588 läst · 18 svar
588 läst
18 svar
Vad ska man räkna med vid tilläggsarbete? Badrum-Vattenskada
Badrum i en bostadsrätt byggd -90 , 270*165 cm med vattenskada där försäkring täcker hela skadan förutom åldersavdraget. Rör kom upp ur plattan för nära väggen och skulle flyttas- golvet fick bilas upp. Om detta inte gjordes skulle Byggfirman kräva ett godkännande/friskrivning av framtida problem. Detta ersätts ej av försäkringen. I samband med detta gjordes några tilläggsbeställningar.
Tilläggsarbeten ska betalas
Behöver hjälp med vad som kan anses som ”normal” arbetstid och materialkostnad för nedanstående arbetsuppgifter.
1. Bilning av betonggolv ca 6 m *0,25*0,25 cm
2. Återfyllning av bilat golv inför matt läggning
3. Nya Avloppsrör ca 6 m med anslutningar till WC, handfat, dusch och tvättmaskin
4. Nya vattenrör (varmt, kallt) ca 12 m(6m*2m + 3 m) kromade rör med anslutning för WC, handfat, dusch och tvättmaskin Inkoppling av handdukstork -vattenburen och elpatron
5. Utanpåliggande el i plastkanaler ca 8 m med en strömbrytare och en dubbelkontakt
Funderingar gällande:
Byggfirman har orsakat merarbete som hade kunnat undvikas. Hur ska de timmarna hanteras?
Väggmatta är uppsatt men har bubblor, sitter ej fast mot underlaget i två vinklar, Tot ca 50-70 cm. Sitter bra på vissa delar av vinkeln. Ngt hårt ca 1,5 cm under väggmattan väggmattan. Vad gör man åt detta?
Monterat eluttag saknar täcklock och sitter ca mittemot vägg med dusch, 165 cm vägg till vägg, ca 130 till takdusch. Känns olustigt. Hur kontrollerar man att denna kontakt har rätt IP klassning?
Handdukstork sitter ej i våg. Elkabeln som sitter parallellt lutar dessutom åt andra hållet L.
Utöver ovanstående finns det mer som inte varit så lyckat.
Ett större byggbolag rekommenderat av försäkringsbolaget
Tilläggsarbeten ska betalas
Behöver hjälp med vad som kan anses som ”normal” arbetstid och materialkostnad för nedanstående arbetsuppgifter.
1. Bilning av betonggolv ca 6 m *0,25*0,25 cm
2. Återfyllning av bilat golv inför matt läggning
3. Nya Avloppsrör ca 6 m med anslutningar till WC, handfat, dusch och tvättmaskin
4. Nya vattenrör (varmt, kallt) ca 12 m(6m*2m + 3 m) kromade rör med anslutning för WC, handfat, dusch och tvättmaskin Inkoppling av handdukstork -vattenburen och elpatron
5. Utanpåliggande el i plastkanaler ca 8 m med en strömbrytare och en dubbelkontakt
Funderingar gällande:
Byggfirman har orsakat merarbete som hade kunnat undvikas. Hur ska de timmarna hanteras?
Väggmatta är uppsatt men har bubblor, sitter ej fast mot underlaget i två vinklar, Tot ca 50-70 cm. Sitter bra på vissa delar av vinkeln. Ngt hårt ca 1,5 cm under väggmattan väggmattan. Vad gör man åt detta?
Monterat eluttag saknar täcklock och sitter ca mittemot vägg med dusch, 165 cm vägg till vägg, ca 130 till takdusch. Känns olustigt. Hur kontrollerar man att denna kontakt har rätt IP klassning?
Handdukstork sitter ej i våg. Elkabeln som sitter parallellt lutar dessutom åt andra hållet L.
Utöver ovanstående finns det mer som inte varit så lyckat.
