Håller på att bygga ett nytt hus och ska inreda med bastu har jag tänkt. Det finns många ideer och funderingar hur man ska bygga en bastu men ingen generell. Därför tänkte jag om det finns någon med goda råd hur man ska göra över bastun, det är så att min bastu ligger på bottenvåning övervåningen är inredd med vattenburen golvvärme med limmad golvspånskiva. Jag är rädd att värme och fukt tränger upp i mellanbjälklaget och kan ställa till det med limmet och spånskivorna. Funderar på att lägga någon plastfolie över bastutaket för att förhindra detta. Tänker jag rätt eller är det någon annan som har en annan idé?
 
Notera att detta är Tylös högst egna åsikt och att den går stick i stäv med den samlade expertisen (Professor Eriki Helamaa/Suomalaisen Saunan Tutkimussäätiö, mfl.). Att bygga enligt den PDFen kommer att leda till elände om du tänker använda bastun regelbundet och inte bara någon gång per år!

Så här säger RT-korten:
Saunaa ymparöivät rakenteet tulee eristää
vedeltä ja kosteudelta niin, ettei rakenteissa
tai niitä ympäröivien tilojen seinäpinnoissa
synny vaurioita.
Saunan korkean lämpötilan ja kosteuden
takia vesihöyryn kulkuun rakenteissa
kiinnitetään erityistä huomiota. Jos ilman
sisältämä vesihöyry pääsee esteettä rakenteeseen,
se voi tiivistyä lämmöneristyskerrokseen
ja siten heikentää rakenteen
lämmöneristystä.
Saunaosaston rakenteiden tulee olla
huolellisesti tiivistetty jotta kosteus ei tunkeutuisi
muihin huonetiloihin. Hyvin tiivistetyt
saunan rakenteet edellyttävät tehokasta
ilmanvaihtoa huonetilojen kuivattamiseksi
saunomisen jälkeen.
Eller i min mycket fria översättning:
De utrymmen som gränsar till bastun bör isoleras mot fukt får att förhindra skador på dessa. Man bör fästa speciellt stor vikt vid eventuell vattentransport på grund av den höga luftfuktigheten och temperaturen som råder i en bastu. Bastukonstruktionen måste vara tät för att förhindra att fukt transporteras ut i fastighetel, likaså bör man ge akt på att ventilationen är tillräcklig för att ventilera ut funkten efter bastubadet.
 
Min 40 åriga erfarenhet med egen bastu (flera olika) är: Har man bra ventilation och aldrig stänger av bastuaggregatet innan man bastat klart så får man aldrig några fuktproblem. Med eller utan ångspärr.
 
Det finns alltid undantag som bekräftar regeln... Eftersom jag byggde själv och det eg inte kostnat ngt extra att bygga enligt "alla konstens regler" så tog jag hellre det säkra före det osäkra.

(För oss blir det inte aktuellt att stänga av bastuaggregatet då vi bastat klart, snarare låta den brinna ut)
 
Hej

Jag kan berätta om ett prekärt problem vi har dykt på i vår nybyggda bastu:

Vår bastu står i ett badrum och är inkaklad med fuktspärr på utsidan. Därför har vi inte ngn fuktspärr på insidan. Ej heller har vi extra fuktspärr i taket. Taket är uppbyggt nerifrån och upp enligt: granpanel, gipsskiva, fuktspärr, lösull, vind. Vårt problem är att när vi häller på vatten på aggregatet så färdas ånga upp genom gips-skarvarna och färdas sedan vidare mellan gips och fuktspärr till andra rum. Vi kan nu inte använda bastun förrän detta åtgärdas. Frågan är väl egentligen hur man åtgärdar det på bästa sätt. Några ideér, någon ? Kan det vara så lätt att man tätar alla gipsskarvar ? Det verkar som om många här anser att det inte är ngn större luftfuktighet i en bastu (självklart är det det precis efter man slängt på vatten, men att det skulle torka ut mycket snabbt).

