257 läst · 3 svar
257 läst
3 svar
Vad ska jag välja för fabrikat av elradiatorer?
Hej! Jag har en Värsåsstuga sedan 27-25 år försedd med Tego Roundline elradiatorer i alla rum. De har fungerat utmärkt i alla år men tre har fått bytas ut på grund av åsknedslag. Nu börjar termostaterna strula litet och exteriören är litet skamfilad på en del av dem. Färgen är också diskutabel enligt hustrun – helt vita vore snyggare är "gråbeigegröna".
Det finns en del att välja på men alla verkar använda lågt pris som främsta köpargumentet. En sak är viktig – att termostatratten sitter högt – man måste kunna reglera tempen på natten om man vaknar av man fryser eller svettas, sovrummen är små.
Jag har bytt ut en av radiatorena till ett Nobö för ca 2-3 år sedan, men är långt ifrån nöjd.
Har någon något tips om robusta produkter som man törs lämna med 15-gradersvärme på i veckor i sträck utan att befara problem?
Det finns en del att välja på men alla verkar använda lågt pris som främsta köpargumentet. En sak är viktig – att termostatratten sitter högt – man måste kunna reglera tempen på natten om man vaknar av man fryser eller svettas, sovrummen är små.
Jag har bytt ut en av radiatorena till ett Nobö för ca 2-3 år sedan, men är långt ifrån nöjd.
Har någon något tips om robusta produkter som man törs lämna med 15-gradersvärme på i veckor i sträck utan att befara problem?
Låter som att de gamla har för stor hysteres samt att de ställs in fel.S star_daddy skrev:
Det tar en/två timmar från ändring av termostaten tills rumstemperaturen har ändrats.
Det du ska leta efter är radiatorer med litet dödband.
Om man har ett konventionellt byggt permanenthus så är det viktigt att temperaturen är stabil hela dygnet oavsett hur mycket man öppnar ytterdörrar eller hur mycket sol som strålar in genom fönstren. Det uppnår man med att använda tunga byggmaterial, som betongväggar, gipsplattor i väggar och tak, klinkergolv etc. Men i en sommarstuga som under veckorna är obebodd med reducerad värme 10-15 grader är det istället viktigt att får upp temperaturen snabbt till 20-22 grader för att man inte ska frysa. Det uppnår man med andra material med låg värmekapacitet, som trä och MDF i stället för betong, gips och klinker. I min stuga finns inga gipsplattor alls, väggarna är istället klädda med lika tjocka och stora MDFplattor, innertaken är av träpanel och golven av trä (parkett). Det funkar perfekt, när vi kommer behåller vi ytterkläderna på en kvart, och efter en halvtimme kan vi ta av oss tröjorna, bara golven känns fortfarande kalla upp till ett dygn, vilket innebär tofflor. Braskaminen som ofta tänds direkt för att jaga ut fuktig luft är av plåt och värmer ordentligt efter en halvtimme.Demmpa skrev:
Min granne från Norge som byggde samtidigt skulle ha en storståtlig "peis" av två ton natursten i storstugan men klagade efter ett halvår: "Jag eldar i peisen direkt när jag kommer hit på fredag kväll men den ger ingen värme förrän på söndag kväll när vi ska åka hem igen. Men den är sedan varm ända till onsdag, fast ingen är här...
Mina öppna elradiatorer värmer omedelbart och en temperaturförändring känns efter fem minuter. Denna effekt vill jag naturligvis behålla även med nya radiatorer, fast jag är villig att kompromissa för att slippa lukten av bränt damm några minuter om vi inte varit i stugan på en månad. Det hör till att vi har tunn isolering i ytterväggar och många stora fönster, vilket visserligen fördröjer uppvärmningen något, men som märks tydligt när man vill sänka tempen; det går lika snabbt.
https://www.isover.se/faq/varme-och-isolering-hur-funkar-det-egentligen