Ett större byggbolag rekommenderat av försäkringsbolaget
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Lite oklart formulerat men det kan vara så att de inte får debitera för den extra tiden.R Rapps skrev:
Kontakta branschorganisationen GVK och fråga om det är okej. Om inte fråga om de kan skicka en besiktningsman.R Rapps skrev:
Vägguttag får finnas om det är minst 120 cm till duschhuvudet (mätt på planlösningen, dvs. utan att ta hänsyn till höjdskillnader).R Rapps skrev:
Alla anställda på såna företag gör inte alltid rätt.R Rapps skrev:
Kan löna sig att kontakta hantverkarnas chef.
Knölen på matten bredvid dörren ser ut som det är något skräp bakom mattan, går att fixa enkelt. Men att det är löst och bubbligt i ytterhörnen går inte att göra något åt förutom att riva och göra om tyvärr. Tycker också att mattan ser lite lustigt ut runt fönster
Har inte FB någon särskild utsedd ansvarig som övervakar arbetet? Mitt badrum totalrenoverades - det var mycket som fick göras om och arbetet godkändes först efter min acceptans. Men de extra avloppen enligt dagens standard och som inte ingick blev kostsamt. Jag har TH och blev ytterst väl bemött.
Tack, Behöver dock lite mer info!BirgitS skrev:Lite oklart formulerat men det kan vara så att de inte får debitera för den extra tiden.
Kontakta branschorganisationen GVK och fråga om det är okej. Om inte fråga om de kan skicka en besiktningsman.
Vägguttag får finnas om det är minst 120 cm till duschhuvudet (mätt på planlösningen, dvs. utan att ta hänsyn till höjdskillnader).
Alla anställda på såna företag gör inte alltid rätt.
Kan löna sig att kontakta hantverkarnas chef.
Merabete - påverkan på utrymmen utanför badrummet som ej borde varit påverkade. Vem ska stå för tiden det tar för att återställa i de anslutande utrymmena
GVK - har försökt hitta info om matta som ej är ordentlig limmad, hittar inget. Oavsett är frågan om "bubblor" i väggmattan måste godkännas eller om man kan kräva att detta åtgärdas eller görs om
Elkontakt -Hur säkerställer man att det är rätt IP klassning? Mkt olustigt med öppen kontakt utan täcklock där duschen kan riktas rakt mot kontakten, även om det är ok
Projekledaren är informerad om "bristerna" men ännu ej återkopplat gällande väggmattan
Tack!Jonis.F skrev:
Frågan är om man måste acceptera "bubblor" i väggmattan eller om man kan kräva att arbetet görs om?
Går det att åtgärda "skräpet" under mattan med bra/snyggs resultat?
Mattan ligger om lott vid fönstret dvs ej svetsad. Samma metod har använts mellan väggmattan och bården. Bården ligger över väggmattan, ej svetsad
Tack!yonna skrev:
FB har inte haft någon utsedd. Intressant att det var din acceptans för att arbetet skulle bli godkänt. Annat försäkringsbolag än TH. Ska kontakta dem igen.
Att tilläggsarbeten ska betalas är klart. Behöver ha lite på fötterna när fakturan presenteras då hantverkarnas tid ska fördelas på FB och tilläggsarbetena. Har du några uppgifter gällande timmar för tilläggsarbetena?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Jag tänkte att du frågar dem: https://www.gvk.se/om-gvk/kontaktR Rapps skrev:
Om det inte är normalt att det blir blött där uttaget är så finns det väl inga krav på någon bättre IP-klassning än i vilket bostadsrum som helst, dvs. alla uttag är godkända och har rätt IP-klassning.R Rapps skrev:
https://www.hidealite.com/sv-se/kunskap/begrepp/ip-klasser/ip-klasser-inomhus
Sen om du av privata skäl vill ha hårdare krav så är det ju inget som företaget vet om eller behöver följa utan mer betalt.
Förhandlingsfråga, lämpligen innan merarbetet påbörjas. Tror jag.R Rapps skrev:
Nej men byggföretaget gav mig muntlig offert på närmare 30' för att mitt badrum skulle klassas som nybyggt dvs nu är det totalförsäkrat i 30 år. Utan flyttning av brunnar samt montering av klack för inkommande vatten skulle badrummet vara godkänt men inte i sin helhet. Det är självklart att man överdebiterade extraarbetena. På detta fick jag ROT med faktura direkt till byggarna. Slutfakturan såg jag aldrig men det gick väl på ett par hundratusen. Försäkringen täckte även golv och väggförbättringar i sidorummet/teknikrummet då detta var anslutet till klinkergolvet.
