9 423 läst · 8 svar
9k läst
8 svar
Vad ska jag plugga/kapa gjutjärnsavloppet med och vad ska jag gjuta igen med? *bild*
Medlem
· Helsingborg
· 235 inlägg
Hej.
Håller på att riva toan och ska in med nytt avlopp. Har bilat fram det gamla som går in till en stam i väggen. Stammen fortsätter uppåt förbi badrummet där uppe (pluggat där pga nytt avlopp) och vidare upp till luftningen på taket.
Tänkte kapa vid markeringen. Hur kapar jag det enklast och vad ska jag sätta som plugg? HAr läst att man kan slå sönder rgenkopplingen med en handslägga. Eftersom det är vid en skarv så riskerar det väl inte att spricka in mot stammen och då kanske det är det enklaste sättet?
Kan jag bara hälla i ett par spannar av något bruk sedan eller? Vilket bruk ska jag använda då?
Kommer att ta hål för de nya avloppen rakt genom golvet när det är återställt...
Håller på att riva toan och ska in med nytt avlopp. Har bilat fram det gamla som går in till en stam i väggen. Stammen fortsätter uppåt förbi badrummet där uppe (pluggat där pga nytt avlopp) och vidare upp till luftningen på taket.
Tänkte kapa vid markeringen. Hur kapar jag det enklast och vad ska jag sätta som plugg? HAr läst att man kan slå sönder rgenkopplingen med en handslägga. Eftersom det är vid en skarv så riskerar det väl inte att spricka in mot stammen och då kanske det är det enklaste sättet?
Kan jag bara hälla i ett par spannar av något bruk sedan eller? Vilket bruk ska jag använda då?
Kommer att ta hål för de nya avloppen rakt genom golvet när det är återställt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Används inte avloppet (eller stammen) längre kan du bara gjuta igen den. Det finns pluggar att köpa annars som man kan slå in.
Jag har kapat ett avlopp tidigare med vinkelkap men det var 75 mm så kapen räckte till. Det kan vara idé att hyra en större kapmaskin, alternativt försöka slå sönder det men var försiktig då det kan flyga väldigt vassa bitar omkring!
Jag har kapat ett avlopp tidigare med vinkelkap men det var 75 mm så kapen räckte till. Det kan vara idé att hyra en större kapmaskin, alternativt försöka slå sönder det men var försiktig då det kan flyga väldigt vassa bitar omkring!
Medlem
· Helsingborg
· 235 inlägg
Jag fick låna diamantblad till tigersåg på jobb, så jag provar med det. Att jag vill plugga är väl mest för att bruket ej ska rinna ner i stammen.
Vilken typ av bruk är lämpligt att fylla igen golvet med?
Tack för svar.
Vilken typ av bruk är lämpligt att fylla igen golvet med?
Tack för svar.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Då har du inte provat NCG:s blåa diamantblad!psau skrev:
Gjutjärn har väldigt olika kvalité. Ett vanligt bimetallsblad kan kapa röret på 10sek men samtidigt kan det vara stenhårt och tänderna äts upp av materialet innan man ens kommit igenom godset.
Enda sättet är att prova! NCG:s blad kan säljs inte till privatpersoner (vad jag vet) men dom blåa är himelska! Men samtidigt hiskeligt dyra.
Om man som privatperson råkar på ett av dessa gjutjärnsrör som är av bra kvalité så är "sandblad" att rekommendera. Men man måste köra sakta och gärna kyla bladet!
Men om du inte ska använda dessa rör Björn, så slå av röret med handslägga vid ditt röda streck. (Skyddsglasögon!!!!) Och bottna med lite isolering ca 5-10cm in. Sen fyller du upp resten med betong. Kostnadseffektivt och beprövat!
Produkter som diskuteras: "Skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Medlem
· Helsingborg
· 235 inlägg
Medlem
· Helsingborg
· 235 inlägg
Låter lovande. Ska bara köpa en tigersåg också...
Produkter som diskuteras i tråden