2 198 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Vad ska jag välja för borrmaskin/borrhammare
Hej!
Har sökt i lite gamla trådar men fann inte det jag sökte riktigt. Så jag vänder mig till er för lite upplysning!
Jag skall köpa en borrmaskin eller borrhammare för håltagning vid konverting till vattenburen värme. Förutom diverse träreglar som vilken maskin som helst klarar så är det betongelement i bjälklaget på ungefär 4 cm. Det kommer bli rätt många hål så jag vill inte ha vilken skit som helst om jag ska behålla psyket. Så B&D, classes egna märke, julamaskiner etc. kan vi sortera bort direkt.
Maskinen vill jag naturligtvis kunna använda till andra diversearbeten i andra projekt i framtiden. Har tittat en del på Makita men vet inte vilken modell som kan vara lämplig.
Frågan är alltså borrhammare eller inte och vilka maskiner rekomenderas?
Har sökt i lite gamla trådar men fann inte det jag sökte riktigt. Så jag vänder mig till er för lite upplysning!
Jag skall köpa en borrmaskin eller borrhammare för håltagning vid konverting till vattenburen värme. Förutom diverse träreglar som vilken maskin som helst klarar så är det betongelement i bjälklaget på ungefär 4 cm. Det kommer bli rätt många hål så jag vill inte ha vilken skit som helst om jag ska behålla psyket. Så B&D, classes egna märke, julamaskiner etc. kan vi sortera bort direkt.
Maskinen vill jag naturligtvis kunna använda till andra diversearbeten i andra projekt i framtiden. Har tittat en del på Makita men vet inte vilken modell som kan vara lämplig.
Frågan är alltså borrhammare eller inte och vilka maskiner rekomenderas?
Kör själv med en batteri Hilti TE6-A och en Dewalt med sladd båda funkar klockrent
Använder själv en: Bosch GBH 3-28 och tycker den är riktigt bra.
Den är rätt kompakt (kort) så lätt att komma åt med den när det är ont om plats. Dessutom utbytbar sds+/snabbchuck, suveränt när man som du ska borra i både betong och trä.
Den är rätt kompakt (kort) så lätt att komma åt med den när det är ont om plats. Dessutom utbytbar sds+/snabbchuck, suveränt när man som du ska borra i både betong och trä.
Redigerat:
Som sagt tidigare tycker jag faktisk att både Dewalt och Bosch gör rätt prisvärda maskiner. Hilti´s priser är ju helt sjuka för privata. Ja, de har bra service och sånt, men ger dålig effektivitet för pengarna. Hilti´s billigaste borrhammare ligger runt 3500 plus moms och är faktisk ganska klen.
Bosch GBH 3-28 som tidigare nämnt och 2-26 är maskiner man ofta hittar till bra priser. Dock är Dewalt nog den billigaste lösning och är faktisk helt ok.
Bosch GBH 3-28 som tidigare nämnt och 2-26 är maskiner man ofta hittar till bra priser. Dock är Dewalt nog den billigaste lösning och är faktisk helt ok.
För privatpersoner har Hilti urusel service.screamin-daemon skrev:Som sagt tidigare tycker jag faktisk att både Dewalt och Bosch gör rätt prisvärda maskiner. Hilti´s priser är ju helt sjuka för privata. Ja, de har bra service och sånt, men ger dålig effektivitet för pengarna. Hilti´s billigaste borrhammare ligger runt 3500 plus moms och är faktisk ganska klen.
Liknande trådar
-
Välja bank för byggnadskredetiv + tomtlån 2024?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vilken färg för fasad ska jag välja?
Färg, Måla & Tapetsera -
Välja bergvärmepump för utbyte (inkl offerter)
Värmepumpar -
Vad krävs för borrmaskin för hålsåg 105mm?
Ventilation -
Hej ! Vad heter den ”grejen” som man använder för att lossa borren i en borrmaskin ?
Hustillverkare