28 872 läst · 19 svar
29k läst
19 svar
Vad ska jag använda i trossbotten för att hålla uppe isoleringen?
Har rivit upp golvet i ett rum. Tidigare var det spillvirke i trossbotten med vindpapp på. Nu har jag blivit rekommenderad att inte använda något organiskt. Brädor går alltså bort. Vad ska jag använda i stället?
Jag har mer än 55 cm mellan golvreglarna, så färdiga trossbottenskivor passar inte. Jag har läst att vissa använder cellplastskivor. Är det bra?
Det jag gillar med brädorna är att de håller att gå på. Har varit smidigt nu när jag rivit ut golvet. Men så fort golvet är klart spelar det ju ingen som helst roll hur hållbar trossbotten är så länge den bara orkar hålla uppe golvisoleringen... Det viktiga är ju att den inte börjar mögla när det kommer in fuktig luft i grunden.
Så, vad rekommenderar ni? Varför?
Jag har mer än 55 cm mellan golvreglarna, så färdiga trossbottenskivor passar inte. Jag har läst att vissa använder cellplastskivor. Är det bra?
Det jag gillar med brädorna är att de håller att gå på. Har varit smidigt nu när jag rivit ut golvet. Men så fort golvet är klart spelar det ju ingen som helst roll hur hållbar trossbotten är så länge den bara orkar hålla uppe golvisoleringen... Det viktiga är ju att den inte börjar mögla när det kommer in fuktig luft i grunden.
Så, vad rekommenderar ni? Varför?
Bäst är nog att sänka luftfuktigheten i grunden. Själv satte jag plast på marken stängde kattluckorna och köpte en avfuktaren ( 10 000 kr ) och sågade till plyfa till trossbotten. Efter ett år är jag fortvarande nöjd och grunden ser ut som nybyggd och är torr och varmare.
Jag bytte mina gamla asfaboardskivor till 50mm cellplast. Skruvat underifrån med långa skruv och stora plastbrickor. I mitt fall berodde det inte direkt på att dom är oorganiska (grunden är snustorr), utan det blev tilläggsisolering som dessutom är vindtät!
De håller dock absolut inte att gå på, det blev jag snabbt varse när högerbenet åkte rätt igenom när jag råkade trampa lite snett balanserandes på reglarna på ovansidan. Lite fogskum och dit med biten som gick ur så var det snabbt lagat dock!
Jag har gjort likadant som vectrex fast har 100mm cellplastskivor istället, jag steg också snett balanserandes på golvreglarna en gång för mycket och jag blev väldigt förvånad, det höll att stå på.
Så vindduken jag häftat på undersidan av golvreglarna som skulle hålla upp mineralullen ifall cellplasten skulle hänga ner sig om x antal år känns lite som överkurs.
Så vindduken jag häftat på undersidan av golvreglarna som skulle hålla upp mineralullen ifall cellplasten skulle hänga ner sig om x antal år känns lite som överkurs.
Jag har ingen vanlig krypgrund. "Kryphöjden" i min grund är max 10cm under golvreglarna. På vissa, få, ställen inte mer än 2cm. Så det är svårt att få plats med en avfuktare. Dessutom finns där inga inspektionsluckor/ingångar till grunden.bygglalli skrev:
Jag kommer inte åt att skruva underifrån, utan min cellplast får i så fall ligga på lister som jag skruvar/spikar på sidorna av golvreglarna.vectrex skrev:Jag bytte mina gamla asfaboardskivor till 50mm cellplast. Skruvat underifrån med långa skruv och stora plastbrickor. I mitt fall berodde det inte direkt på att dom är oorganiska (grunden är snustorr), utan det blev tilläggsisolering som dessutom är vindtät!
De håller dock absolut inte att gå på, det blev jag snabbt varse när högerbenet åkte rätt igenom när jag råkade trampa lite snett balanserandes på reglarna på ovansidan. Lite fogskum och dit med biten som gick ur så var det snabbt lagat dock!
Bra att veta att 5cm cellplast inte håller att gå på!
