Hej! Behöver lite råd. Jag har fjärrvärme och har inte alls koll på hur man ska tänka för att dra ner på elförbrukning och så vidare. Jag har försökt läsa mig till i bruksanvisningen kring cirkulationspumpen vad jag ska ställa in den på. Jag blev inte alls klokare. Är det någon som kan hjälpa mig? Jag bor i en enplansvilla med källare och intill-liggande garage. 4 rok på boendeplanet. Vad mer behöver ni veta?
Min andra fråga är om någon vet hur jag stänger av cirkulationspumpen tillfälligt då jag måste flytta på ett element tillfälligt då stolpskottet som bodde här tidigare satt konsolerna till fönsterbrädorna med skruv BAKOM elementet.
Min andra fråga är om någon vet hur jag stänger av cirkulationspumpen tillfälligt då jag måste flytta på ett element tillfälligt då stolpskottet som bodde här tidigare satt konsolerna till fönsterbrädorna med skruv BAKOM elementet.
Vi kör vår cirkulationspump tryckstyrd.
Vi har även justerat in förinställningen på varje radiator och gv-shunt så att vi kan vara utan termostater på radiatorerna generellt, har termostaterna på och injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
På vissa cirkulationspumpar sitter det en snabbkontakt på pumpen.
I vissa reglercentraler kan man starta/stoppa cirkulationspumpen via menyval.
Vi har även justerat in förinställningen på varje radiator och gv-shunt så att vi kan vara utan termostater på radiatorerna generellt, har termostaterna på och injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
På vissa cirkulationspumpar sitter det en snabbkontakt på pumpen.
I vissa reglercentraler kan man starta/stoppa cirkulationspumpen via menyval.
Har du radiatorer med ett- eller tvårörssystem?Frasse1950 skrev:Hej! Behöver lite råd. Jag har fjärrvärme och har inte alls koll på hur man ska tänka för att dra ner på elförbrukning och så vidare. Jag har försökt läsa mig till i bruksanvisningen kring cirkulationspumpen vad jag ska ställa in den på. Jag blev inte alls klokare. Är det någon som kan hjälpa mig? Jag bor i en enplansvilla med källare och intill-liggande garage. 4 rok på boendeplanet. Vad mer behöver ni veta?
Liknande trådar
-
Nytta av något mer avancerat än konstant varvtal till cirkulationspumpen?
Värme allmänt -
Vilken inställning på cirkulationspumpen?
Värme allmänt -
Nibe Evc 190 - stänga av cirkulationspumpen
Värme allmänt -
Stänga värmen med cirkulationspumpen
Värme allmänt -
Elpanna - Stänga av cirkulationspumpen - Vad händer med elpatronen då?
Olja & El