Hej alla kloka!
Jag har problem med fukt- och mögelskador på enbart ett begränsat område av husgrunden och jag förstår inte riktigt varför.
Hoppas att ni kunniga här kan ge lite vägledning!
Vid ingången till husets krypgrund finns ett hörn där väggarna är blöta. Syllen har börjat ruttna vid den korta väggen (se bilder) och det finns vitmögel. Marken inne i grunden är torr, den gjutna betongen och den första raden murade lecablock är också torra. Sedan är resterande rader med lecablock ganska fuktiga så det verkar inte som att fukten kommer från marken för att sedan krypa upp i betongen och sedan muren.
Strax utanför ingången till krypgrunden finns en mur utanför grundmuren där altanen delvis är uppbyggd på. Det hela ser ut som en korridor (se bild). I denna korridor är det i princip ständigt blöt (regnvatten läcker ju ner genom altanbrädorna) och klacken samlar en del vatten. Även själva muren är ganska fuktig.
Har tagit bort en del av isoleringen i golvet strax intill det berörda området för att kolla om fukten skulle komma från läckage från badrummet som delvis ligger ovanför det berörda området, vilket inte var fallet. Jag har satt in en värmefläkt och muren samt syllen har börjat torka upp.
Nu är detta såklart ingen lösning och innan jag ska åtgärda skadorna vill jag såklart reda ut vad orsaken är. Har vi att göra med en köldbrygga här? Är i alla fall inne på att slå bort den yttersta muren och stödja upp altanen med stolpar istället så att denna fuktiga "korridoren" kan torka ut bättre till och från. Eller är detta en dum idé? 🙃
Bifogar ett antal bilder.
Stort tack på förhand för att ni vill tänka med mig här. Är okunnig i detta område och vill lära mig!