Ja vid skräpet kan man pilla upp mattan lite försiktigt göra rent under och limma tillbaka. Bubblorna är inget som påverkar funktionen men det ser ju bedrövligt ut så det tycker jag absolut du ska kräva att riva ner och göra om.R Rapps skrev:Tack!
Frågan är om man måste acceptera "bubblor" i väggmattan eller om man kan kräva att arbetet görs om?
Går det att åtgärda "skräpet" under mattan med bra/snyggs resultat?
Mattan ligger om lott vid fönstret dvs ej svetsad. Samma metod har använts mellan väggmattan och bården. Bården ligger över väggmattan, ej svetsad
Jag har läst på om de olika IP klassningarna behöver hjälp med:BirgitS skrev:Jag tänkte att du frågar dem: [länk]
Om det inte är normalt att det blir blött där uttaget är så finns det väl inga krav på någon bättre IP-klassning än i vilket bostadsrum som helst, dvs. alla uttag är godkända och har rätt IP-klassning.
[länk]
Sen om du av privata skäl vill ha hårdare krav så är det ju inget som företaget vet om eller behöver följa utan mer betalt.
Förhandlingsfråga, lämpligen innan merarbetet påbörjas. Tror jag.
" Hur kontrollerar man IP-klassning på ett redan monterat eluttag"
Förhoppningsvis är uttaget korrekt installerat men vill kunna kontrollera för egen skull. Tog för givet att uttag med täcklock skulle installeras men så blev det inte därav "känns det osäkert". Vill säkerställa vad som är monterat och ev. välja att låta installera ett säkrare uttag beroende på vad som framkommer.
Merabete- Har inte tagits upp som någon risk att detta skulle kunna ske
Intressant. Hur länge sedan fick du ditt badrum renoverat? Och hur stort var det?yonna skrev:Nej men byggföretaget gav mig muntlig offert på närmare 30' för att mitt badrum skulle klassas som nybyggt dvs nu är det totalförsäkrat i 30 år. Utan flyttning av brunnar samt montering av klack för inkommande vatten skulle badrummet vara godkänt men inte i sin helhet. Det är självklart att man överdebiterade extraarbetena. På detta fick jag ROT med faktura direkt till byggarna. Slutfakturan såg jag aldrig men det gick väl på ett par hundratusen. Försäkringen täckte även golv och väggförbättringar i sidorummet/teknikrummet då detta var anslutet till klinkergolvet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Inget uttag utan täcklock uppfyller IP44.R Rapps skrev:Jag har läst på om de olika IP klassningarna behöver hjälp med:
" Hur kontrollerar man IP-klassning på ett redan monterat eluttag"
Förhoppningsvis är uttaget korrekt installerat men vill kunna kontrollera för egen skull. Tog för givet att uttag med täcklock skulle installeras men så blev det inte därav "känns det osäkert". Vill säkerställa vad som är monterat och ev. välja att låta installera ett säkrare uttag beroende på vad som framkommer.
Ett uttag med täcklock som uppfyller IP44 gör det bara så länge som locket är nerfällt.
Tolkar jag dig rätt?yonna skrev:
Ditt tilläggsarbete bestod av bilning och återställning av golv efter att rören placerats rätt. Övrigt gick på försäkringen?
Jag hoppas kunna få någon som vill hjälpa till med grov beräknad tidsåtgång för de arbetsmoment jag tagit upp för att veta om jag får en rimlig faktura eller om FB's kostnader hamnar på fel faktura
Som jag tolkat det hamnar nedanstående på tilläggsarbetet
Bilning och återställande 100% av använd tid +material
VVS, nya avloppsrör 100% av använd tid + material
Vattenrör ?%. FB ska stå för % återställande?. Nya rör tar kanske lite längre tid. 100% material
El, 100% använd tid + material ( av ovan angivet) . Övrig el ska FB stå för återställande