Man behöver alltså upp på 10cm för att det ska hålla att gå på. Tyvärr tror jag 10cm är för tjockt för mig. Då får jag ju inte plats med så mycket kutterspån mellan cellplast och innegolv! Jag ska inte ha någon plast mellan isolering och golv, så jag vill ha någon isolering som klarar att ta upp och ge ifrån sig lite fukt. Kutterspånen har ju funkat bra de senaste 60 åren, så jag tänkte fortsätta med det. (Hade egentligen gärna använt cellulosaull i stället, men jag tror det blir för dyrt i jämförelse med kutterspånen.)Drömhus2012 skrev:Jag har gjort likadant som vectrex fast har 100mm cellplastskivor istället, jag steg också snett balanserandes på golvreglarna en gång för mycket och jag blev väldigt förvånad, det höll att stå på.
Eftersom du ska lägga ner cellplasten emellan golvreglarna så tappar du ju argumentet att inte ha organiskt mtrl nedåt. Nu tror jag det fungerar ändå. Någon diffplast har man normalt inte alls i ett träbjälklag över krypgrund. Förmågan för ånga att gå nedåt är betydligt mindre än uppåt mot vindsbjälklag. Jag skulle sett det som en fördel med tjockare cellplast då den isolerar betydligt bättre än kutterspån!
Enda risken är väl att eftersom du får ett bättre isolerat golv kommer mindre värme läcka ner i krypgrunden och således riskerar du högre relativ luftfuktighet där nere.
Enda risken är väl att eftersom du får ett bättre isolerat golv kommer mindre värme läcka ner i krypgrunden och således riskerar du högre relativ luftfuktighet där nere.
Jag vet. Lite organiskt material är bättre än mycket?... Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här.vectrex skrev:
Bra poäng.vectrex skrev:
Det här är viktigt. Jag har sett vad det kan göra med en vind att det blir någon grad kallare där uppe...vectrex skrev:
Jag tror faktiskt att det i ditt fall skulle vara mycket vunnet på att sätta cellplasten under reglarna. Allt organiskt material hamnar då minst 5 cm in i isoleringen och kommer således ha en betydligt högre temperatur. Detta betyder i sin tur att risken för skadligt hög fuktighet minskar drastiskt på allt utom marken och utsidan av cellplasten.
Du skriver att det är trångt men borde det inte gå att tråckla ner cellplasten mellan reglarna ovanifrån? Cellplast går enkelt att limma fast t.ex. Garanterat jobbigare än att lägga ner det mellan golvreglarna fast å andra sidan slipper du kapa varje cellplastskiva, det är ett helvete bara det (statiska cellplastkulor överallt).
Du skriver att det är trångt men borde det inte gå att tråckla ner cellplasten mellan reglarna ovanifrån? Cellplast går enkelt att limma fast t.ex. Garanterat jobbigare än att lägga ner det mellan golvreglarna fast å andra sidan slipper du kapa varje cellplastskiva, det är ett helvete bara det (statiska cellplastkulor överallt).
Det där med att kapa har jag också tänkt på. Blir ju en massa kostsamt spill också. Limma var en intressant lösning.
Ska ta lite bilder i kväll så kan vi se om det går att få ner och få plats med någon cellplast.
Ska ta lite bilder i kväll så kan vi se om det går att få ner och få plats med någon cellplast.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Masonit och asfaboard tenderar att hänga ner.
Bäst tycker jag att 10 mm konstruktionsplywood har varit.
Enkelt att såga till och att täta mot luftläckage längs kanterna med utefog.
Organiskt eller ej spelar mindre roll. Golvbjälkarna är väl av trä?
Bäst tycker jag att 10 mm konstruktionsplywood har varit.
Enkelt att såga till och att täta mot luftläckage längs kanterna med utefog.
Organiskt eller ej spelar mindre roll. Golvbjälkarna är väl av trä?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det går säkert lika bra med OSB.
Det fanns bara inte när jag renoverade 1800-talshus, så därför blev det plyfa.
Konstruktionsplywood var hyfsat billigt då i alla fall
Det fanns bara inte när jag renoverade 1800-talshus, så därför blev det plyfa.
Konstruktionsplywood var hyfsat billigt då i alla fall