Vi har såvitt jag förstått FMM tvåkrans-blandare till handfate i badrummet. Då varmvattenkranen börjat tjuta så googlade jag mig fram till att det brukar vara ventilkäglan, så jag köpte ett par såna här på Clas O.

http://www.clasohlson.com/se/Ventilkägla-Anti-dropp/Pr307616000

(Bild från Jula då Clas O bara hade teckning)
Ventilkäglor i mässing med svarta gummitätningar, för reparation av tvåkrans-blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men när jag stängt av vattnet (sitter inga ballofix i badrummet) och skruvat loss kranarna så ser det ut så här...

Röd ventilkägla och metallventilkjol från handfatsblandare på grön bakgrund.
Skapa konto

Och sån där röd hittar jag ingenstans när jag googlar (inte ens hos Rikaby Rör).

Är det nån gammal sort som inte finns längre så jag måste byta ut mer av blandaren? (Då byter vi nog hellre blandare till en engreppsblandare istället.)

Edit: Kan tillägga att tjutet försvann då jag tryckte packningen på käglan på plats bättre (det såg nästan ut som om packningen var lite för tjock, nån kanske har försökt byta förr).

Redigerat:
Ah, jag missade nog att googla på "sexkant", googlade bara på "6-kant" tror jag...

Trodde att Rinkaby hade "allt", men tydligen inte:)

De var dyra de där, nästan så det är bättra att lägga nån tusenlapp på ny blandare (övriga familjen slarvar ibland med att stänga så det droppa, med engreppsblandare slipper man det problemet). Den befintliga lär ju bara från -73 när huset byggdes.

Jag sökte på "ventilkägla", tog sedan och valde bilder,

Sökresultat på Google för "ventilkägla" med olika typer av ventilkäglor visas på en mobilskärm.
Skapa konto

Jag får inte riktigt upp bilderna i den där ordningen (jag är inloggad på Google så den sorterar ju baserat på mina tidigare sökningar), sen kan jag helt enkelt att missat de där eftersom jag letade efter en i röd plast (som den befintliga).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.