225 läst · 3 svar
225 läst
3 svar
Vad och hur göra för att kunna slipa ner detta vattenskadade brädgolv?
Hej, när vi tog bort parketten upptäckte vi till vår besvikelse att undergolvet var skadat. Tanken var att slipa, luta och olja som vi gjort på andra liknande golv i huset.
1. Går det att bara genom slipning få bort det vattenskadade trät?
2. Hur många millimeter kan man slipa ner golvet med slipmaskiner man hyr? (Vi skulle behöva slipa ner golvet 9 mm för att det ska ligga jämnt med ett annat anslutande golv.)
3. Vad är det för träslag på bilden?
1. Går det att bara genom slipning få bort det vattenskadade trät?
2. Hur många millimeter kan man slipa ner golvet med slipmaskiner man hyr? (Vi skulle behöva slipa ner golvet 9 mm för att det ska ligga jämnt med ett annat anslutande golv.)
3. Vad är det för träslag på bilden?
Hur tjocka är brädorna och vad ligger de på?
Det får ju inte bli så lite kvar efter slipningen att brädorna blir för svaga och går sönder.
Det går ju inte att säga hur långt ner i brädorna som det är vattenskadat.
Man brukar slipa ½-1 mm så det är ju vad slipmaskinerna är gjorda för. Det är klart att det går att slipa mer men det kommer ju att ta väldigt lång tid.
Det får ju inte bli så lite kvar efter slipningen att brädorna blir för svaga och går sönder.
Man brukar slipa ½-1 mm så det är ju vad slipmaskinerna är gjorda för. Det är klart att det går att slipa mer men det kommer ju att ta väldigt lång tid.
Brädorna är 30 mm så det finns att ta av. De verkar ligga på reglar men smala sådana. OK då kanske man får prova och hoppas millimeter för millimeter. Men det kanske blir otroligt dyrt med allt slippapper som lär gå för ett lite större golv?BirgitS skrev:
Hur tjocka är brädorna och vad ligger de på?
På den tiden man hade självbärande lamellparkettgolv på reglar så var parkettgolven ungefär 25 mm tjocka. Jag vet inte på vilket sätt det skiljer mellan massiva brädor i gran/furu och lamellparkettgolv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Släta tegelvägg för att kunna bygga gästtoalett.
Badrum -
Vad behöver jag för att kunna dra fast den här?
Vatten & Avlopp -
Vad behöver jag köpa för att kunna ansluta diskmaskin och krän här?
Vatten & Avlopp -
Tips för att kunna skruva fast väggströmbrytare
Belysning -
Hur tar jag tillfälligt bort ett element för att kunna tapetsera?
Vatten & Avlopp