Alla gillar väl kvällssol?
Under förra sommarens grillkvällar tänkte jag mycket på vilken skillnad kvällssolen gör för hur länge man sitter ute. Dels värmer den ju, men det är nog inte minst en psykologisk effekt att det känns rätt att sitta ute längre om solens strålar når en
För vissa försvinner ju solen tidigt medan andra kan se solen gå ner i vattnet från sin altan.
* Vad räknar du som kvällssol? Räcker det att man har sol över middagen, eller ska man ha sol till 22:30 när dagarna är som längst?
* Hur nära solnedgången har du sol på din uteplats?
Under förra sommarens grillkvällar tänkte jag mycket på vilken skillnad kvällssolen gör för hur länge man sitter ute. Dels värmer den ju, men det är nog inte minst en psykologisk effekt att det känns rätt att sitta ute längre om solens strålar når en
För vissa försvinner ju solen tidigt medan andra kan se solen gå ner i vattnet från sin altan.
* Vad räknar du som kvällssol? Räcker det att man har sol över middagen, eller ska man ha sol till 22:30 när dagarna är som längst?
* Hur nära solnedgången har du sol på din uteplats?
Kvällssol för mig är när uteplatsen ligger mot väst och man inte har något stort som täcker (typ höga träd, höghus), alltså att man har sol tills solen går ner.
Vi ratade en hel del hus just pga att tomten låg "felvänd".
Vi ratade en hel del hus just pga att tomten låg "felvänd".
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Min kvällssol blir fort trött och lägger sig redan vid eftermiddagskaffet
Jag räknar med kvällssol och sjöutsikt när det passar mig.
På min favorituteplats
Nej men en uteplats med NV läge har bästa förutsättningar på sommaren
I Kiruna råder lite andra förutsättningar
På min favorituteplats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej men en uteplats med NV läge har bästa förutsättningar på sommaren
Logga in
Skapa konto
I Kiruna råder lite andra förutsättningar
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Finns redan skapat TheStills
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...-solbanediagram-1.31981#.VPASe0Y0Ozw.facebook
Malmö
Har själv tänkt hur en uteplats skulle vilja vara för mig.
Enkelt Morgon och Kvällssol är krav men möjlighet till skugga mitt på dagen. Men även de sydvästliga vindarna (90%) ska uteplatsen helst skydda mot.
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...-solbanediagram-1.31981#.VPASe0Y0Ozw.facebook
Malmö
Logga in
Skapa konto
Har själv tänkt hur en uteplats skulle vilja vara för mig.
Enkelt Morgon och Kvällssol är krav men möjlighet till skugga mitt på dagen. Men även de sydvästliga vindarna (90%) ska uteplatsen helst skydda mot.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hur beräknar jag vindlast för mitt fritidshus?
Fritidshus -
Hur räknar jag ut detta? Värmeeffekt garage
Värme allmänt -
Försäkringsbolaget räknar åldersavdrag på smycken i guld och silver? Det kan väl inte vara korrekt, eller?
Försäkringar -
Snälla Hjälp.. fattar inte hur man räknar ut bruttoarea
Bygglov -
Hur räknar jag fram måtten som saknas? (Geometri)
Byggmaterial & Byggteknik