Hej!
Jag bor i en kall gavellägenhet (bostadsrätt). Det är kallt på golven och väggarna som är mot gaveln är iskalla. Mäter man temperaturen mitt i rummet håller den precis det den ska, ca 21 grader. Men det känns som det drar.
Mätte temperaturen med hjälp av en ir-termometer som visade att hörnen i lägenheten håller ca 13-14 grader o undrar om det är normalt eller acceptabelt?
Föreningen är generellt sett motsträvig vad det gäller klagomål så vill gärna få lite mer kött på benen, men kanske är det bara så här det ska vara.
Kan också tillägga att om jag har ljus tända i fönstret nära ett av hörnen så fladdrar de rätt mycket.
Tack på förhand!
Jag bor i en kall gavellägenhet (bostadsrätt). Det är kallt på golven och väggarna som är mot gaveln är iskalla. Mäter man temperaturen mitt i rummet håller den precis det den ska, ca 21 grader. Men det känns som det drar.
Mätte temperaturen med hjälp av en ir-termometer som visade att hörnen i lägenheten håller ca 13-14 grader o undrar om det är normalt eller acceptabelt?
Föreningen är generellt sett motsträvig vad det gäller klagomål så vill gärna få lite mer kött på benen, men kanske är det bara så här det ska vara.
Kan också tillägga att om jag har ljus tända i fönstret nära ett av hörnen så fladdrar de rätt mycket.
Tack på förhand!
Skulle påstå att det är helt normalt att hörn mot yttervägg ser ut så där på värmekameran. Det blir liksom ingen luftcirkulation där.tottoiz skrev:
Jag skulle nog fokusera på fönstret som mer sannolik källa till draget.
Notera att drag är svårt att se med värmekameran eftersom den mäter temperaturen på ytor och inte luftens temperatur. Så man får leta efter karakteristiska "slöjor" som framträder där kall luft strömmar över en yta.
Aha okej! Finns det något sätt att mäta slöjorna på?C cpalm skrev:Skulle påstå att det är helt normalt att hörn mot yttervägg ser ut så där på värmekameran. Det blir liksom ingen luftcirkulation där.
Jag skulle nog fokusera på fönstret som mer sannolik källa till draget.
Notera att drag är svårt att se med värmekameran eftersom den mäter temperaturen på ytor och inte luftens temperatur. Så man får leta efter karakteristiska "slöjor" som framträder där kall luft strömmar över en yta.
Rimligtvis borde det väl vara i föreningens intresse att få rätt på en sån här sak (vi ska ha 5års garantibesiktning där jag skulle vilja ta upp det), det borde väl innebära att elementen får jobba mer när det är så kallt i övrigt?
Jag skulle se till och mäta flera hörn för att se om det är ngn skillnad. Givetvis inom en kort tidsrymd så resultatet blir så rätt som möjligt.
Du menar att så att du får fram en användbar siffra/mätvärde på något sätt från bilden? Nä, inte något som i sammanhanget är direkt meningsfullt som jag kan komma på. Det är mer att du kan se var det drar, hur mycket i relativa termer, och i viss mån kunna bedöma "vindriktningen".tottoiz skrev:
Då är det nog mer relevant att mäta lufttemperaturen med en vanlig termometer på utsatta ställen. Men för att vara relevant så skall man ju hålla sig till mätningar i "vistelsezonen". Att det är kallt på t.ex. fönsterbrädan eller i ett hörn är inte så intressant om man vill påvisa ett problem.
Drag är inte nödvändigtvis ett värmeekonomiskt problem i sig. Se det mer som ventilation på fel ställe som orsakar ett potentiellt komfortproblem, och, i ett modernt "tätt" hus, ett tecken på att något inte är som det skall vara. Men komforten är ju också viktig.
Jag ifrågasätter inte det, men upplevt och faktiskt är olika saker, därför är en siffra på golvets temperatur inte oväsentlig.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Ja precis, skulle vilja ha något att luta mig mot. Inte bara mina ”känslor”, somC cpalm skrev:Du menar att så att du får fram en användbar siffra/mätvärde på något sätt från bilden? Nä, inte något som i sammanhanget är direkt meningsfullt som jag kan komma på. Det är mer att du kan se var det drar, hur mycket i relativa termer, och i viss mån kunna bedöma "vindriktningen".
Då är det nog mer relevant att mäta lufttemperaturen med en vanlig termometer på utsatta ställen. Men för att vara relevant så skall man ju hålla sig till mätningar i "vistelsezonen". Att det är kallt på t.ex. fönsterbrädan eller i ett hörn är inte så intressant om man vill påvisa ett problem.
Drag är inte nödvändigtvis ett värmeekonomiskt problem i sig. Se det mer som ventilation på fel ställe som orsakar ett potentiellt komfortproblem, och, i ett modernt "tätt" hus, ett tecken på att något inte är som det skall vara. Men komforten är ju också viktig.
tyvärr inte biter på styrelsen.
Just det med vistelsezonen är också problematisk, jag har tex mitt vardagsrum som kalla hörnet finns i (och iskall gavelvägg), som i princip bara går att möblera på ett sätt. Så att temperaturen är ok vid soffbordet är en klen tröst när soffan är intill väggen. Samma med ena sovrummet som ligger mot samma vägg. Sängen måste stå mot den väggen som är iskall, alternativet är att placera den framför elementet vilket också blir ett problem.
Huset är från 60-talet men helrenoverat 2019. Alla som kommer hit tycker det är kallt. (O hur man kan göra ett badrum o modern tid utan golvvärme o bara en liten handdukstork som uppvärmning är ett mysterium för mig.)
Men tack för förklaringarna o allt! Ska nog ta upp det på besiktningen ändå o hoppas på lyhördhet.
Hus från 60 talet har tyvärr rätt dålig isolering.
Liknande trådar
-
Utomhusmatta på betonggolv - vattentät
Byggmaterial & Byggteknik -
Bitar av plastmatta i golvbrunnen?
Badrum -
Förbereda för vinylmatta på betonggolv.
Golv -
Hur omräknas innerkarmsmått till ytterkarmsmått (fönster)?
Fönster & Dörrar -
Räknas vass som en existerande strandlinje som får bebyggas med brygga/gräsmatta?
Bygglov