för mycket är svår att använda. Då ska man veta exakt hur man ska göra/vara van för att den inte ska upplevas som onödigt klumpig osv. Tror dock att avverkningskapacitetsskillnaden mellan multimaster och supercut är ganska marginell för diverse småjobb. Ska man däremot fräsa tex kakelfog eller slipa betong hela dagarna så märks nog skillnaden tydligare.

Föredrar tex helt klart min 10,8V smidiga Bosch GSR lilla skruvdragare (800 gram) framför min klart klumpigare festool C12 (1,8 kg) även om den är ett under av smidighet jämfört med många stora 18V proffskaskiner (ca 2,2-3,0 kg). Oftast är det ju många små korta jobb man gör som hemmapulare även om jag tex skruvade 68kvm altan med lilla Boschen, likväl som 6*120mm skruvar när vi monterade reglar i köket.

En festool 1010 kan man ju hitta begagnade ibland till bra pris, se bara till att den inte är stulen!

Alko skrev:
"minst lika bra som Festool" tror jag inte. Kanske "lika bra som Festool" :)

/A
Lika bra? Vilka är det då? :confused:

skogstomten skrev:
Multimaster fixar nog allt du kan komma på som hemmaproffs. Med nya snabbfästet så är den suverän. För en hemmapulare som mig själv så tycker jag ofta att en klumpig maskin som avverkar för mycket är svår att använda. Då ska man veta exakt hur man ska göra/vara van för att den inte ska upplevas som onödigt klumpig osv. Tror dock att avverkningskapacitetsskillnaden mellan multimaster och supercut är ganska marginell för diverse småjobb. Ska man däremot fräsa tex kakelfog eller slipa betong hela dagarna så märks nog skillnaden tydligare.

Föredrar tex helt klart min 10,8V smidiga Bosch GSR lilla skruvdragare (800 gram) framför min klart klumpigare festool C12 (1,8 kg) även om den är ett under av smidighet jämfört med många stora 18V proffskaskiner (ca 2,2-3,0 kg). Oftast är det ju många små korta jobb man gör som hemmapulare även om jag tex skruvade 68kvm altan med lilla Boschen, likväl som 6*120mm skruvar när vi monterade reglar i köket.

En festool 1010 kan man ju hitta begagnade ibland till bra pris, se bara till att den inte är stulen!
Snor tråden lite
Vart har du köpt din lilla smidiga bosch GSR?
Behöver nått litet lätt att skruva med, min fars blåa Bosch proffsmaskin känns lite onödigt klumpig för att dra i nån skruv bara (den står i förrådet dessutom)

Mikael_L
Binesh skrev:
Det är dags för mig att utöka verktygslådan, samt byta ut en del till det bättre.
Men i sådana här situationer är det svårt att välja för man behöver inte dessa verktyg absolut just nu och inte impulsköper bara för att det är bråttom utan vill välja det bästa möjliga.
Måste bara få skriva att jag tycker det verkar vara ett ganska angenämnt "problem" att bara måsta komma på ett verktyg att köpa, utan att ens ett behov föreligger. :D :D :D

(Men jag förstår ändå ditt dilemma) ;)

Den lilla GSR 10,8 finns hos de flesta järnhandlare inklusive Jula. Se bara till att du får modellen med två batterier och hölster och liten tygväska. Med ett batteri så blir det inte så bra.

Annars så har ju Bosch kampanj på den vanliga GSR 12 (eller om det var 14,4V?) med 3 TRE 2,6 Ah batterier och 13mm snabbchuck i väska för ca 1900 inklusive moms! Det verkar vara en central kampanj = rikstäckande eftersom jag såg det i ett Bosch reklamblad hos min verktygshandlare här i Södertälje (ROFO som också säljer Festool så klart) Så det kan ju vara läge att köpa en sådan annars om man nu bara vill ha EN maskin som dessutom ska fungera bra som borrmaskin....

Har för mig att det var kampanj på proffsmodellen med betckningen VE2 på slutet också men personligen tycker jag den är alldeles för klumpig för en hemmapulare.

