Hej!

Har sökt i lite gamla trådar men fann inte det jag sökte riktigt. Så jag vänder mig till er för lite upplysning! :D

Jag skall köpa en borrmaskin eller borrhammare för håltagning vid konverting till vattenburen värme. Förutom diverse träreglar som vilken maskin som helst klarar så är det betongelement i bjälklaget på ungefär 4 cm. Det kommer bli rätt många hål så jag vill inte ha vilken skit som helst om jag ska behålla psyket. Så B&D, classes egna märke, julamaskiner etc. kan vi sortera bort direkt.

Maskinen vill jag naturligtvis kunna använda till andra diversearbeten i andra projekt i framtiden. Har tittat en del på Makita men vet inte vilken modell som kan vara lämplig.

Frågan är alltså borrhammare eller inte och vilka maskiner rekomenderas? :confused:

Kör själv med en batteri Hilti TE6-A och en Dewalt med sladd båda funkar klockrent

Använder själv en: Bosch GBH 3-28 och tycker den är riktigt bra.

Den är rätt kompakt (kort) så lätt att komma åt med den när det är ont om plats. Dessutom utbytbar sds+/snabbchuck, suveränt när man som du ska borra i både betong och trä.

Redigerat:
Som sagt tidigare tycker jag faktisk att både Dewalt och Bosch gör rätt prisvärda maskiner. Hilti´s priser är ju helt sjuka för privata. Ja, de har bra service och sånt, men ger dålig effektivitet för pengarna. Hilti´s billigaste borrhammare ligger runt 3500 plus moms och är faktisk ganska klen.

Bosch GBH 3-28 som tidigare nämnt och 2-26 är maskiner man ofta hittar till bra priser. Dock är Dewalt nog den billigaste lösning och är faktisk helt ok.

screamin-daemon skrev:
Som sagt tidigare tycker jag faktisk att både Dewalt och Bosch gör rätt prisvärda maskiner. Hilti´s priser är ju helt sjuka för privata. Ja, de har bra service och sånt, men ger dålig effektivitet för pengarna. Hilti´s billigaste borrhammare ligger runt 3500 plus moms och är faktisk ganska klen.

Bosch GBH 3-28 som tidigare nämnt och 2-26 är maskiner man ofta hittar till bra priser. Dock är Dewalt nog den billigaste lösning och är faktisk helt ok.
För privatpersoner har Hilti urusel service.

Daniel_N skrev:
För privatpersoner har Hilti urusel service.
Tack Daniel, jag glömde att det var till en privatperson. (sover du aldrig?)

screamin-daemon skrev:
Tack Daniel, jag glömde att det var till en privatperson. (sover du aldrig?)
haha, den frågan passar jag tillbaka:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.