/Klein
 
  • Gilla
jonathan_forslund
  • Laddar…
Nu är jag inte 100% på det klara med hur du har det, men jag skulle se till att bastuutrymmet är tätt och att utrymmet bakom fuktspärren är ventilerat. Va har egentligen gipsskivan för funktion här?
 
bojan65 skrev:
Håller på att bygga ett nytt hus och ska inreda med bastu har jag tänkt. Det finns många ideer och funderingar hur man ska bygga en bastu men ingen generell. Därför tänkte jag om det finns någon med goda råd hur man ska göra över bastun, det är så att min bastu ligger på bottenvåning övervåningen är inredd med vattenburen golvvärme med limmad golvspånskiva. Jag är rädd att värme och fukt tränger upp i mellanbjälklaget och kan ställa till det med limmet och spånskivorna. Funderar på att lägga någon plastfolie över bastutaket för att förhindra detta. Tänker jag rätt eller är det någon annan som har en annan idé?
Jag tycker att du lugnt kan bygga ett ventilerat mellanrum mellan bastuns tak och övervåningens golv. På så sätt blir bastun ett rum i rummet och den eventuella fukt som läker ut från bastun ventileras då bort utan att tränga in i taket.

 
klein skrev:
Hej

Jag kan berätta om ett prekärt problem vi har dykt på i vår nybyggda bastu:

Vår bastu står i ett badrum och är inkaklad med fuktspärr på utsidan. Därför har vi inte ngn fuktspärr på insidan. Ej heller har vi extra fuktspärr i taket. Taket är uppbyggt nerifrån och upp enligt: granpanel, gipsskiva, fuktspärr, lösull, vind. Vårt problem är att när vi häller på vatten på aggregatet så färdas ånga upp genom gips-skarvarna och färdas sedan vidare mellan gips och fuktspärr till andra rum. Vi kan nu inte använda bastun förrän detta åtgärdas. Frågan är väl egentligen hur man åtgärdar det på bästa sätt. Några ideér, någon ? Kan det vara så lätt att man tätar alla gipsskarvar ? Det verkar som om många här anser att det inte är ngn större luftfuktighet i en bastu (självklart är det det precis efter man slängt på vatten, men att det skulle torka ut mycket snabbt).

/Klein
Har du ett ventilerat utrymme mellan gipsskivan och fuktspärren som går ihop med de andra rummen?
Gipsskiva är inte att rekomendera bakom bastupanel, den kommer att suga åt sig fukt.
Du måste bygga om från början och då med en ventilerad spalt mellan bastuns utsida och den gipsskiva som redan sitter där.
Har du ingen isolering i bastutaket? Om du har isolerat ordentligt utan glipor borde det inte kunna läka fukt ut till angränsande rum heller.
Har du ventilation i bastun och är den byggd på ett korrekt sätt?
Jag kan rekomendera att bygga efter Tylös modell vilken enligt min mening är enkel och billig att bygga http://www.tylo.se/?id=3813


 
Gipsskiva i bastun är lika med en beställning av svartmögel om man inte hindrar ångan att diffundera ut i konstruktionen.
 
har en temp/fuktmätare i min bastu och luftens fukthalt brukar ligga på
10-20% när den är varm..kan det bli så mycket fukt?
har själv byggt bastun fristående i rummet så att det ifrån bastutaket är ca 15cm till
befintligt tak samt 5-10cm från bastunsväggar till bef. väggar.
 
har en temp/fuktmätare i min bastu och luftens fukthalt brukar ligga på
10-20% när den är varm..kan det bli så mycket fukt?
Om du badar våtbastu så håller du en fukthalt på ca 50-70g/kg luft. Då har du i runda tal ett halvt kilo vatten i en 8 kubiks bastu...
 
Fuktmätaren visar den relativa fukthalten - inte hur mycket vatten som finns i omlopp.
När temperaturen sjunker kommer vattnet i luften att falla ut som just - vatten. Var detta sker är det som är intressant enligt min mening.
Torrbastar man så är nog bastun husets torraste rum men varje liter vatten vi kastar på aggregatet tar vägen någonstans - frågan är var.....
 
Torrbastar man så är nog bastun husets torraste rum men varje liter vatten vi kastar på aggregatet tar vägen någonstans - frågan är var.....
Om inte basturummet är tätt så är svaret "intill-liggande rum", finns en tråd här om ett dylikt bygge. Annars far merparten ut med ventilationsluften. Resten sugs upp av panel och isolering i det fall att man inte har fuktspärr.

Det är naturligtvis svårt att säga exakt hur mycket och om det kommer att leda till problem, men varför chansa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.