Hmm nu har jag fått upp ögonen för Bosch GDR 10,8V, obs inte GSR utan GDR som tycks vara omöjlig att få tag på i detta avlånga land... Någon som vet vart man kan känna och klämma på den?
Den väger ju bara 900 gram och har hela 100 Nm.... !
Har redan en ganska smidig slagskruvdragare, Makita BTD140 men den där väger ju typ drygt hälften!

Har bestämt mig att det ska bli en sen julklapp till mig själv, en multimaster.. Vet dock inte vilken jag ska välja, d.v.s. select, top eller top extra.. Är dammsugaren nödvändig? För det skiljer sig ju närmare 2500 i riksdaler mellan top och top extra...

Så nu återstår handöverfräsvalet.. Känner mig inte helt övertygad där.

Jag har själv en Festool handöverfräs. Enda nackdelen är att den känns lite klumpigare än elu/dewalt/makita m fl. när man ska fräsa på frihand. Detta är pga. det långa handtaget. Jag föredrar att de 2 handtagen är likadana när det är pilligt. Ska man fräsa med skena är Festools oslagbar.

Bosch: Jag tycker den lilla utan slag är ganska jobbig, den saknar ju motorbroms. Vinkelskruvdragaren i samma serie har dermot motorbroms?!?! Jag skulle antingen välja den med slag eller vinkelskruvdragaren. Annars har flex ju nästan likadana(smsservice.se)

www.drift-underhall.se har bosch
med slag för 1595 inkl moms.
Utan slag för 1375 inkl moms.
Vinkelskruvdragaren för 1495 inkl moms.

screamin-daemon skrev:
Jag har själv en Festool handöverfräs. Enda nackdelen är att den känns lite klumpigare än elu/dewalt/makita m fl. när man ska fräsa på frihand. Detta är pga. det långa handtaget. Jag föredrar att de 2 handtagen är likadana när det är pilligt. Ska man fräsa med skena är Festools oslagbar.
byta grepp! se bilden på sidan 2 här http://www.bvc024.com/images/items/fes/bsk/0114.pdf inte exakt likadant grepp på båda sidor men ändå väldigt bra tycker jag.

/daniel

Drakir skrev:
Hej,
jag har själv festool 1010 och mkt nöjd. Men skulle jag köpa idag hade den här ([länk])varit intressant.
Har för mig att ngn. på forumet har en sådan.
.
Mvh//R..
Ser intressant ut, men vad har de tänkt när de designade handtagen? Fin färg.......
Lite omständigt när man ska byta fräsjärn även om det är säkert. På festool kan man ju bara koppla ur snabbkopplingen till elen, då är den lika säker.

Finns det styrskena till Bosch´en?

Daniel_N skrev:
byta grepp! se bilden på sidan 2 här [länk] inte exakt likadant grepp på båda sidor men ändå väldigt bra tycker jag.

/daniel
Givetvis håller jag den som vist på bilden och det är inget stort problem för mig. Det känns dock skönare med likadana grepp.

Binesh skrev:
Hmm nu har jag fått upp ögonen för Bosch GDR 10,8V, obs inte GSR utan GDR som tycks vara omöjlig att få tag på i detta avlånga land... Någon som vet vart man kan känna och klämma på den?
Den väger ju bara 900 gram och har hela 100 Nm.... !
Har redan en ganska smidig slagskruvdragare, Makita BTD140 men den där väger ju typ drygt hälften!

Har bestämt mig att det ska bli en sen julklapp till mig själv, en multimaster.. Vet dock inte vilken jag ska välja, d.v.s. select, top eller top extra.. Är dammsugaren nödvändig? För det skiljer sig ju närmare 2500 i riksdaler mellan top och top extra...

Så nu återstår handöverfräsvalet.. Känner mig inte helt övertygad där.
JAg köpte Top Extra inkl. dammsugaren Dustex II. Den är jag mkt nödj med, frun också för den delen. Den långa slangen gör att man bara ställer den i ett hörn och når överallt utan att släpa runt. Dessutom suger den ett en stund efter att verktyget kopplats ifrån - du slipper damm i slangen.
Den är ju rätt rejäl, gedigen i utförandet men också stor. Så om du vill ha en mer kompakt kan det vara värt att kolla på Festools CTL Mini eller vad den nu heter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.