633 läst · 10 svar
633 läst
10 svar
Vad och var fåt manfotografera?
Det är bättre att vi diskuterar detta ämne här än i en badrumsrenoveringstråd.
Man får fotografera var och vad som helst i Sverige med få undantag.
Man får fotografera var och vad som helst i Sverige med få undantag.
- Man får inte fotografera skyddsobjekt som har fotoförbud. Det är i allmänhet skyltat med en överkorsad kamera.
- Man får inte fotografera i, eller in i, en rättssal.
- Man får inte utan tillstånd i hemlighet fotografera någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme. (lag om kränkande fotografering).
- En fastighetsägare får förbjuda en besökare att fotografera på fastigheten och får avvisa den som trotsar förbudet. Fotografen kan dock inte tvingas att radera bilderna.
Redigerat:
Fotograferingen måste ske i hemlighet också om det ska vara olagligt att fotografera någon i sitt hem.P PHPersson skrev:
P PHPersson skrev:
Skyddslagen 7 § och 30 §P pmd skrev:
Rättegångsbalken 5 kap. 9 b §P pmd skrev:
Brottsbalken 4 kap. 6 a §P pmd skrev:
Här kan jag bara hänvisa till kontraheringsrätten. Jag tror inte att den är explicit uttryckt i några av våra lagar utan en följd av bl.a. avtalsrätten och äganderätten.P pmd skrev:
Hur som helst så finns det ingen lag som gör det brottsligt att fotografera på någons fastighet. Kontraheringsrätten gör att ett av fastighetsägaren uttryckt fotoförbud är av samma dignitet som ett förbud mot att bära en gul mössa (ett exempel som jag tog upp i badrumstråden). I båda fallen har fastighetsägaren rätt att avhysa den olydiga personen från sin fastighet.
Redigerat:
Nej, det är inte förbjudet. Om du syftar på förbudet mot kränkande fotografering så gäller det fotografering av människor. Ett obefolkat badrum får man fotografera.P PHPersson skrev:
Dessutom måste fotograferingen ske i hemlighet om det ska vara frågan om kränkande fotografering.
Om huset är arkitektritat eller inte har ingenting med saken att göra.
Det var som sagt med publicering så den stryksP pmd skrev:Nej, det är inte förbjudet. Om du syftar på förbudet mot kränkande fotografering så gäller det fotografering av människor. Ett obefolkat badrum får man fotografera.
Dessutom måste fotograferingen ske i hemlighet om det ska vara frågan om kränkande fotografering.
Om huset är arkitektritat eller inte har ingenting med saken att göra.
Liknande trådar
-
Vad för packning behöver jag? Och var hittar jag? Bräddavlopp till handfat
Badrum -
Läcker svart vatten ur ventil under handfatet
Vatten & Avlopp -
Hur tjockt med skumglas för att få ett fullgott isoleringsvärde? Har fått lite olika bud allt mellan 0,3 till 0,6. Tacksam för hjälp :)
Byggmaterial & Byggteknik -
Duschen blir inte "varm" men bränner mig i handfatet
Badrum -
Har fått ROT, nu får jag svar från försäkringsbolaget
Försäkringar