Hej!

Jag bor i en kall gavellägenhet (bostadsrätt). Det är kallt på golven och väggarna som är mot gaveln är iskalla. Mäter man temperaturen mitt i rummet håller den precis det den ska, ca 21 grader. Men det känns som det drar.

Mätte temperaturen med hjälp av en ir-termometer som visade att hörnen i lägenheten håller ca 13-14 grader o undrar om det är normalt eller acceptabelt?

Föreningen är generellt sett motsträvig vad det gäller klagomål så vill gärna få lite mer kött på benen, men kanske är det bara så här det ska vara.

Kan också tillägga att om jag har ljus tända i fönstret nära ett av hörnen så fladdrar de rätt mycket.

Tack på förhand!

• IR-termometerbild av ett hörn i en lägenhet visar en temperatur på 12,7°C med en färgskala för temperaturavläsningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termisk bild visar en kall yttervägg och ett fönster i en lägenhet med temperaturer runt 13,5°C. Vänster hörn visar en lampa bredvid fönstret.
    Skapa konto
  • IR-bild som visar kalla hörn i en lägenhet, med temperaturer ner till 13,1 grader, där färgerna indikerar temperaturskillnader.
    Skapa konto
C
tottoiz tottoiz skrev:
Mätte temperaturen med hjälp av en ir-termometer som visade att hörnen i lägenheten håller ca 13-14 grader o undrar om det är normalt eller acceptabelt?
Skulle påstå att det är helt normalt att hörn mot yttervägg ser ut så där på värmekameran. Det blir liksom ingen luftcirkulation där.
Jag skulle nog fokusera på fönstret som mer sannolik källa till draget.

Notera att drag är svårt att se med värmekameran eftersom den mäter temperaturen på ytor och inte luftens temperatur. Så man får leta efter karakteristiska "slöjor" som framträder där kall luft strömmar över en yta.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
I ett hörn blir det en geometrisk köldbrygga så det är nog inte så konstigt.

• Diagram av geometrisk köldbrygga i hörn, med temperaturfördelning från -10°C till 20°C och linjer för värmeöverföring.
    Skapa konto
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skulle påstå att det är helt normalt att hörn mot yttervägg ser ut så där på värmekameran. Det blir liksom ingen luftcirkulation där.
Jag skulle nog fokusera på fönstret som mer sannolik källa till draget.

Notera att drag är svårt att se med värmekameran eftersom den mäter temperaturen på ytor och inte luftens temperatur. Så man får leta efter karakteristiska "slöjor" som framträder där kall luft strömmar över en yta.
Aha okej! Finns det något sätt att mäta slöjorna på?

Rimligtvis borde det väl vara i föreningens intresse att få rätt på en sån här sak (vi ska ha 5års garantibesiktning där jag skulle vilja ta upp det), det borde väl innebära att elementen får jobba mer när det är så kallt i övrigt?

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
I ett hörn blir det en geometrisk köldbrygga så det är nog inte så konstigt.
Det är så det heter alltså :) men vet du om det finns typ något riktmärke eller så vad som är rimligt för en köldbrygga? Tänker att den håller 13-14 grader jämfört med resten av rummet?

Byt rubriken från ir-termometer till värmekamera..

Jag skulle se till och mäta flera hörn för att se om det är ngn skillnad. Givetvis inom en kort tidsrymd så resultatet blir så rätt som möjligt.

• Gilla
tottoiz
  • Laddar…
Jag skulle se till och mäta flera hörn för att se om det är ngn skillnad. Givetvis inom en kort tidsrymd så resultatet blir så rätt som möjligt.
Tack, det ska jag göra!

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Mät även golvet, du säger ju att det är kallt.

C
tottoiz tottoiz skrev:
Aha okej! Finns det något sätt att mäta slöjorna på?
Du menar att så att du får fram en användbar siffra/mätvärde på något sätt från bilden? Nä, inte något som i sammanhanget är direkt meningsfullt som jag kan komma på. Det är mer att du kan se var det drar, hur mycket i relativa termer, och i viss mån kunna bedöma "vindriktningen".

Då är det nog mer relevant att mäta lufttemperaturen med en vanlig termometer på utsatta ställen. Men för att vara relevant så skall man ju hålla sig till mätningar i "vistelsezonen". Att det är kallt på t.ex. fönsterbrädan eller i ett hörn är inte så intressant om man vill påvisa ett problem.

Drag är inte nödvändigtvis ett värmeekonomiskt problem i sig. Se det mer som ventilation på fel ställe som orsakar ett potentiellt komfortproblem, och, i ett modernt "tätt" hus, ett tecken på att något inte är som det skall vara. Men komforten är ju också viktig.

D Dilato skrev:
Golvet blir kallt pga köldbryggan i hörnet.
Luften i hörnet kyls av och sjunker ner mot golvet och sen ut i rummet längs golvet.
Dessa luftströmmar kan upplevas som drag.

• Gilla
tottoiz och 1 till
  • Laddar…
Golvet blir kallt pga köldbryggan i hörnet.
Luften i hörnet kyls av och sjunker ner mot golvet och sen ut i rummet längs golvet.
Dessa luftströmmar kan upplevas som drag.
Jag ifrågasätter inte det, men upplevt och faktiskt är olika saker, därför är en siffra på golvets temperatur inte oväsentlig.

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja det kan jag ju göra, men vad ska golvet ha för temperatur? Antar att det inte ska hålla samma som i ”vistelsezonen”?

C cpalm skrev:
Du menar att så att du får fram en användbar siffra/mätvärde på något sätt från bilden? Nä, inte något som i sammanhanget är direkt meningsfullt som jag kan komma på. Det är mer att du kan se var det drar, hur mycket i relativa termer, och i viss mån kunna bedöma "vindriktningen".

Då är det nog mer relevant att mäta lufttemperaturen med en vanlig termometer på utsatta ställen. Men för att vara relevant så skall man ju hålla sig till mätningar i "vistelsezonen". Att det är kallt på t.ex. fönsterbrädan eller i ett hörn är inte så intressant om man vill påvisa ett problem.

Drag är inte nödvändigtvis ett värmeekonomiskt problem i sig. Se det mer som ventilation på fel ställe som orsakar ett potentiellt komfortproblem, och, i ett modernt "tätt" hus, ett tecken på att något inte är som det skall vara. Men komforten är ju också viktig.
Ja precis, skulle vilja ha något att luta mig mot. Inte bara mina ”känslor”, som
tyvärr inte biter på styrelsen.
Just det med vistelsezonen är också problematisk, jag har tex mitt vardagsrum som kalla hörnet finns i (och iskall gavelvägg), som i princip bara går att möblera på ett sätt. Så att temperaturen är ok vid soffbordet är en klen tröst när soffan är intill väggen. Samma med ena sovrummet som ligger mot samma vägg. Sängen måste stå mot den väggen som är iskall, alternativet är att placera den framför elementet vilket också blir ett problem.

Huset är från 60-talet men helrenoverat 2019. Alla som kommer hit tycker det är kallt. (O hur man kan göra ett badrum o modern tid utan golvvärme o bara en liten handdukstork som uppvärmning är ett mysterium för mig.)

Men tack för förklaringarna o allt! Ska nog ta upp det på besiktningen ändå o hoppas på lyhördhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.